رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356540

3+14 مقصر پلاسکو

ساعت 24-هیات کارشناسی 29 نفره بررسی حادثه مرگبار پلاسکو پس از 17 ماه، 14 نهاد و سازمان و نیز سه نفر را مقصر شناخت. شهرداری تهران، شورای شهر، سازمان آتش‌نشانی، مالک ساختمان، سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور از جمله مقصران این حادثه معرفی شدند.

پلاسکو
ساعت 8 صبح 30 دی سال 95 ساختمان تجاری 17 طبقه‌ پلاسکو با قدمت 56 ساله در چهارراه استانبول تهران آتش گرفت.

210 دقیقه بعد از آن، ساختمان به طور کامل ریزش کرد و شش شهروند جان باختند و 16 آتش‌نشان در جریان امدادرسانی به شهادت رسیدند.

پرونده‌ای در دادسرای جنایی تهران تشکیل شد و خانواده‌های جانباختگان و شهدای آتش‌نشان شکایت‌هایی را مطرح و خواستار مجازات مقصران شدند.

قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران دیروز درباره آخرین روند پرونده حادثه پلاسکو گفت: ازهمان آغاز حادثه، تحقیقات قضایی برای شناسایی مقصران حادثه از سوی 9 گروه که شامل 29 نفر بودند، آغاز شد. این گروه‌ها از جمله اداره امور آتش‌سوزی و آتش‌نشانی، راه و ساختمان، بیمه، اداره برق، الکترونیک و مخابرات، سازمان گاز و گازرسانی، کارشناسان بررسی مواد محترقه و منفجره، الکتروشیمی، پتروشیمی و فرآورده‌های شیمیایی، حوادث ناشی از کار و تاسیسات ساختمانی علت حادثه را بررسی کردند .

وی افزود: سرانجام این تیم‌های کارشناسی در قالب 3000 صفحه نظریه خود را اعلام کردندکه مشخص شد 14 نهاد و همچنین اشخاصی در این حادثه مقصر بوده‌اند. از جمله آنها، بهره‌برداران ساختمان پلاسکو شامل مغازه‌داران، مالک ساختمان (بنیاد مستضعفان)، هیات‌مدیره و مدیرعامل ساختمان بودند. همچنین وزارت کارو رفاه اجتماعی، اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران و کشور، شورای اسلامی تهران، سازمان آتش‌نشانی، بیمه مرکزی، صاحب کارگاه و دو کارگر وی که آتش‌سوزی و انفجار از مغازه آنها شروع شده بود و شهرداری تهران مقصران این حادثه شناخته شدند.

سرپرست دادسرای جنایی تهران ادامه داد: این نظریه کارشناسی به مقصران حادثه در حال ابلاغ است تا چنانچه اعتراضی نسبت به نظریه دارند به دادسرا اعلام کنند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌داد چون کارگاهی که در طبقه دهم منشأ آتش‌سوزی بوده، گازرسانی نشده بود، مالک آنجا با سیم‌کشی از لامپ مهتابی از آن برای روشن کردن هیتر و یخچال استفاده می‌کرد. این سیم‌کشی نا ایمن و جرقه ناشی از آن علت شروع آتش بود. سپس به علت کار انبودن سیستم‌های موجود از جمله کپسول آتش‌نشانی و خاموش‌کننده‌ها، آتش به سایر ساختمان سرایت کرده و سرانجام منجر به تخریب ساختمان شده است. در همان موقع صاحب مغازه و دو کارگر وی شناسایی و بازداشت شدند. آنها بعد از پایان تحقیقات برای آنها قرار وثیقه صادر و آزاد شدند.

شهریاری افزود: از آغاز حادثه تا پایان آواربرداری، دادسرا نظارت کامل بر عملکرد حاضران در آنجا داشت. همچنین مکاتبات بسیاری از سوی دادسرا با نهادها و سازمان‌های مربوط انجام شد. براساس تحقیقات قضایی و طبق نظریه تیم کارشناسی معلوم شد حادثه پلاسکو عمدی نبوده و فقط یک حادثه بوده است. یکی از سازمان‌های مقصر در این حادثه، دیه شش نفر از قربانیان را موقت به خانواده‌هایشان پرداخت. اما با تحقیق از خانواده شهدای آتش‌نشان معلوم شد به آنها دیه‌ای پرداخت نشده و این 16 خانواده همچنان پیگیر پرونده‌اند و خواستار مجازات مقصران این حادثه هستند.

وی گفت: هیات کارشناسی در مکاتبات متعددی که با مرجع قضایی داشتند اعلام کردند، واحدهای مشابه ساختمان پلاسکو وجود دارد و ایراداتی که در دیگر ساختمان‌ها هست به مالکان آنها اعلام شود تا برای رفع نقص و ایرادهای موجود در ساختمان اقدام کنند تا شاهد تکرار حوادث مشابه پلاسکو نباشیم و در صورت بروز بحران در آینده آن را کنترل کنیم.

معاون دادستان تهران درباره ساخت دوباره ساختمان پلاسکو هم تاکید کرد: پیگیری احداث دوباره ساختمان پلاسکو در حیطه وظایف سازمان و نهادهای دیگر است که شاکیان حادثه پلاسکو برای پیگیری این موضوع باید در دادگاه حقوقی، این بخش از پرونده را پیگیری کنند.

همچنین به هلال‌احمر و اداره گاز تذکراتی داده شد از جمله این‌که هلال‌احمر به محض اطلاع از حوادث مشابه برای امدادرسانی اقدام کند و همچنین اداره گاز، بررسی‌های دوره‌ای از ساختمان‌هایی مانند پلاسکو را داشته باشد که اگر ایرادی در این ساختمان‌ها بود به مالکان آنجا اخطارهای لازم را بدهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها