رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 363709

تهدید ۲۰۰ میلیارد دلاری جدید آمریکا علیه چین

ساعت24-با شدت گرفتن اختلافات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، رییس جمهور آمریکا تهدید کرد تعرفه ۱۰ درصدی برای ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی اعمال کند و هشدار فوری پکن برای تلافی را برانگیخت.

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای اظهار کرد: از رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا، خواسته است محصولات چینی که مشمول تعرفه‌های جدید خواهند شد را شناسایی کند. وی گفت: این اقدام به تلافی تصمیم چین برای افزایش تعرفه روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار است که به دنبال اعلام تعرفه‌های مشابه روی کالاهای چینی از سوی ترامپ در روز جمعه صورت گرفت.

ترامپ گفت: پس از این‌که فرآیند حقوقی کامل شد، اگر چین از تغییر رفتار خود امتناع کند و اگر اصرار کند که تعرفه‌های جدیدی که اخیرا اعلام کرده است را اجرا کند، این تعرفه‌ها به اجرا گذاشته خواهند شد.

انتشار این خبر بازارهای سهام جهانی را شوکه کرد و باعث ریزش ارزش دلار و یوان چین در بازارهای خارجی شد.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: در صورتی که آمریکا فهرست جدید از روی کالاهای چینی را منتشر کند، پکن با تدابیر کمیتی و کیفیتی مبارزه خواهد کرد و واشنگتن را به راه انداختن جنگ تجاری متهم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین شیوه اعمال فشار و اخاذی از تفاهمی که میان دو طرف در موارد متعدد حاصل شده بود، متفاوت است و مایه یاس و ناامیدی جامعه بین‌المللی خواهد بود.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد آمریکا یک جنگ تجاری را آغاز کرده و از مقررات بازار تخطی کرده و نه تنها به منافع مردم چین و آمریکا ضربه زده، بلکه جهان را نیز از این رفتار خود متاثر کرده است. اگر آمریکا غیرمنطقی رفتار کرده و فهرست جدید از تعرفه‌ها را منتشر کند، پکن نیز برای حفظ منافع چین و مردمش دست به تدابیر تلافی‌جویانه خواهد زد.

نماینده تجاری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دفترش سرگرم تهیه فهرست تعرفه‌های پیشنهادی بوده و آنها تحت فرآیند مشابه تعرفه‌های قبلی قرار می‌گیرند.

به نظر می‌رسد پس از این‌که مذاکرات برای حل اعتراض آمریکا نسبت به سیاست‌های صنعتی چین، عدم دسترسی به بازار در چین و کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری آمریکا با چین به نتیجه نرسیده است، واشنگتن و پکن به سوی یک جنگ تجاری تمام عیار پیش می‌رود.

ترامپ روز جمعه برای واردات کالاهای چینی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تعرفه ۲۵ درصدی اعلام کرد و باعث شد پکن نیز به شکل مشابه واکنش نشان دهد. برخی از این تعرفه‌ها از ششم ژوییه اجرایی خواهد شد، در حالی که انتظار می‌رود کاخ سفید تا ۳۰ ژوئن محدودیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های چینی در آمریکا اعلام کند.

سخنگوی دفتر نماینده تجاری امریکا اظهار کرد: فهرست جدید جایگزین فهرست ۱۰۰ میلیارد دلاری قبلی خواهد شد که ترامپ در اوایل آوریل دستور داده بود در پاسخ به نخستین دور تعرفه‌های تلافی‌جویانه ۵۰ میلیارد دلاری چین تهیه شود.

ترامپ اظهار کرده وی با رییس جمهور چین روابط فوق‌العاده‌ای داشته و آنها به همکاری در مسائل زیادی ادامه می‌دهند، اما آمریکا دیگر اجازه نخواهد داد چین و سایر کشورهای جهان بهره‌برداری تجاری کنند.

طبق آمار آمریکا، چین سال گذشته ۱۲۹.۸۹ میلیارد دلار کالای آمریکایی وارد کرد، در حالی که آمریکا ۵۰۵.۴۷ میلیارد دلار کالاهای چینی خریداری کرد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها