رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 362853

مدیران غول فرانسوی اعلام کردند با وجود تحریم‌های آمریکا رنو در ایران می‌ماند

خودروسازی رنو ؛ نخستین عصیانگر اروپایی علیه ترامپ

ساعت 24-به نظر می رسد حالا و پس از هیجان روزهای نخستین خروج از بازار ایران برخی شرکتهای غیر آمریکایی روزنه های تازه ای برای ماندن در بازار ایران را یافته اند. اگر آنگونه که مدیران خودروسازی فرانسوی رنو می گویند آنها راهی برای حضور حداقلی در ایران را در دستورکار دارند و با استفاده از شرایطی این ماندن دربازار ایران با تحریم و جریمه آمریکات مواجه نخواهد شد شاید پژو نیز همین راه را برود.

رنو
r /> به هرحال نخستین عصیانگر علیه دستور غیر منصفانه ترامپ درباره ایران خودرا نشان داد. رنو یکی از شرکت‌هایی است که با توافق هسته‌ای حضور خود در بازار ایران را افزایش داد و چندروز پیش اعلام کرد به دلیل اجتناب از رویارویی با تحریم هایآمریکایی از بازار ایان خارج می شود. اماحال مدیران ارشد این بنگاه بزرگ اتومبیل ساز فرانسوی اعلام کرده اند این شرکت با وجود تحریم‌های آمریکا، از بازار ایران خارج نخواهد شد.

مدیرعامل رنو در نشست سالانه سهامداران این شرکت گفت: "ایران را ترک نمی‌کنیم، حتی اگر به شدت حجم فعالیتمان را کاهش دهیم."کارلوس گون، مدیرعامل رنو، گفت دلیل چنین تصمیمی این است که در آینده و "موقعی که دوباره بازار گشوده شود" این شرکت نسبت به دیگر شرکت‌های خودروسازی امتیاز بیشتری برای گرفتن سهم از بازار خودروسازی خواهد داشت.با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و با وجود آن که قدرت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که به دنبال حفظ توافق و محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی در بازار ایران هستند، شرکت‌های متعددی در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که فعالیت خود در ایران را متوقف می‌کنند.کارلوس گون، مدیرعامل رنو، در جمع سهامداران این شرکت تاکید کرد: "ما در ایران آینده داریم."او گفت در عین حال ادامه حضور در رنو به شکلی نخواهد بود که به منافع کلان این شرکت ضربه بزند.

گون گفت تیمی از این شرکت مستقیما با دولت آمریکا در تماس است و فعالیت رنو به شکلی خواهد بود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اقدامات تلافی‌جویانه مقامات آمریکایی منجر نشود. مدیرعامل شرکت خودروسازی رنو تاکید کرد: قهر و تحریم‌ها علیه ایران دائمی نخواهد بود و حتی اگر تا پنج سال هم این تحریم‌ها بطول بیانجامد، این مدت زمان برای شرکتی در اندازه‌ی رنو بسیار ناچیز خواهد بود.گون افزود: ما با خروج از ایران، منافع رنو را به خطر نمی‌اندازیم اما به دقت أوضاع را زیر نظر داریم تا حضور ما در ایران موجب اتخاذ فشارهای مستقیم و غیرمستقیم از سوی آمریکا بر این موسسه نشود.شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، سال گذشته، بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه خودروی ساخت این شرکت را در ایران به فروش رساند. این شرکت فرانسوی حدود ۴۳ درصد از سهام شرکت خودروسازی نیسان را خریداری کرده و حضور پررنگی در بازار ایالات متحده آمریکا دارد. او سپس پیش‌بینی کرد که هر زمان بازار ایران بار دیگر باز شود، آن وقت واقعیت این است که باقی ماندن ما مزایایی برایمان خواهد داشت.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، ماه گذشته واشینگتن را از توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران کنار کشید، توافقی که تهران را متعهد ساخته تا در ازای لغو تحریم‌ها برنامه اتمی خود را محدود سازد.خروج آمریکا از این توافق به معنای بازگشت دوباره تحریم‌های این کشور علیه ایران است و از این رو شرکت‌های بین‌المللی که با تهران همکاری می‌کنند اگر از این کشور خارج نشوند با خطر تحریم مواجه خواهند شد.

تاکنون شرکت‌هایی نظیر هواپیماسازی بوئینگ، شرکت فرانسوی انرژی توتال و گروه دانمارکی کشتی‌سازی مرسک اعلام کرده‌اند که قصد دارند همکاری‌های خود با ایران را قطع کنند. حتی شرکت نایکی نیز تامین کفش‌های ورزشی برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را متوقف کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها