رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 361850

شهاب سنگ وحشتناکی که یک ماشین را نابود کرد!

ساعت 24-حتما تا به حال درباره ی برخورد شهاب سنگ ها به زمین چیزهایی شنیده اید. یکی از عجیب ترین موارد سقوط شهاب سنگ ها حدود ۲۵ سال پیش اتفاق افتاده، شهاب سنگی که درست به بدنه ی یک اتومبیل نو برخورد کرد و قسمتی از این ماشین را از بین برد! جالبه که این ماشین امروز در معرض نمایش گذاشته شده تا مردم بتوانند بکی از نادرترین برخوردهای شهاب سنگ به زمین را شاهد باشند.

شهاب سنگ 10 متری
div>

می خواهیم درباره برخورد شهاب سنگ با ماشین حرف بزنیم ماجرا به اکتبر سال ۱۹۹۲ برمی گردد، در آن زمان یک شهاب سنگ درخشان در آسمان نواحی شرقی آمریکا نمایان شد و هزاران نفر از تماشاگرانی که مشغول تماشای مسابقه ی فوتبال بودند را به وحشت انداخت. به گفته ی شاهدان این شهاب سنگ که درخشان تر از ماه کامل بود تقریبا به طور افقی به سمت شمال شرقی در حرکت بود و در عرض ۴۰ ثانیه حدود ۷۰۰ کیلومتر و ۴ ایالت را طی کرد. حرارت و اصطکاک شدید این سنگ فضایی را به بیش از ۷۰ تکه تقسیم کرد و خیلی از این تکه ها آنقدر سریع و بزرگ بودند که هر کدام از آن ها یک مسیر نورانی و درخشان را به وجود آورده بودند.

برخورد شهاب سنگ به ماشین

یکی از تکه های بزرگ این شهاب سنگ که اندازه ی توپ بولینگ بود در نهایت در منطقه «پیک اسکیل» در نیویورک با صدای وحشتناکی به زمین برخورد کرد. یک دانش آموز ۱۷ ساله به اسم «نپ» که در اتاقش مشغول تماشای مسابقه ی فوتبال بود این صدای وحشتناک را شنید و سراسیمه به بیرون آمد تا بببیند این صدا از کجاست! او ناگهان چشمش به ماشین کنار خیابان افتاد که حفره ای بزرگ در گوشه ی آن به وجود آمده بود. در زیر ماشین هم یک سنگ بزرگ ۱۲ کیلوگرمی بود که پخش آسفالت شده و هنوز هم از آن دودی بلند می شد که بوی تخم مرغ گندیده می داد! او که این ماشین را به تازگی به قیمت ۴۰۰ دلار خریده بود اصلا از دیدن این صحنه خوشحال نشد و درست همان کاری را کرد که خیلی ها با دیدن این صحنه انجام می دهند: به پلیس زنگ زد و گزارش داد که ماشینش توسط عده ای داغان شده است! اینجا محله ای بود که معمولا از این اتفاقات نمی افتاد برای همین احتمال سنگ های فضایی مطرح شد. روز بعد وقتی بازرس موزه تاریخ طبیعی برای بازرسی به نیویورک رفت تایید کرد که این شیء یک شهاب سنگ است، همان سنگی که در آسمان شکل شرقی آمریکا دیده شد و حواس والدین و مربیان را از بازی فوتبال بچه ها پرت کرد.

شهاب سنگ وحشتناکی که یک ماشین را نابود کرد!

شهاب سنگی که در این روز در آسمان حرکت می کرد و در نهایت به یک اتومبیل برخورد کرد یکی از پربازدید ترین شهاب سنگ های طول تاریخ بوده و تصاویر آن از همه ی شهاب سنگ های دیگر بیشتر ثبت شده است چون ده ها تماشاگری که مشغول تماشای فوتبال بودند با خودشان دوربین داشتند و وقتی این شهاب سنگ درخشان در بالای سر آن ها ظاهر شد خیلی ها دوربین ها را به سمت آسمان بردند و این اتفاق زودگذر اما هیجان انگیز را به ثبت رساندند.

۱۶ نفر از مکان های مختلف، عبور این شهاب سنگ را ثبت کردند، رکوردی که تا سال ۲۰۱۳ و انفجار شهاب سنگ روسیه شکسته نشد. ۱۶ ویدئوی مختلف که از زوایای گوناگون گرفته شده بودند باعث شد تا دانشمندان بتوانند مسیر دقیق حرکت این شهاب سنگ را تعیین کنند برای همین این شهاب سنگ یکی از معدود شهاب سنگ هایی است که مدار آن کاملا شناخته شده است. ماشین داغان شده حالا معروف شده بود و صاحبش موفق شد آن را دو برابر قیمتی که خریده بود بفروشد! از آن زمان تا به حال این ماشین در شهرهای مختلفی از جهان مثل پاریس، توکیو، مونیخ و … به نمایش گذاشته شده است.

برخورد شهاب سنگ

شهاب سنگ ها تکه های جدا شده از سیارک ها و … هستند که وزن هایی از چند گرم تا چند تن دارند و به صورت سرگردان از فضا عبور و به زمین برخورد می کنند. این سنگ های فضایی هنگام عبور از جو زمین درخششی خیره کننده به اسم شهاب ایجاد می کنند و معمولا به اسم همان مکانی که در آن به زمین برخورد کرده اند نامگذاری می شوند. شهاب سنگ های بزرگ هنگام برخورد با زمین منفجر می شوند و حفره هایی بزرگ به وجود می آورند و در هر زمانی از شبانه روز ممکن است که سقوط کنند اما معمولا احتمال برخورد آن ها در عصر و شب بیشتر است. تا به حال در طول تاریخ شهاب سنگ های زیادی به زمین برخورد کرده اند اما هیچ موردی از مرگ آدم ها در اثر برخورد شهاب سنگ گزارش نشده است. تنها موردی از مرگ مربوط به سال ۱۹۱۱ است که سقوط شهاب سنگ باعث از بین رفتن یک سگ شد. شهاب سنگ ها ممکن است به طور اتفاقی در هر نقطه از کره ی زمین فرود بیایند و نمی توانیم بگوییم که منطقه ای شرایط بهتری برای سقوط دارد! معمولا در هر سال ۱۰۰ تا از این سنگ های آسمانی به زمین می افتد اما معمولا آن ها آنقدر ریزند که در اثر مقاومت هوا سرعت کمی پیدا می کنند و در اثر اصطکاک با جو اصلا آتش نمی گیرند و در نهایت هم آهسته به زمین برخورد می کنند.

این شهاب سنگ ها معمولا سه نوع هستند: آهنی، سنگی و سنگی – آهنی. شهاب سنگ ها اندازه های مختلفی دارند اما اکثر آن خیلی کوچک اند به طوری که بزرگ ترین شهاب سنگی که تا به حال به زمین برخورد کرده ۶۰ تن داشته و در مزرعه ای در کشور نامبیا افتاده است. با اینکه سالیان زیادی از برخورد این شهاب سنگ می گذرد اما چاله ای که ایجاد کرده هنوز هم در سر جایش است!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها