رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 357006

وزیر امورخارجه آمریکا: هدف دولت ترامپ تغییر نظام در ایران نیست/ برخورداری از تاسیسات هسته‌ای برای ایران مناسب نیست/تهدید ایران بسیار بزرگتر از این حرف‌ها است

ساعت24-مایک پمپئو مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با صدای آمریکا به سوالات درباره رویکرد واشنگتن درقبال تهران که وی آن را یک استراتژی جدید می‌خواند، پاسخ داد.

مایک پمپئو
وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای خصمانه و نخ‌نمای واشنگتن علیه کشورمان گفت که برخوردای از فناوری و تاسیسات هسته‌ای برای ایران مناسب نیست.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با صدای آمریکا به سوالات درباره رویکرد واشنگتن درقبال تهران که وی آن را یک استراتژی جدید می‌خواند، پاسخ داد.

پمپئو در پاسخ به این سوال که هدف نهایی از چارچوب امنیتی پیشنهادی جدید او چیست و چه تفاوتی با برجام دارد، مدعی شد: خیلی متفاوت است. به نظر من هم گستره آن متفاوت است و هم هدف آن. توافق هسته‌ای گستره بسیار اندکی داشت و فقط تلاشی بود برای این که گفته شود ایران پول هنگفتی را برای برنامه هسته‌ای‌اش هزینه می‌کند و قصد توقف آن را دارد – البته این یک هدف شرافتمندانه، خوب، و با ارزش بود ولی تهدید ایران بسیار بزرگتر از این حرف‌ها است.

وی در ادامه ادعاهای واهی و نخ‌نمای خود افزود: ما از آنها خواسته‌ایم تا گسترش تروریسم در سرتاسر جهان را متوقف کنند؛ در عراق گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل ندهند؛ این، هم برای امنیت خاورمیانه بد است و هم برای ایران. ما می‌خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که ایران مثل یک کشور عادی رفتار ‌کند. این‌جا صحبت از رهبران ایران است و نه مردم ایران. مقامات ایران اختیار امور را به دست گرفته‌اند و این خرابی‌ها را به بار آورده‌اند. اگر ما بتوانیم موجب توقف این اقدامات آنها شویم، مردم ایران موفقیت بزرگی را به دست خواهند آورد و ما شاهد بازدید آمریکایی‌ها از آن‌جا خواهیم بود و از تمام چیزهای خوبی که به دوستان و هم‌پیمانان‌مان و نه به آنها که کشور ما را تهدید می‌کنند ارائه می‌دهیم، برخوردار خواهند شد.

وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا بازرسی از مکان‌های نظامی ایران هم بخشی از این چارچوب خواهد بود؟ مدعی شد: بله. در رابطه با استفاده از مواد هسته‌ای در ایران، ما بر این باوریم که همان‌گونه که در عربستان سعودی و امارات دیده‌ایم، برخورداری از قابلیت تولید مواد شکافت‌پذیر، غنی‌سازی اورانیوم و یا داشتن تاسیسات پلوتونیوم برای ایران مناسب نیست. اگر آنها خواستار یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز هستند، اشکالی ندارد. اما آنها باید مانند کشورهای دیگر آن مواد را وارد کنند و این راهی است که برای خیلی از کشورها کارآیی داشته است و برای این که ما از این لحاظ مطمئن شویم باید بازرسی‌هایی انجام شوند که این بازرسی‌ها اماکن نظامی، آزمایشگاه‌های پژوهشی و همه اماکن دیگری که در گذشته در برنامه ایران مشارکت داشته‌اند را نیز شامل می‌شود.

پمپئو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا می‌تواند از اعتراض‌ها در ایران پشتیبانی کند، با اذعان به دخالت در امور کشورمان گفت: بی‌تردید می‌توانیم به آنها پشتیبانی معنوی ارائه دهیم. مهم این است که خود ایرانیان چنین تصمیم‌هایی را خواهند گرفت. تغییر رفتار ایران می‌تواند موجب امنیت و رفاه بسیار بیشتر آنها شود.

وی در ادامه مدعی شد که هدف دولت ترامپ تغییر نظام در ایران نیست.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به تازگی در یک مصاحبه مدعی شد که هدف واشنگتن تغییر نظام در ایران نیست، درحالیکه وی بارها در موقعیت‌های مختلف از تغییر نظام در ایران حمایت کرده و خواستار آن شده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که تلاشی برای آزادی شهروندان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی که در ایران زندانی هستند می‌کند، با ادعای بی‌گناه بودن آنها گفت که از مقامات ایرانی می‌خواهد اجازه بازگشت این افراد به آغوش خانواده‌هایشان را بدهند و او در این زمینه تلاش و دعا خواهد کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا هفته گذشته در تشریح طرح به اصطلاح جدید خود برای مقابله با ایران به تکرار ادعاهای خصمانه و بی‌اساس واشنگتن علیه کشورمان پرداخت ودر سخنان ضد ایرانی‌اش فهرستی از 12 اقدامی که ایران باید انجام دهد، ارائه داد که شامل شفافیت برنامه هسته‌ای، دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی تاسیسات ایران و همچنین آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران است.

پمپئو در ادامه خواستار توقف حمایت ایران از گروه‌هایی شد که آمریکا آنها را در فهرست خود از سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در واکنش به سخنان پمپئو گفت: اینکه آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.

محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در واکنش به اظهارات خصمانه پمپئو علیه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: دیپلماسی قلابی آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست: [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد.

ظریف در ادامه تاکید کرد: ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا است.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها