رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 363414

تله پاتی و دنیای واقعیت

ساعت 24-تله‌ پاتی (Telepathy) یا اندیشه خوانی یکی از مفاهیم فانتزی و بسیار جذاب است که بسیاری از داستان‌های علمی تخیلی پرطرفدار برپایه آن ساخته شده است، اما همواره این سوال ذهن بشر را به خود مشغول کرده است که آیا در دنیای واقعیت هم می‌توانیم شاهد برقراری ارتباط مستقیم ذهنی باشیم؟ دانشمندان برای یافتن پاسخ این پرسش آزمایش‌های فراوانی انجام داده‌اند تا توانستند ثابت کنند که برقراری چنین ارتباطاتی ممکن است.

در حقیقت آخرین یافته‌ها و مقالات منتشر شده در دو سال اخیر از آزمایش‌های موفقی در خصوص انتقال اطلاعات بین دو حیوان، دو انسان و حتی بین یک انسان و موش خبر داده است. «ارتباط مغز به مغز» یا

Brain to Brain Interface امکان ارسال فعالیت‌های ذهنی را به‌صورت آنی از طریق ارتباط دو مغز میسر می‌کند. اما بواقع دانشمندان چگونه می‌توانند چنین ارتباطاتی برقرار کنند؟
خواندن امواج مغزی ارتباط دو ذهن یا به بیان بهتر دو مغز هنگامی ممکن می‌شود که سلول‌های مغز یک موجود با موجودی دیگر ارتباط داشته باشد. این ارتباط از طریق یک فرآیند که تبادل سیناپتیک نام دارد، برقرار می‌شود. طی این فرآیند، سیگنال‌های شیمیایی رد و بدل شده بین سلول‌ها به ایجاد سیگنال‌های الکتریکی در سلول و در نهایت ارتباط بین دو مغز منجر می‌شوند. تبادل اطلاعات به روش سیناپتیک را باید بنیان تمام فعالیت‌های مغز انسان از جمله کنترل حافظه‌، احساسات و ادراک به شمار آورد.
تله‌پاتی از نگاه فنی
ماهیت الکتریکی فعالیت‌های مغز انسان، باعث شده دانشمندان امکان ارسال سیگنال به مغز و حتی دریافت سیگنال‌های الکتریکی از مغز موجود زنده را در اختیار داشته باشند. آنها توانسته‌اند فرآیند ارسال و دریافت امواج الکتریکی را به شکل غیرمهاجم و به گونه‌ای که آسیب رسان نباشد با استفاده از تحریک مغناطیسی ناحیه‌ای از مغز یا از طریق شیوه TMS انجام دهند.
آنها با استفاده از TMS‌، میدانی الکتریکی روی جمجمه‌ انسان ایجاد می‌کنند. این میدان به ایجاد جریان الکتریکی در مغز منجر شده و امکان ارسال فرکانس‌های مختلف را فراهم می‌کند. دانشمندان توانسته‌اند با ارسال این جریان الکتریکی فرکانس‌های مربوط به تجربه‌ موتورسواری را به افراد تحت آزمایش انتقال دهند که نتیجه‌ آن تکان‌هایی در دست، پا و حتی انگشتان دست آنها بوده است به عبارت ساده‌تر تصور موتور سواری و درک تجربه آن در مغز فرد مورد آزمایش ایجاد شده بود.در حال حاضر دانشمندان سعی می‌کنند با از بین بردن نویزهای موجود در امواج مغزی سیگنال‌های خاصی را برای برقراری ارتباط مصنوعی ذهنی بین حیوانات ایجاد کنند.آنها در یک آزمایش موفق شدند از طریق ارتباط ذهنی بین انسان و موش، کنترل دم موش را به دست بگیرند.ایجاد ارتباط بین دو مغز، میان انسان‌ها نیز امکان پذیر است، چنان که در تحقیقات اخیر، دانشمندان موفق شده‌اند تا سیگنال حرکت دست را از یک فرد به فرد دیگری
انتقال دهند.
انتقال افکار
در آخرین اقدام که می‌توان آن را قدم بزرگی در راستای دست یافتن به انتقال فکرها از یک ذهن به ذهن دیگر خواند، دانشمندان موفقیت بزرگی به‌دست آوردند. آنها در این آزمایش موفق شدند فکر یک انسان را به انسان دیگری انتقال دهند. هرچند زوایا و چگونگی این آزمایش هنوز کاملاً توصیف نشده است اما حقیقت این است که اگر ارتباطات ذهنی یا تله‌پاتی واقعیت پیدا کند، می‌تواند در نوع روابط بین انسان‌ها تحول و تغییر بزرگی ایجاد کند و تعاملات انسانی را وارد مراحل جدید کند. البته در این میان نباید خطرات استفاده‌ نامناسب از این فناوری را نیز از یاد برد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها