رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356827

انتقال پول به ایران و از ایران قفل شده است

ابهام  بزرگ در سرنوشت شرکتهای فعال آلمان درایران

ساعت 24-سخت ترین روزهای اقتصاد ایران در جریان است و هیچکس نمی تواند با استناد به یک تحلیل یا خبر یا گزارش خوشحال کننده چشم اندازی هرچند اندک از روشنایی برای فعالیت اقتصادی در ایران به ویژه در مناسبات ایران با شرکتهای خارجی ارایه دهد.

1
مهندس سریم سعدی، مدیرعامل شرکت روهر مونتان پارس" یکی از شرکت‌های وابسته به "روهر مونتان گروپ" درباره ابهام بزرگ پدیدارشده در فعالیت شرکت ها ی آلمانی درایران به دویچه وله گفته است : نمی‌دانیم برنامه‌ و پروژه‌هایی که در ایران اجرا می‌کنیم چه سرنوشتی خواهند داشت؟ دولت آلمان هم راه چاره مشخصی را به ما نشان نداده است. ما نمی‌دانیم دولت ما تا چه حد بتواند در مقابل تحریم‌های آمریکا مقاومت کند.
کارشناسان این رسانه تحلیل باورشان این است که پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم‌های اقتصادی از جانب این کشور بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی اعلام کردند که از ایران خارج خواهند شد. این مساله شرایط را برای شرکت‌های متوسط آلمانی فعال در ایران سخت‌تر کرده است. دراین گزارش اضافه شده است :"روزی نیست که تحریم‌های جدیدی از جانب آمریکا اعلام نشود. ایالات متحده آمریکا یک روز علیه روسیه و روز دیگر علیه ایران تحریم‌هایی را وضع می‌کند و شرکت‌های آلمانی را در وضعیت ناروشنی قرار داده است. به این شرکت‌ها تا ۶ اوت مهلت داده شده است که به فعالیت‌های خود در ایران خاتمه دهند. آمریکا قرار است تحریم‌ها را از ۶ اوت اجرایی کند."تا به‌حال شرکت‌های بیمه آلیانتس، زیمنس، شرکت نفتی توتال فرانسه و شرکت کشتیرانی مولر-مرسک دانمارک از توقف فعالیت‌هایشان در ایران خبر داده‌اند، زیرا نمی‌خواهند تجارت و معامله با آمریکا را به خطر بیندازند. این شرکت‌ها به رغم فعالیت اتحادیه اروپا برای نجات برجام، برای ادامه فعالیت خود در ایران امیدی ندارند.کمیسیون اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از پیشنهادها را به کشورهای عضو ارائه کرده است که بر اساس آن‌ها ادامه فعالیت‌های شرکت‌های اروپایی در ایران و انتقال پول به این کشور ممکن شود. با وجود آن خروج شرکت‌های بزرگ از بازار ایران ادامه دارد.


ناروشنی وضعیت شرکت‌های متوسط آلمان


در این میان وضعیت شرکت‌های متوسط فعال در ایران ناروشن است.دویچه وله فارسی برای آشنایی با دشواری‌های شرکت‌های متوسط آلمانی با مهندس سریم سعیدی، مدیر عامل شرکت "روهر مونتان پارس" یکی از شرکت‌های وابسته به "روهر مونتان گروپ" صحبت کرد. این شرکت متوسط آلمانی بیش از ۶۰ کارمند دارد و در حوزه صنایع کابل‌سازی و انتقال قطعات به ایران فعالیت دارد.مهندس سریم سعدی، مدیرعامل این شرکت به دویچه وله فارسی گفت، شرکت‌های متوسط فعال در ایران وضعیت ناروشنی دارند. به گفته او شرکت‌های بزرگی که به دلیل تحریم‌های سخت اقتصادی آمریکا علیه ایران دیگر قادر به فعالیت در ایران نیستند به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند با شرکت‌های متوسط که در ایران فعال‌اند همکاری کنند. به عبارتی شرکت‌هایی که قطعات مختلفی به ایران صادر می‌کنند دیگر نمی‌توانند قطعات و تولیدات خود را به شرکت‌های بزرگی مثل زیمنس بفروشند و این شرکت‌ها به دلیل تحریم‌ها حاضر نیستند با این شرکت‌های فعال در ایران همکاری کنند.


ابلاغ رسمی بانک‌ها به شرکت‌های آلمانی


مدیر عامل شرکت روهر مونتان پارس همچنین به دویچه وله فارسی گفت که بانک‌ها به شرکت‌های آلمانی رسما نامه نوشته و هشدار داده‌اند که انتقال پول به ایران و دیگر معاملات بانکی با این کشور دیگر مقدور نیست.سریم سعیدی اضافه کرد: «قبلا می‌توانستیم از کانال‌های مختلف از جمله ترکیه، دوبی و یا حتی از طریق صرافی‌ها پول انتقال دهیم. ولی دیگر به ما کتبا ابلاغ شده است که از این به بعد این مسئله امکان‌پذیر نخواهد بود. "فولکس بانک" به ما کتبا اطلاع داد که از ۳۰ ژوئن دیگر این بانک با ایران همکاری نخواهد کرد.»

بزرگ‌ترین مشکل انتقال پول است

مدیر عامل شرکت روهر مونتان پارس تاکید کرد که بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های آلمانی در حال حاضر انتقال پول است. او افزود: «حدود دو ماه است که ما دیگر هیچ‌گونه پولی از ایران دریافت نمی‌کنیم. بعد از آنکه دلار گران شد دولت ایران حدود دوماه یعنی قبل از اعلام تحریم‌ها برای مهار بحران ارزی کنترل کامل تبادلات ارزی را به دست گرفت و شرکت‌های متوسط آلمانی مشکلاتشان بیشتر از جهت ایران است. یعنی مجوزی را که ما پیش از ۹۷ برای صادرات دریافت کردیم با مشکل مواجه شده است. بانک‌های ایرانی فقط برای آن قراردادهایی که بعد از سال نو بسته شدند ارز می‌پردازند و پرداخت آن قطعات و یا کالاهایی که پیش از سال نو به ایران صادر شدند اکنون ماه‌هاست که به تعویق افتاده است. این مشکل بانکی فقط شامل شرکت ما نیست بلکه تمامی شرکت‌های آلمانی دچار آن شدند و تقریبا غیرممکن است که بتوان از ایران به آلمان پول انتقال داد.»سعیدی در ادامه گفت که کسی نمی‌داند این مشکل را چگونه باید حل کرد. دولت ایران تلاش دارد این موضوع را حل کند. اما سیستم بانکی آن به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا عمل نمی‌کند.مهندس سریم سعیدی، مدیر عامل شرکت "روهر مونتان پارس" در مصاحبه با دویچه وله فارسی تاکید کرد که در مجموع شرکت‌های متوسط علاقه‌ای به ماندن در بازار ایران ندارند و به فکر خارج شدن از ایران هستند، زیرا شرایط برای این شرکت‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران روز به روز سخت‌تر می‌شود.او افزود که در اروپا هم همه کشورها نظر واحدی درباره مقابله با تحریم‌های آمریکا ندارند.به گفته مدیر عامل شرکت "روهر مونتان پارس" با خروج شرکت‌های اروپایی از ایران خلاء بوجود خواهد آمد که شرکت‌های روسی و چینی جای آن را پرخواهند کرد.او تاکید می‌کند: «ده‌ها شرکت آلمانی در دو سال گذشته در ایران سرمایه‌گذاری کردند و مناسبات اقتصادی آلمان با این کشور توسعه یافته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها