رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 357117

تخصیص درآمدهای نفتی ابرپروژه‌ها راهی برای حفظ برجام

ساعت24-یک عضو اندیشکده مبنا با بیان اینکه تخصیص یافتن درآمدهای نفتی به ابرپروژه‌ها در ایران این مزیت را به اروپا می‌دهد که پای چالش با طرف آمریکایی برود.

احمدی در جلسه‌ای با مضمون شرایط حفظ برجام بعد از خروج آمریکا، اظهار کرد: کشورهایی که در برجام می‌مانند باید امتیازاتی بگیرند. برای ایران این امتیازات می‌تواند در حوزه‌های مربوط به گارانتی شدن نفت و گاز، رشد تولید ناخالص داخلی و نیاز به اصلاح ساختارهای مربوط به حمل و نقل عمومی، نفت و گاز و آب باشد. همچنین برجام می‌تواند در قالب یک پیمان امنیتی هم بسته شود. اروپا همچنین برنگشتن پرونده ایران به شورای امنیت، تضمین صادرات نفت ما به چین و ایجاد زمینه برای تحقق رویای جاده ابریشم را باید فراهم کند.

او در ادامه با بیان اینکه با حفظ برجام روسیه می‌تواند سهم خود را از فروش نفت حفظ کند گفت: تحریم نفت ایران ممکن است در کوتاه مدت برای روسیه خوب باشد اما آنها میدانند روسیه خود هدف بعدی تحریم ها است که از آن جهت می تواند آسیب ببیند. واقعیت این است صفر کردن صادرات نفت ایران کار غیرممکنی است ضمن اینکه اساسا تفکیک مصرف خوب و بد قابل تفکیک نیست.

این اقتصاددان با بیان این‌که اروپایی‌ها پیشنهاداتی را در اختیار ایران قرار دادند که در نهایت به خاطر عدم توافق آمریکا نتوانستند آن را عملی کنند، گفت: واقعیت این است که اروپا با چالش‌های جدی ناشی از مهاجرت آوارگان در منطقه در اروپا مواجه است که این یکی از مسائلی است که باعث می‌شود آنها هم از برجام منافعی داشته باشند و بخواهند آن را ادامه دهند.

در ادامه این جلسه مجید شاکری – اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی – با بیان این‌که جدی‌ترین پیشنهادی که اروپایی‌ها روی میز مذاکره با ایرانی‌ها گذاشته‌اند پیشنهاد گروه بین‌المللی بحران بوده است، گفت: یکی از موارد مربوط به این پیشنهاد ایجاد یک صندوق بیمه است، اما ایرادی که به آن وارد است این است که آمریکا تنها مجازات‌های مالی را برای مقابله با شرکت‌های تحریم شده اعمال نمی‌کند، بلکه سعی می‌کند تا رابطه آن شرکت را با دلار قطع کند و تا زمانی که آن شرکت عذرخواهی نکند مسئول جرائم مالی سنگین هم می‌شود که تازه بعد از این همه آن شرکت برای آخرین بار خواهد بود که از صندوق بیمه استفاده خواهد کرد.

وی با بیان این‌که گزینه حفظ برجام از طریق بیمه جرائم قابل اجرا نیست، اظهار کرد: اروپایی‌ها ابتدا بانک مرکزی اتحادیه اروپا و سپس بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی و در آخر صحبت از حساب‌های بانک مرکزی در اروپا کردند که این می‌تواند زیر قوانین مربوط به «ترا» قرار بگیرد و به صورت بلوکه‌ شده باقی بماند.

این اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی همچنین در مورد پیشنهاد دیگر مطرح شده توسط اروپایی‌ها در مورد «اوفک» در مورد رایزنی اروپایی‌ها با آمریکا نیز ادامه داد: زمامدار بودن و عدم خدمات‌رسانی این مدل به برخی حوزه‌ها باعث می‌شود تا این مدل از یک اندازه‌ای بیشتر موثرتر نباشد، چرا که تحریم‌های آمریکا بعد از برجام نقش ایزوله‌سازی را ایفا می‌کند که می‌تواند منافع ایرانی‌ها را بلوکه کند.

شاکری با بیان این‌که ساختار پروژه محور بسیار بهتر از گرفتن مجوز از اوفک است، گفت: در این شرایط که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند نفت ایران را بخرند ما می‌توانیم با اروپایی‌ها ضمانت‌نامه‌های دوجانبه امضاء کنیم مبنی بر این‌که در ازای بخشی از فروش نفت خود خدمات فناورانه و برخی پروژه‌ها را دریافت کنیم. برای مثال ایجاد یک بندر تبادل ویژه در سواحل مکرون با اروپا می‌تواند یکی از این گزینه‌ها باشد.

وی همچنین با بیان این‌که مرجع قراردادن بانک‌های مرکزی اروپایی می‌تواند یک گزینه خوب برای حفظ برجام باشد، افزود: در این شرایط آمریکایی‌ها توان تحریم آن بانک را نخواهند داشت، چرا که آنها نگران طغیان علیه تحریم‌ها هم هستند.

این اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی در ادامه پیشنهاد خود با عنوان راه‌حل سوم را مطرح کرد و گفت: امکان تبدیل فاینانس‌های بین‌المللی به طلا می‌تواند پیشنهاد قابل اطمینانی در ارتباط با حفظ برجام باشد. همچنین در ارتباط با چینی‌ها می‌توان برپایه پول نفت چینی‌ها را برای احداث قطار برقی شرق به غرب ایران و حتی تا دریای مدیترانه وارد کرد به علاوه این‌که در تکمیل جاده ابریشم هم می‌توان از آنها کمک گرفت.

شاکری در ادامه درباره نحوه‌ی ادامه تبادل با روسیه نیز اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود یک توافق 200 هزار بشکه‌ای با روسیه بسته شود که در آن قراردادهای تسلیحاتی را بگنجانیم که حتی تا 400 هزار بشکه هم می‌توان آن را افزایش داد به طوری که می‌توان بحث گندم را هم در آن وارد کرد به علاوه این‌که می‌توان یک شرکت مشترک بین ایران، روسیه، سوریه و عراق ایجاد کرد که از آن طریق گاز ایران به اروپا منتقل شود.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها