رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 357626

شهری که زباله تولید نمی کند

آیا جدا کردن پلاستیک و کاغذ را از زباله مشکل می دانید ؟ساکنان شهر کوچکی در کوههای جزیره شیکوکو در جنوب غربی ژاپن به نام کیمیکاسیو زباله ها را جداسازی کرده اند

زباله
an dir="RTL">ساکنین شهر کیمیکاسیودر ژاپن زباله را به 45 نوع تقسیم کرده اند . در مرکز جمع آوری زباله ها ، مخازن جداگانه ای برای انواع محصول فراهم کرده اند : روزنامه ، مجله ، کارتن ، سر بطری یا قوطی های فلزی ،بطرهای پلاستیکی ، قوطی های آلومینیومی ، قوطی های استیل ، قوطی های مخصوص پاشیدن چیزی مثل آب پاش ، سمپاش ..، لامپ های مهتابی و غیره . شاید تصور کنید این تقصیم بندی کاری اضافه و افراط آمیز است اما ساکنان شهر کیمیکاسیو با این کار هدفی را دنبال می کنند و آن نداشتن زباله است و در این کار تا 80 در صد به هدف خود رسیده اند .

شهر کیمیکاسیو مانند همه جای دنیا زباله تولید می کردند : زباله ها در طبیعت ریخته می شد یا آن را می سوزاندند . اما سوزاندن زباله در خانه وحشتناک است چرا که گازهای گلخانه ای تولید می کند و دفن کردن زباله محیط اطراف را آلوده می کند . مردم شهر کیمیکاسیو در سال 2003 تصمیم گرفتند در این روش ها تغییر ایجاد کنند و مفهوم زندگی بدون زباله را معرفی کردند .

در ابتدا، این کار برای همه دشوار بود . شستن و دسته بندی زباله خسته کننده و وقت گیر بود . سر بطرهای شیشه ای و پلاستیکی باید جدا می شدند و بر اساس رنگ تقسیم بندی می شدند .بطری های پلاستیکی سویا سس و روغن پخت و پز از بطری هایی که برای حیوانات استفاده شده بود و بطرهای آب معدنی و چای سبز باید جدا می شدند . پلاستیک یا کاغذ دور بطری ها جدا می شدند . روزنامه ها و مجله ها دسته بندی می شدند .نظم زیادی بر این کار حاکم بود .

ماشین های جمع آوری زباله از منازل برچیده شد و ساکنین، زباله های خود را به محل بازیافت می بردند .کارکنان در مرکز بازیافت توجه داشتند که زباله در ظرف مخصوص جا گیرد .

لباس های استفاده شده و زیور آلاتی که دور ریخته شدند در مغازه بازیافت بدون هزینه معاوضه می شد .پایین خیابان دریک گارگاه محلی اقلام به جنس های قابل مصرف تبدیل می شد مثلا کیمونو کهنه به خرس عروسکی تبدیل می شد .

در واقع مردم در شهرکیمیکاسیو نگاه دیگری به زباله داشتند و این مسئولیت را در برنامه زندگی خود قرار دادند وهنگام خرید به چگونگی نوع جنس و استفاده از آن توجه کردند . صاحب مغازه ای در این شهر گفت از زمانی که برنامه بازیافت زباله در شهر ما شروع شده ، هنگام خرید اجناس توجه دارم با بسته های کارتن دار خریداری کنم که جعبه ها هم در نهایت مورد استفاده قرار بگیرد .

سرانجام شهر کوچک با 1700 نفر ساکن توانسته ا ست در بازیافت موفق باشند و فقط 20 درصد به عنوان زباله دفن شود اما مردم این شهر امیدوارند تا سال 2020 این مقدار را هم پوشش دهند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها