رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356937

سقوط آزاد لیر ادامه دارد

دولت چاق ترکیه و فرارسرمایه ها

ساعت24-برخلاف انچه که اردوغان درپندار خودارد و ان را برزبان می آورد که نرخ بهره بانکی مادر همه بدبختی هاست اقتصاددانان باوردارند کسری بودجه دولتها مادر همه دشواریهای اقتصادی است.

خبر56
دولتهای چاق با هدف های ناشناس و به ویژه خرید محبوبیت سیاسی و از پای درآوردن رقبا ولع خرج دارند و اردوغان در همین مسیر گام ربرمی دارد و نسبت کسری بودجه ترکیه به ارزش تولید ملی به 5 درصد رسیده است و این یکی از دلایل اصلی است که روند کاهشی نرخ برابری لیر ترکیه دربرابر سایر ارزها را تداوم داده و این روند همچنان ادامه دارد . در حالی که انتظار می رفت افزایش نرخ بهره بانکی مانع از سقوط ارزش لیر دربرابر ارزهای معتبر شود اما در معاملات بازار ارز در روز چهارشنبه، ۲ خرداد (۲۳ مه)، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا حدود ۵ درصد کاهش یافت و به این ترتیب، پول ملی ترکیه طی حدود شش ماه گذشته نزدیک به ۱۸ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. کارشناسان اقتصادی روند تغییرات نرخ برابری لیر در ماه‌های اخیر را "سقوط آزاد" توصیف کرده و گفته‌اند که در میان اقتصادهای رو به رشد جهان، لیر ترکیه بدترین وضعیت را پیدا کرده است.اقتصاد ترکیه با وجود برخورداری از رشد قابل توجه، با تورم قیمت‌ها دست به گریبان بوده که طبیعتا بر نرخ برابری پول این کشور تاثیر می‌گذارد. در عین حال، به گفته کارشناسان بازار ارز، عامل اصلی در تسریع روند کاهش نرخ برابری لیر در ماه‌های اخیر، نگرانی در مورد تاثیر نتیجه انتخابات آتی بر شرایط اقتصادی بوده است.همان طور که سرمایه گذاران از ترکیه و پول رایج این کشور دور می شوند، ارزش هر یک لیر به 20 سنت امریکا رسیده است. ارز ترکیه رکورد پایین ترین ارزش در برابر دلار را زده است و دولت سعی در توقف سقوط ارز کشور دارد. سی ان ان مانی گزارشی درباره وضعیت اقتصادی و کاهش ارزش پول ترکیه منتشر کرده است.طبق این گزارش، از شروع سال جاری، لیر حدود 20 درصد از ارزشش در برابر دلار را از دست داد. کاهشی که به دلیل حرکت گسترده سرمایه گذاران از بازارهای نوظهور به سمت امریکا بوده است.با این حال بحران ارز از ابتدای ماه جاری، سرعت بیشتری گرفت، همان زمانی که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد می خواهد نرخ بهره را کنترل کند. نرخ بهره ای که به قول اردوغان مادر و پدر همه شرارت هاست.ن طور که سرمایه گذاران از ترکیه و پول رایج این کشور دور می شوند، ارزش هر یک لیر به 20 سنت امریکا رسیده است. بانک مرکزی ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که به طور اورژانسی نرخ بهره را از 13.5 درصد به 16.5 درصد بالا می برد.
گیر کار کجاست
بعد از یک جهش در افزایش نرخ لیر، این ارز دوباره سقوط کرد. کارشناسان معتقدند مشکلی بیشتری وجود دارد.Oxford Economics در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد، پیش بینی می کند در اوایل ماه ژوئن نرخ بهره حتی به حدود 19.5 درصد هم برسد.تورم ترکیه در حال حاضر حدود 11 درصد است، اما کاهش ارزش لیر می تواند قیمت ها را بالا ببرد. مردم ترکیه می گویند بحران ارز را احساس می کنند.یاسمن آتان، دانشجو به سی ان ان می گوید: ما می بینیم که قیمت ها بالا می رود و این حس منفی ایجاد می کند.ترکیه سالانه صدها میلیارد دلار کالا وارد می کند که شامل خودرو، لباس، یخچال و ... است که هرروز هم گران تر می شوند.اردوغان در حال حاضر برای انتخابات 24 ژوئن و انتخاب دوباره تلاش می کند. او در سخنرانی گفت: اقتصاد ترکیه کشوری با تمام قوانین بازار و موسسات آزاد مطابقت دارد.اما کارشناسان معقتدند این حرکت خیلی آرام بوده و دیگر خیلی دیر است. چرا که آسیب قبلا وارد شده بوده است. کارشناسان نگران هستند که افزایش تورم روی رشد اقتصادی تاثیر بگذارد. آنها همچنین نگرانند که پول و سرمایه گذاری با سرعت بیشتری از ترکیه خارج شود.ترکیه کسری حساب جاری بالایی دارد، تقریبا بیشتر از 5 درصد تولید ناخالص داخلی اش. این به این معنی است که وارداتش بیشتر از صادراتش است و نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد.ترکیه روی بدهی های کوتاه مدت برای حفظ عملکرد اقتصادش متکی است. اما با توجه به خروج سرمایه گذاران از این کشور، خطر کمبود تامین منابع مالی وجود دارد.البته سرمایه گذاران انتظار دارند اقدامات بیشتری برای کاهش آسیب پذیری اقتصاد ترکیه انجام شود. آنها می خواهند دولت به برنامه های وام دهی و اقدامات محرک اقتصادی برگردد.اردوغان گفته است که اگر دولت او دوباره انتخاب شود، اقدامات لازم برای کاهش حساب جاری (کسری بودجه) و پایین آوردن تورم انجام می دهد و ثبات مالی را در اولویت قرار خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها