رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356772

حاجیبابایی: خروج آمریکا و ماندن اروپا در برجام سناریوی مشترک علیه ایران است

ساعت24-رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: برنامه خروج آمریکا از برجام و حمایت اروپا از این توافق یک سناریوی مشترک است تا از یکسو آمریکا خارج و تحریم‌ها اعمال شود و از سوی دیگر ایران توسط اروپا در برجام بماند.

خبر467
حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با نتایج برجام،‌گفت: در ارتباط با مذاکرات با 1+5 و به ویژه آمریکا فضایی را در کشور ایجاد کردند که اگر ما برجام را امضاء کنیم مشکلات اقتصادی و معیشتی و مشکل بیکاری در کشور مرتفع می‌شود و حتی بعضاً در سراسر کشور می‌گفتند اگر برجام اجرا شود تمام اقداماتی که در استان‌ها و در جای دیگر اجرا می‌شود همه آنها به دلیل وجود برجام است.

وی افزود: این فضا به شکلی در جامعه تاثیرگذار بود که فضای عمومی کشور به سمتی حرکت کرد که اگر اینگونه است چرا ما برجام را امضاء نکنیم و به همین خاطر نیز رهبری فرمودند ما در برابر تعهداتی که در برجام می‌دهیم و آسیب‌هایی که به دانش هسته‌ای ما وارد می‌شود می‌خواهیم که تحریم‌ها به طور کل و یکجا برداشته شود و تاکیدات مکرر نیز بر این بود که 1+5 باید تضمین‌های لازم را در این زمینه بدهند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهارداشت: در زمان امضای برجام که دولت اوباما بر سر کار بود، ما مصوبات پی در پی را علیه جمهوری اسلامی ایران و تحریم‌های کشورمان داشتیم و این مصوبات علاوه بر اینکه کاهش پیدا نکرد افزایش هم داشت و اگر هم گشایش جزئی شکل گرفت این گشایش از ناحیه شرکت‌ها و بانک‌های کوچک بود.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: اما با آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام همه تحریم‌های گذشته آمریکا بازگشته و آنها به دنبال تدارک تحریم‌های بیشتر هستند کما اینکه در روزها و هفته‌های اخیر تعدادی افراد و نهادها را مجدد تحریم کردند و این نشان می‌دهد که تا به اینجای کار نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده بلکه تحریم‌های بزرگی هم اعمال شده و برخی از شرکت‌هایی هم که در ایران کارشان را در ایران شروع کرده بودند، کارشان را متوقف کردند و در حال رفتن هستند.

وی افزود: در ارتباط با کشورهای اروپایی عضو برجام نیز باید گفت که این کشورها تمام تلاششان را برای امضای برجام به کار می‌گرفتند و مدعی بودند که پای برجام می‌مانند و امروز هم شرایط بگونه‌ای است که ما با اروپایی‌ها در برجام مانده‌ایم و این اروپا است که باید آسیب‌های ما در برجام را جبران کند و تعهداتشان را در برجام عملیاتی کنند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: یک نگاه عاقلانه و مدبرانه به ما نشان می‌دهد اروپایی‌ها نمی‌توانند خواسته‌های ما در برجام را برآورده کنند به خاطر اینکه اروپا بدسابقه است و تاریخ به ما نشان می‌دهد که در برهه‌ها و موارد مختلف عقب‌نشینی کرده و با ما همراهی نداشته‌اند.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر منافع اروپایی‌ها بگونه‌ای است که آنها در برابر آمریکا نمی‌توانند به خاطر منافع‌شان مقاومت کنند و بین ما و آمریکا، آمریکا را انتخاب می‌کنند و برخی از مقامات این کشورها نیز این موضوع را عنوان کردند.

وی افزود: همچنین به دلیل اینکه اکثر بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند دولت‌های اروپایی نمی‌توانند آنها را مجبور به تمکین کنند و این شرکت‌ها به دلیل منافع خودشان همواره با آمریکا همراهی می‌کنند تا با کشور ما و همچنین کشورهای اروپایی.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: برنامه خروج آمریکا از برجام و حمایت اروپا از این توافق یک سناریوی مشترک است، سناریوی مشترکی که هم آمریکایی‌ها از برجام بیرون بروند و تحریم‌ها را اعمال کنند و آنها را افزایش دهند و در مقابل ایران که باید در برابر خروج آمریکا از برجام از این توافق خارج شود اروپایی‌ها ما را در مرحله‌ای قرار دهند با ما مذاکره کنند و ما را در برجام نگه دارند و شامل مرور زمان کنند و ما بر اثر مرور زمان هم تحریم‌های کشنده را تحمل کنیم و هم وقت‌مان سپری شود و اروپایی‌ها نیز کار خاصی برای ما نتوانند انجام دهند و ما را با مذاکره به پیش ببرند.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: طرف‌های اروپایی و آمریکایی به این جمع‌بندی رسیده بودند که اگر یکباره از برجام خارج شوند و جمهوری اسلامی نیز از برجام خارج می‌شد این موضوع با شوکی که در داخل ایران ایجاد می‌کرد موجب ایجاد انسجام بیشتر در داخل ایران می‌شد و آنها بر این نظرند که با مرور زمان می‌توانند فشار اقتصادی را افزایش دهند و جمهوری اسلامی ایران را مجبور به تمکین کنند و یک متممی را برای برجام بنویسند و اروپایی‌ها این موضوع را همراه و همگام با آمریکایی‌ها و یک فاصله ظاهری با این کشور به پیش می‌برند. آنها در مرحله بعد به دنبال این هستند که در حوزه دفاعی و در بحث موشکی ایران را پای میز مذاکره بنشانند.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور عنوان کرده که ما از برجام خارج نمی‌شویم و این به عنوان سیاست کشور انتخاب شده و این به این معناست که ما می‌خواهیم با اروپایی‌ها مذاکره کنیم و آنها را امتحان کنیم اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد که امتحان اروپایی‌ها خیلی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد اما راهی است که انتخاب شده و البته باید بهانه‌ها را نیز از دست کشورهای مختلف دنیا گرفت و اجازه نداد که آنها تندروی کنند اما در کنار این باید همه مراقبت‌های لازم را داشت مخصوصاً اجازه نداد که زمان از دست ما برود و برای اروپا باید زمان تعیین کنیم و شامل مرور زمان نشویم.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان گفت:‌ ما باید مراقب باشیم که آثار برجام در داخل کشور ما اختلاف ایجاد نکند نقدها منصفانه باشد و حقایق گفته شود اما انسجام داخلی بدعهدی‌های آمریکا و آسیب‌هایی که به کشور زده شده باید در انسجام جبران شود.اینکه چه کسی اشتباه کرده مسئله دیگری است و منافع ملی با انسجام محقق می‌شود.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها