رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 363053

نامه 100 نفر درباره امریکا یک نقطه عطف است

توضیح کرباسچی درباره مذاکره با امریکا

ساعت 24- در روزهای گذشته نامه‌ای درباره ضرورت مذاکره مستقیم ایران و امریکا با امضای 100 نفر از فعالان سیاسی ساکن در ایران و سایر کشورها در رسانه‌ها منشتر شد. این نامه را از چند نظر می‌توان نقطه عطف در تاریخ دهه‌های اخیر به ویژه پس از نامه وزیر ارشاد دوره اصلاحات و معاون پارلمانی شادروان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دانست.

کرباسچی
یک نقطه عطف نوعی تعامل نانوشته و بدیع میان سیاسیون اصلاح‌طلب ایرانی و منتقدان برخی سیاست‌های ایران ساکن در خارج است. کنار هم ایستادن افرادی مثل غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که برخی ازاعضای این حزب در بالاترین نهادهای دولتی عضو هستند و فردی مثل علی کشتگر که به لحاظ سیاسی با کرباسچی نزدیکی ندارد نیز یک نقطه عطف به حساب می‌آید.

سکوت نسبی رسانه‌های اصولگرا درباره این نامه تا ساعت 10 صفح امروز یکشنبه نیز یک نقطه عطف به حساب می‌آید. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره ماهیت نامه 100 فعال سیاسی برای مذاکره با امریکا با «اعتماد آنلاین» توضیحداده است که می‌خوانید:

*معنای سیاسی نامه‌ای مبنی بر مذاکره مستقیم با امریکا چیست؟ رسیدن به یک بن‌بست سیاسی؟

خیر به معنای بن‌بست سیاسی نیست زیرا در نامه اشاره شده است که اگر امریکا تضمین دهد بدعهدی نکند و مسوولان بتوانند چنین تضمینی از این کشور اخذ کنند، بدون پیش شرط جدید می‌توان برای حل مسائل با امریکا گفت‌وگو کرد. این نامه مشروط بر آن است که امریکا دیگر در قبال ایران بدعهدی نکند.

*واکنش حاکمیت به این نامه چه خواهد بود؟

حاکمیت جمع بندی‌های خاص خود را دارد. این نامه به معنای تصمیم‌گیری برای مذاکره مجدد با امریکا نیست بلکه یک نظر و تحلیل سیاسی است که توسط یک جمع ارایه شده است. امریکا امروز در وضعیت خوبی به ویژه در برابر کشورهای اروپایی قرار ندارد و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده لازم را داشته باشیم. به لحاظ بین‌المللی و سیاسی ما به ژستی که در این نامه اشاره شده است، نیاز داریم. این ژست آن است در صورتی که امریکا و ترامپ تضمین دهند که دیگر بدعهدی رخ ندهد و اعتماد ایران را بازسازی کند، ایران حاضر به گفت‌وگو خواهد بود. این یک ژست منفی نیست.

*زمانی که این نامه را می‌نوشتید به نوع ضمانت امریکا نیز فکر کرده‌اید؟

این موضوعات ریز ماجرا است و ما نمی‌توانیم الان در این باره صحبت کنیم.

*چه عاملی سبب نگارش این نامه شد؟

شرایط فعلی به گونه‌ای نیست کسی نداند کشور با چه معضلات و مشکلاتی رو به رو است.

*نویسندگان نامه چه نسبتی با یکدیگر دارند؟ به عنوان مثال نسبت غلامحسین کرباسچی با ابوالفضل بازرگان چیست؟

من با آقای ابوالفضل بازرگان صحبتی نداشتم و نسبتی هم ندارم. برخی از امضاکنندگان نامه اصلا با یکدیگر قرابت سیاسی ندارند. کسانی که دغدغه منافع ملی دارند همواره به دنبال گشایش یک راه جدید هستند. این نگاه سیاسی علاوه بر مطرح کردن حرف‌های تازه در جامعه، می‌تواند برای نیروهای سیاسی تصمیم‌گیر راهگشا باشد. این یک دیدگاه جدید و تازه نیست بلکه یک تذکر در شرایط فعلی کشور است. سیاست‌مداران جدید امریکا به دنبال آن هستند که مذاکره با ایران را به نام خود تمام کنند بنابر این این پیشنهاد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. دیدگاه ما آن است که اگر ایران بتواند از امریکا ضمانت گیرد که بدعهدی رخ ندهد و گذشته را جبران کند، می‌توان راه صحبت و مذاکره را باز کرد. در صورتی که ما بتوانیم تضمین لازم را از امریکا بگیریم دیگر کسی نمی‌تواند تهمتی ناروا به مسوولان کشور بزند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها