رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 363695

محبوب ترین ماده مخدر مصرفی در ایران

ساعت 24-سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تریاک،گل، هروئین و شیشه به ترتیب زیادترین میزان مصرف مواد را در ایران به خود اختصاص داده اند.

اعتیاد
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: در کشور ما براساس آخرین ارزیابی هایی که در سال ۹۴ تحت عنوان طرح «ارزیابی سوء مصرف مواد »انجام شد، ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر هستند؛ البته این به هیچ عنوان به معنای افراد معتاد نیست؛ چرا که اعتیاد با مصرف مواد تعریف متفاوتی دارد. برای نمونه، اعتیاد شاخصه هایی مانند وابستگی، افت عملکرد و عوارضی به دنبال دارد که باید در فرد وجود داشته باشد و به معنای اعتیاد تلقی شود.

وی تصریح کرد: قطعاً از ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد در کشور، تعدادی معتاد هستند؛ در نتیجه طرح بزرگی با عنوان «ارزیابی میزان اعتیاد» در کشور در دست داریم که نتایج آن بیرون خواهد آمد تا ببینیم از این تعداد چند نفر اعتیاد و وابستگی دارند.

افشار خاطرنشان کرد: فرق کشور ما با دنیا این است که علی رغم اینکه در دنیا مواد مخدر صنعتی جدید مانند شیشه، ماری جوآنا و کوکائین افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، اما کماکان شایع ترین ماده مخدر مصرفی در ایران تریاک و مشتقات آن با حدود ۶۵ درصد است.

کشور داریم این است که مصرف ماده مخدر شیشه که در سال ۹۰ افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود و یک چهارم کل معتادان ما شیشه مصرف می کردند، به شدت کاهش داشته و به رقم ۸ درصد رسیده است.

وی درباره «میزان مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی در ایران»، اظهار داشت: در سال ۹۴ طرح ارزیابی سوءمصرف مواد نشان داد که کماکان مواد مخدر سنتی در کشور ما شایع تر است و تریاک و مشتقات آن با ۶۵ درصد میزان بالایی را دارد و فقط تفاوتی که ایجاد شده است این است که در سال ۹۰، ۲۶ درصد از معتادان شیشه مصرف می کردند که این میزان در سال ۹۴ کاهش یافته و به ۸ درصد رسیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها