رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356441

قطر سالگرد تحریم چهار کشور عربی را جشن میگیرد

ساعت 24- قطر به علت توانایی در عبور از مشکلات ناشی از تحریم از سوی چهار کشور عربی، سالگرد این اتفاق را جشن خواهد گرفت.

قطر
div>

پایگاه اینترنتی العربی الجدید نوشت: قطر به علت توانایی در عبور از مشکلات ناشی از تحریم از سوی چهار کشور عربی، سالگرد این اتفاق را جشن خواهد گرفت.

الجدید افزود: یک سال از بحران خلیج (فارس) و تحریم قطر گذشت و کشورهای ایجاد کننده این بحران به اهداف مستقیم خود دست نیافتند بلکه برعکس، قطر توانست این طرح را خنثی و راهبرد معکوسی را که مهمترین هدفش غافلگیر کردن حکومت دوحه بود، متلاشی کند.
محاسبات ابوظبی و ریاض مبتنی بر این بود که شوک ناشی از این اقدام دوحه را دستپاچه می کند و حاکمانش برای جلب حمایت ریاض در پی عربستان می دوند. اما مشخص شد که این محاسبات کوته بینانه بود و برای ارزیابی قدرت مقامات قطر در مقابله با حمله غافلگیر کننده، کنترل آن و تعامل با پیامدهای سیاسی و اقتصادی و رسانه ای و حتی امنیتی آن، دقت کافی به خرج نداده بودند.
بحران نیمه شب بیست و سوم مه سال گذشته با نفوذ به پایگاه اینترنتی خبرگزاری قطر و انتشار بیانیه دروغین منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر شروع شد. این طرح در تلاش بود تا شوک بزرگی در دوحه ایجاد کند و در پی آن حکومت را به لزره بیندازد اما امیر قطر با شجاعت توانست شوک ناشی از این حوادث را کنترل کند و با عملیات نفوذ رسانه ای و سیاسی تعامل نماید.
بعد از شکست نخستین اقدام، ابوظبی و ریاض سراغ طرح دوم رفتند که فصل اول آن مبتنی بر به راه انداختن جنگ گسترده تبلیغاتی بود که همه رسانه های امارات، عربستان، بحرین و مصر در آن شرکت داشتند. بمباران تبلیغاتی در چند جهت مختلف برای تاثیرگذاری بر ساکنان قطر و بسیج کردن افکار عمومی کشورهای عربی و بین المللی علیه کشور کوچکی که در رویارویی با این هجمه تنها بود آغاز شد.
این اقدامات باعث شد آبرو و صداقت همه رسانه ها در کشورهای تحریم کننده زیر سوال برود و حرفه ای بودن روزنامه های قدیمی و معتبر به دلیل ورود در این طرح از دست برود. قطر روزهای نخست این حمله تحت تاثیر قرار گرفت. دولت و ملت قطر غافلگیر شدند و همه بخش ها به دلیل اعلام جنگ تبلیغاتی و سیاسی و بسته شدن مرزها زیان دیدند. این زیان همه جوانب زندگی را در بر گرفت. از نبود مواد اولیه هم زمان با آغاز ماه رمضان به ویژه شیر و ماست که از مرزهای زمینی عربستان وارد قطر می شد تا کوچ اجباری قطری ها از عربستان و امارات، که دانشجویان در ایام امتحانات آخر سال، تجار، بیماران در بیمارستان، خانواده هایی که پیوندهای زناشویی ایجاد کرده بودند، صاحبان گله های شتر که در خاک عربستان به چراگاه می رفتند، همگی شامل این اقدامات شدند؛ اقداماتی که به دلیل اجرای فوری و خشونت آمیز خسارات فراوانی به دنبال داشت.
تحریم درس سختی داد و انتظار نمی رفت کشورهای برادر در ماه رمضان و رحمت چنین خصمانه رفتار کنند. اما قطر به سرعت دست به کار شد و توانست نبود مواد اولیه را جبران کند. سپس اقداماتی برای تحقق امنیت غذایی انجام داد.

در زمینه تحریم دیپلماتیک و کوشش برای منزوی کردن قطر، کشورهای تحریم کننده شکست سختی خوردند و معلوم شد دوحه روابط دیپلماتیک محکمی بر اساس اصولی روشن ایجاد کرده است که جنجال تبلیغاتی امارات و عربستان در آن تاثیری نداشته است؛ زیرا حتی آمریکا هم در این مسیر با آنها همسو نشد زیرا ولیعهد ابوظبی و عربستان از ترامپ می خواستند به آنها پوشش سیاسی لازم برای حمله نظامی به قطر بدهد و سال جاری هم معلوم شد ابوظبی و ریاض مبالغ هنگفتی با هدف متزلزل کردن موضع قطر هزینه کرده اند.

به زودی نخستین سالگرد تحریم هوایی و زمینی قطر توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر فرا می رسد و از شوربختیِ این کشورها، قطر این مناسبت را به دلیل عبور از این تحریم جشن خواهد گرفت.
باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها