رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 363398

تظاهرات یونانیهای معترض به توافق تغییر نام مقدونیه به درگیری با پلیس کشیده شد

ساعت24-معترضان به توافق در زمینه تغییر نام کشور مقدونیه، ضمن تظاهرات در یونان با نیروهای پلیس درگیر شدند.

در پی توافق یونان با مقدونیه در مورد تغییر نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی، عده ای از مردم یونان با تظاهرات در این کشور اعتراض خود را به توافق به دست آمده اعلام کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این تظاهرات در شهر «پیزودری» واقع در حوالی دریاچه پرسپا واقع در شمال یونان برگزار شد که در پی درگیری معترضان با نیروهای پلیس به زخمی شدن ۱۴ نفر از جمله ۷ نیروی پلیس منجر شد. تمامی این افراد به بیمارستان منتقل شدند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات به امضای توافق میان سران یونان و مقدونیه و تغییر نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی معترض بودند.

تظاهرات در شرایطی برگزار شد که نیروهای پلیس از حرکت اتوبوس‌های حامل معترضین به محل برگزاری اعتراض جلوگیری کردند. همچنین شایعه شده بود که حزب راست‌گرای «گلدن داون» قصد دارد، پارلمان را تسخیر کند اما مقامات این حزب این شایعه را تکذیب کردند. پلیس برای کنترل معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

مقامات مقدونیه و یونان دیروز یکشنبه، توافقنامه تغییر نام کشور مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی را امضا کردند. «نیکوس کوتزیاس» و « نیکولا دیمیتروف»وزرای خارجه یونان و مقدونیه در پرسپا در مرز دو کشور این توافق را با حضور نخست‌وزیران دو کشور امضا کردند. در این مراسم «ماتئو نیمتس» فرستاده سازمان ملل و شماری از مقامات اروپایی هم شرکت داشتند.

پیشتر، پارلمان یونان با رای عدم اعتماد به «الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر این کشور موافقت نکرده بود. این اقدام به دنبال اختلافات در زمینه تغییر نام مقدونیه در پی درخواست حزب اصلی مخالف «دموکراسی نوین» برگزار شد، اما با آرای ۱۵۳ در برابر ۱۲۷ رد شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر از امضای این توافق استقبال کرد و گفت که این اقدام برای هر دو کشور، منطقه بالکان و اروپا خوب است و اتحادی توام با صلح ایجاد می‌‌کند.

بسیاری از افرادی که در منطقه یونانی مقدونیه زندگی می‌کنند با این توافق مخالفند و معتقدند که این اقدام در تضاد با تاریخ یونان و حاکمیت این کشور است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها