رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 362605

تفاوت ایران و کره شمالی چیست؟/ چرا ترامپ تصمیم متناقض گرفت؟

ساعت24-مزاج رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا با رئیس‌جمهور سابق سازگاری ندارد. او می‌خواست در شکوه یک دستاورد در برابر کره‌شمالی غوطه بخورد. اما از همه اینها مهم‌تر، شاخصی که منجر به از بین بردن برجام شده و رسیدن به یک توافق با کره‌شمالی را ممکن می‌کرد، تفاوت در مواضع همسایگان این کشورها است.

نشریه «استراتژیست» آمریکا در گزارشی تفاوت‌های ایران و کره‌شمالی در پرونده هسته‌ای را برشمرده و نوشت: پرسشی که این روزهای مطرح می‌شود، این است که چرا «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا تا این حد روی سراب کره‌ای‌ها هزینه صرف کرد در حالی که همزمان از توافق هسته‌ای ایران که برای هر دو طرف منافعی در بر داشت، خارج شد؟

نویسنده این گزارش توضیح صریح این پرسش را تلاش ترامپ برای از بین بردن همه دستاورهای «باراک اوباما» خواند و نوشت: مزاج ترامپ با اوباما سازگاری ندارد. او می‌خواست در شکوه یک دستاورد در برابر کره‌شمالی غوطه بخورد. اما از همه اینها مهم‌تر، شاخصی که منجر به از بین بردن برجام شده و رسیدن به یک توافق با کره‌شمالی را ممکن می‌کرد، تفاوت در مواضع همسایگان این کشورها است.

در این گزارش با اشاره به دشمنی اسرائیل و عربستان با ایران آمده است: تل‌آویو و ریاض با برجام مخالف سرسخت بودند. اسرائیل احساس می‌کرد انحصار هسته‌ای اش در منطقه در خطر است و ممکن است با حفظ برنامه غنی‌سازی ایران تحت برجام این مونوپولی تضعیف شود. عربستان نیز در رقابت آتشینی با ایران در منطقه خاورمیانه است. هردوی آنها گوش به فرمان آمریکا از جمله کاخ سفید و کنگره هستند.

نویسنده این گزارش در ادامه به نفوذ اسرائیل در سیاست داخلی آمریکا و تسلط ریاض بر بازار نفت اشاره کرد و نوشت: همه این عوامل، تعصب ترامپ علیه ایران را تقویت کرده و منجر به خروج از توافق هسته‌ای شد.

این گزارش وضعیت در مورد کره‌شمالی را کاملا برعکس خوانده و تاکید کرده است: کره‌جنوبی از هر کشور دیگری بیشتر تحت تاثیر یک توافق هسته‌ای با کره‌شمالی قرار خواهد گرفت. این کشور بیش از هر کشور دیگری مایل به روابط آمریکا و کره‌شمالی است. «مون جائه این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با «کیم جونگ اون» دوبار قبل از نشست سنگاپور دیدار داشته تا مانع از خدشه‌دار شدن این نشست در اثر اظهارات غیر مسئولانه دو طرف شود. او نمایندگانش را به واشنگتن فرستاد تا ترامپ را بر سر موضعش نگه دارد.

به گزارش «استراتژیست»، دلیل رویکرد مثبت کره‌جنوبی نسبت به تعامل مجدد آمریکا و کره‌شمالی، نگرانی رییس‌جمهوری کره‌جنوبی برای کاهش تهدیدات بالقوه در شبه‌جزیره کره است. با توجه به مجاورت سئول با منطقه غیر نظامی، این نگرانی واقعی است. در صورتی که روابط آمریکا و کره‌شمالی وارد تنش می‌شد، کره‌جنوبی هزینه سنگینی پرداخت می‌کرد؛ حتی اگر جنگ در سطح متعارف می‌ماند.

بر اساس این گزارش، ژاپن و چین، دو همسایه مهم دیگر کره‌شمالی نیز خواستار کاهش تنش‌ها بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن بودند. ژاپن نگران بود که هدف موشک‌های جدید هسته‌ای کره‌شمالی قرار بگیرد. چین به عنوان حامی اصلی کره‌شمالی در این مدت نیز خواستار کاهش تنش‌ها به دو دلیل بود: اول اینکه «کیم جونگ اون» به شدت از کنترل چین خارج است و دوم اینکه سیاست چین به عنوان «دوست آمریکا که از در ذات با آمریکا دشمنی دارد» ممکن بود در اثر تنش‌های آمریکا و کره‌شمالی به خطر بیفتد و رشد اقتصادی و نفوذ بالقوه چین بر منطقه نیز آسیب ببیند.

بر اساس این یادداشت، تفاوت در فاکتورهای منطقه‌ای به ویژه در مورد رویکرد متحدان آمریکا در این دو منطقه، توضیح مهمی در چرایی تصمیم متناقض ترامپ در فاصله زمانی کوتاه در مقابل ایران و کره‌شمالی است.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها