رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356721

رهبران واشنگتن و مسکو بازیچه شرکتهای مرموز نفت و گاز برای خفه کردن اروپا و ایران شده اند ؟

گاز ایران قربانی منافع غولهای روسی و آمریکایی

ساعت24-درحالی که زمین زیر پای ایرانیان سرشار از ثروت است اما ایستادن درجاده پیشرفت برایشان آرزویی دور و دراز شده است. انباشت خدادادی میلیاردها مترمکعب گازطبیعی در جای جای ایران یکی از منابع ثروت ایران است که شوربختانه توانایی و دانایی برای تبدیل آن به درآمد را نداریم.

خبر57
ایران دست کم از 50 سال پیش می توانست بزرگ راه صادرات گاز به دنیا از جمله همین روسیه باشد که در دهه های تازه سپری شده کشور نخست برای تسخیر بازارهای گازدرگوشه و کنار دنیا به ویژه اروپا باشد. در حالی که روسیه برای راه نیافتن گاز ایران به اروپا بازی پیچیده و پنهان و در زمین های دیگررا دنبال کرده و می کند حالا اروپایی ها به این نتیجه رسیده اند که رهبران ومدیران شرکتهای تولیدکننده انواع فراورده های گازی در آمریکا نیز دنبال این هستند که گاز ایران به اروپا نرود. به نظر می رسد دربازی شطرنج گاز دردنیا ایران نمی تواند با مهره هایش بازی کند و از سوی مدیران و سهامداران ناشناس شرکتهای بزرگ گاز درروسیه و در آمریکا به گوشه صفحه رانده می شود تا تنها افتخارش این باشد که ثروتش در ژفای دریاها و در پهنه سرزمین پهناور ایران زمین را دست نخورده نگه می دارد. سهامداران و مدیران غولهای نفت و گاز جهان درمسکو وواشنگتن توانسته اند رهبران سیاسی خود رامتقاعد کنند راه ورود گاز ایران به اروپا را با هرترفندی ببندند. بسته شدن این راه گازی به مثابه خفه کردن اروپا با دستهای شرکتهای کوه پیکرروسی و آمریکایی از یک سو و دفن کردن ابدی گاز ایران از سوی دیگر است . روسیه و آمریکا دوتیغه قیچی اند که برای بریدن راه ورود گاز ایران به جهان باهم سازگار و جورشده اند .
سوء ظن اروپا به آمریکا
رادیو فرانسه به نقل از کارشناسان به این موضوع پرداخته است که یک دلیل اصلی برای تحریم ایران از سوی آمریکا داستان گاز این کشور است. سیاستمداران و کارشناسان اروپایی به آمریکا ظنین‌اند که می‌خواهد به واسطۀ تحریم‌های سختگیرانۀ ایران، مانع بهره‌برداری از منابع عظیم گاز این کشور شود تا در عوض خود بتواند فراورده‌های گازی‌اش را آسان‌تر به اروپا بفروشد.یکی از مسئولان اتحادیۀ اروپا که نام برده نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است : "تحریم‌های آمریکا به صدور نفت و گاز ایران به اروپا لطمه خواهد زد". او نتیجه می‌گیرد "هدف آمریکا از این تحریم‌ها کاملاً روشن است زیرا قصد دارد گاز طبیعی مایع (LNG) خود را آسان‌تر و بدون رقیب به اروپا بفروشد".اما مدیر مرکز انرژی انستیتوی روابط بین‌المللی فرانسه، مارک-آنتوان اِیل‌مازِگا، معتقد است که شاید مسئلۀ گاز، انگیزۀ اصلی آمریکا ندرتحریم ایران نباشد ولی به هرحال یکی از نکاتی است که در اعمال تحریم‌ها منظور می‌شود. این کارشناس بازار انرژی می‌افزاید: "روشن است که سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی شده در ایران صورت نخواهد گرفت. من هیچ شرکت بین‌المللی بزرگی را نمی‌شناسم که حاضر به پذیرفتن این خطر باشد".ایالات متحد آمریکا قصد دارد که در دراز مدت بازار گاز طبیعی را در اختیار خود در آورد. سال گذشته، آمریکا حدود ١٧ میلیارد متر مکعب گاز به اتحادیه اروپا صادر کرده است اما بر اساس برآوردهای کارشناسان انرژی، تا دو سال دیگر (٢٠٢٠)، ظرفیت واردات گاز اروپا ٢٠درصد افزایش خواهد داشت.در حال حاضر کشورهای اتحادیه اروپا نزدیک به دو سوم (۶۶ درصد) گاز مصرفی خود را وارد می‌کنند که این مقدار معادل ٣۶٠ میلیارد متر مکعب گاز است. از این رقم، حدود ۵۵ میلیارد متر مکعب به صورت گاز مایع (LNG) خریداری می‌شود که معادل ٧۵ میلیارد یورو است.
گاز ایران ناجی اروپا
تقریباً نیمی از گاز مورد نیاز اروپا را همچنان روسیه تأمین می‌کند ولی اروپاییان سخت در تلاشند تا این وابستگی راهبردی و حساس خود را به روسیه کمتر کنند. به همین دلیل، ذخایر گاز ایران می‌تواند برای اروپاییان گزینۀ بسیار باارزشی باشد. کمیسر اتحادیۀ اروپا در امور انرژی، میگل آریاس کانته که اخیراً به تهران رفته بود می‌گوید: "ذخایر ایران فوق‌العاده زیاد است و اگر این کشور بتواند تأسیسات لازم را توسعه بدهد، امکان خواهد یافت که به یک تأمین‌کنندۀ مهم گاز اروپا تبدیل شود".ذخایر گاز ایران بعد از روسیه، دومین ذخایر جهان ارزیابی می‌شود. حجم کل ذخایر گاز ایران ١٩١هزار میلیارد متر مکعب برآورد شده است. طی سال گذشتۀ میلادی، ایران حدود ١٠ میلیارد متر مکعب از طریق لوله به ترکیه و عراق صادر کرده است. اما راه حل جدی برای آینده، صدور گاز به شکل مایع و از طریق کشتی و دریا است. ولی مشکل بزرگ ایران، سرمایه‌گذاری برای ساخت تأسیسات لازم است. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، نیاز ایران می گوید ایران برای بهره برداری از ذخایر نفت و گاز خود دست کم 200 میلیارددلار سرمایه جدید نیاز دارد.


روسیه گازی
احسان رسولی نژاد یک پژوهشگر ایزانی نیز در باره گاز روسیه نوشته است گاز طبیعی به عنوان یک منبع انرژی تجدید ناپذیر، بیشتری سهم را در سبد مصرفی انرژی کشور روسیه دارد. تولید گاز روسیه از سال 1999 الی 2008 میلادی رشد با ثباتی داشته است که بیشترین دلیل آن افزایش تقاضای داخلی و افزایش بهره وری میادین نفت وگاز علی الخصوص در منطقه یامال بوده است. پس از بحران 2009 میلادی تقاضای داخلی و جهانی از گاز روسیه نوسانات بیشتری پیدا کرد. در سال های اخیر تولید گاز طبیعی از میادین جدیدی همچون بواننکووا (Бованенковское месторождение) از سال 2012 میلادی آغاز شده است اما تنش با اکراین و غرب و همچنین کاهش قیمت گاز به تبع کاهش قیمت نفت خام از عوامل عدم رشد پایدار تولید گازطبیعی روسیه در سال های اخیر بوده است. اما در مقابل رقیب اصلی کشور روسیه، امریکا مشاهده می شود که از سال 2008 میلادی جایگاه نخست تولید گاز طبیعی را با سرمایه گذاری در تولید نفت و گاز شل در جهان از روسیه گرفته است. کشورهای دیگر رقیب همچون ایران، قطر و کانادا نیز فاصله بسیار زیادی از لحاظ تولید گاز طبیعی با دو کشور روسیه و امریکا دارند. از این رو، نمی توان این کشورها را رقیب جدی و تهدید برای جایگاه روسیه در بازار گاز طبیعی عنوان کرد. طبق داده های موجود مقصد اصلی صادرات گاز طبیعی روسیه در جهان به اروپا می باشد, 2016) که جمعا حدود 166.1 میلیارد متر معکب از مجموع کل صادرات 190.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی این کشور به اروپا از طریق خط لوله منتقل می شود که از بین کشورهای این قاره، آلمان (46 میلیارد متر مکعب)، ترکیه (23.2 میلیارد متر مکعب)، ایتالیا (14.7 میلیارد متر مکعب) در جایگاه نخست تا سوم قرار دارند. در مورد صادرات گاز مایع، مقاصد صادراتی روسیه، کشورهای شرق آسیا می باشند به گونه ای که در سال 2016 میلادی، گاز مایع به حجم 9.5 میلیارد مترمکعب به مالزی و 2.4 میلیارد مترمکعب به کره جنوبی از روسیه صادر شده است.
اتحاد ایران و اروپا؟
کسی هنوز در باره دلایل اصلی اصرار اتحادیه اروپا برای نگهداری از برجام و دورکردن کابوس تحریم از بالای سر کسب و کار ایران چیزی نمی داند اما با توجه به نکات درپیش نگاشته شده می توان ادعاکرد داستان رسیدن گاز ایران به اروپا در این ماجرانقش و سهم داشته و ئارد. اروپا برای درامان ماندن از انحصار دوجانبهصادرکنندگان گاز نیاز به قطب سومی دارد که نیازهای اساسی برای تولید و فروش گاز دارد. ایران با داشتن ذخایر گاز طبیعی فوق العاه مهم و قرارگرفتن در یک مسیر مناسب برای انتقال گاز به اروپا ناجی نیرومنددست و پابسته ای است که شاید اروپا باتزریق سرمایه و تکنولوژی بتواند اتحاد استراتژیک بااایران را تدارک ببیند. آیا احزاب وجمعیت ها و سیاست ورزان ایرانی دیدکافی برای نگاه کردن دقیق به این داستان را دارند؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها