رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 357219

افزایش شهریه مدارس غیر دولتی

ساعت24 -این روزها خیلی از خانواده‌ها دوباره درگیرپیدا کردن مدرسه‌ای خوب با شهریه متعارف‌ هستند. 17 نوع مدرسه متنوع در کشور موجب شده که حالا خیلی از خانواده‌ها سردرگم پیدا کردن بهترین مدرسه باشند. تازه بعد از پیدا کردن مدرسه مناسب، موضوع جدی برای خیلی از خانواده‌ها شهریه مدرسه‌ای است که فرزندشان قرار است در آن تحصیل کند.

شهریه مدرسه
به گزارش روزنامه ایران، مجتبی زینی وند جزئیات تعیین شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده را اعلام کرد و تأکید داشت: اگر مدرسه‌ای قانون را رعایت نکند حتماً با آن برخورد می‌کنیم. همچنین برای نخستین بار ناظران در مناطق مستقر شده‌اند و در هر استان دو ناظر میدانی داریم و تهران را به‌صورت ویژه دیده‌ایم.

زینی وند درباره میزان شهریه مدارس اظهار داشت: حداقل شهریه در دوره ابتدایی در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان بود که امسال به ۲ میلیون و ۶۵۲هزار تومان رسیده است. حداقل شهریه در متوسطه اول در سال گذشته ۳میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال به ۳میلیون و ۶۲۸ هزار تومان رسیده است. حداقل شهریه در متوسطه دوم ۳میلیون و ۷۹۵هزار تومان بوده و امسال به ۴ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان رسیده است. وی همچنین درباره سقف و حداکثر شهریه ثابت مصوب مدارس گفت: سقف و حداکثر شهریه ثابت مصوب در دوره ابتدایی در سال گذشته ۶ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان بود که امسال به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. درمتوسطه اول سال گذشته حداکثر شهریه ۷ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان بود که امسال به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان می‌رسد. سقف شهریه در دوره متوسطه دوم نیز درسال گذشته ۹ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان بود و امسال به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است. همچنین میزان شهریه پایه دوازدهم ۱۵ درصد نسبت به شهریه پایه اول و دوم همان مدرسه افزایش دارد.

زینی وند به شرایط تعیین الگوی شهریه مدارس اشاره کرد و افزود: الگوی شهریه مدارس غیردولتی امسال بر اساس محاسبه هزینه تمام شده و برنامه آموزشی و پرورشی ارائه شده از سوی مدارس تعیین شده است. با توجه به برنامه هفتگی و وضعیت فضای فیزیکی و امکانات، میزان شهریه مدارس محاسبه وتعیین می‌شود. بر این اساس شهریه ثابت مصوب شامل ساعات مصوب، برنامه هفتگی و ساعات فوق برنامه که در حدفاصل ساعت ۷.۵ تا ۲.۵ بعدازظهر اجرا می‌شود تعیین شده است، فعالیت های فوق برنامه غیردرسی و تابستانی و ایاب و ذهاب جزو فعالیت های اختیاری محسوب می‌شود که هزینه‌های آن هم در الگوی شهریه کاملاً مشخص شده است.

وی درباره میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی گفت: آیتم‌های الگوی شهریه متناسب با برنامه‌ها درعملکرد هر مدرسه متفاوت است اما در شهر تهران مدارس ابتدایی میانگین افزایش شهریه ۱۵ درصدی داشتند، همچنین در مقطع متوسطه اول حدود ۱۳ درصد و در متوسطه دوم حدود ۱۱ درصد افزایش داریم. که در مجموع میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی در تهران ۱۳درصد است. میانگین کشوری افزایش شهریه نیز ۱۳.۵ درصد است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه برخی مدارس وثیقه در قبال پرداخت اقساط معوق شهریه از دانش‌آموز دریافت می‌کنند هم اعلام کرد: اخذ وثیقه هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد. اگر دانش‌آموزی بخواهد از حضور در مدرسه غیردولتی انصراف بدهد و ابتدای سال باشد ۵درصد و اگر قبل از امتحانات دی باشد ۵۰ درصد شهریه از او کسر می‌شود و مابقی مسترد می‌شود. اما اگر بعد از امتحانات دی ماه باشد کل شهریه او کسر می‌شود و مبلغی به او عودت داده نمی‌شود.زینی وند با اشاره به اینکه اگر مدرسه‌ای از الگوی شهریه تخلف کند تا پایان تابستان ناظری در آن مدرسه مستقر می‌شود اظهار داشت: امسال 90 ساعت برای مقطع ابتدایی فعالیت تابستانی تعریف شده است، همچنین برنامه‌های تابستانی شامل تقویت بنیه علمی و فعالیت های پرورشی و مهارت آموزی است. برای متوسطه اول ۱۰۸ و متوسطه دوم ۱۴۴ ساعت تعیین شده است. علاوه بر این به مدارس ممنوعیت کلاس های درسی سال آینده را در تابستان ابلاغ کردیم. همچنین همه قراردادهای مالی به صورت الکترونیکی در سامانه ویژه‌ای تعریف شده و برای هر دانش‌آموز بارکد ویژه‌ای تعریف شده و قرار داد دستی نداریم.

وی درباره معوقات معلمان در طرح خرید خدمات گفت: دولت ۳۰۰میلیارد تومان در بودجه ۹۷ برای طرح خرید خدمات آموزشی دیده است و سال تحصیلی آینده مشکلی در این باره نخواهیم داشت. پیگیر هستیم معوقات سال گذشته تا پایان خرداد پرداخت شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تسهیل فرآیندها در اطلاع‌‌رسانی شفاف با استفاده از فناوری‌های نوین گفت: اکنون ۱۰سامانه در سازمان فعال و در حال اجراست. برای ساماندهی مراکز آموزشی و شناسنامه دار کردن مراکز سامانه‌ای را فعال کردیم و بیش از ۱۲هزار مؤسسه اطلاعات شان را وارد سامانه کرده‌اند. نوع مراکز، وضعیت آموزشی، نیروی انسانی و میزان شهریه‌ها دیده شده است. سامانه خرید خدمات دومین سامانه است. قول داده بودیم سامانه‌ای را فعال کنیم. در سال ۹۳دولت با هدف کمک به استقرار عدالت آموزشی بویژه در مناطق کم برخوردار طرح خرید خدمات با پرداخت سرانه تحصیل و خرید خدمت از سوی مؤسسان برجسته را شروع کرد که کارنامه خوبی داشتند و وضعیت آموزشی و پرورشی این مدارس ارتقا یافته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها