رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 363795

جلالیزاده: مذاکره با آمریکا به صلح‌طلبی ایران دامن میزند/ منافع کشور و مردم در اولویت است/ ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم با آمریکا مذاکره و خرابیها را جبران کردند

ساعت24-یکی از امضاکنندگان نامه درخواست مذاکره با آمریکا درباره انتقادهایی که نسبت به این نامه‌ از طرف مخالفان این موضوع مطرح می‌شود، گفت: شاید یک جناح از برخی مسائل استفاده‌های جناحی ببرد و یا در تحریک احساسات برخی از افراد تلاش کند اما آنچه اهمیت دارد، منافع ملی و منافع طولانی مدت کشور و مردم است.

div>

چند روز از انتشار نامه 100 فعال سیاسی خطاب به مسوولان عالیرتبه نظام که خواستار بازنگری در تصمیمات اساسی و مذاکره مستقیم با امریکا شدند، می گذرد و واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد؛ از انتقاد تند فرمانده کل سپاه پاسداران که نویسندگان این نامه را «دیوانگان سیاسی» خواند تا محمدباقر نوبخت که «عقل سیاسی» امضاکنندگان را کامل ندانسته است.
جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب یکی از امضاکنندگان این نامه است؛‌ او ضمن قابل دفاع بودن این نامه می‌گوید با توجه به وضعیت منطقه و مشکلاتی که وجود دارد، مسئله مذاکراه آمریکا با کره شمالی و فشارهایی که به کشور وارد می‌شود قطعا ضرورت دارد که از روش‌های منطقی، درست و سودمند برای جلوگیری از آسیب و صدماتی که متوجه کشور می‌شود، اقدام کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» می‌گوید: به نظر من هر کس باید به سهم خود تلاش کند و مواردی که به نظرش می‌رسد را به مسئولان بگوید.
جلالی‌زاده با توضیح این موضوع که به نظر می‌آید قاطبه افکارعمومی خواهان رفع مشکلات در کشور هستند، ادامه می‌دهد: بسیاری از افراد در جامعه به نظر می‌آید که نظرشان بر این است که همان‌طور که قبلا مذاکرات وجود داشته، این مذاکرات بار دیگر و به صورت شفاف برگزار شود تا طرف آمریکایی در مسائلی که وجود دارد از جمله برجام خود را ذی‌حق نداند.
او می‌‌گوید: همچنان که در نگاه جهانیان ایران به عنوان یک کشور صلح‌طلب معرفی شده قطعا این کار می‌تواند به صلح‌طلبی ایران دامن بزند و این موضوع را بیشتر و با قوت معرفی کند.
نماینده مجلس ششم درباره احتمال موفق بودن و تاثیرگذاری این مذاکرات در صورت عملی شدن، ادامه می‌دهد: به هر صورت همان‌طور که تجربیات مختلف نشان داده همیشه هر کاری فراز و نشیب‌های زیادی دارد اما نتیجه نهایی هر مذاکره‌ای رسیدن به آشتی و صلح است و ما امیدوار هستیم که این مذاکرات هم به یک تفاهم نیکو و حسنه برای کشور بدل شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه درباره مخالفت‌هایی که از طرف برخی گروه‌ها برای مذاکره ایران با آمریکا وجود دارد، ادامه می‌دهد: به نظر من در اینجا آنچه مهم است افکارعمومی جامعه و مصالح نظام، کشور و مردم است. باید دید این منافع در چه مسیری بهتر تامین می‌شود.
این فعال سیاسی در ادامه ادامه می‌دهد: ببینید در حال حاضر ما دچار مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم که منشا آن می‌تواند همین عدم رابطه و فشار آمریکا به هم‌پیمانان خود و شرکت‌های خارجی باشد که آنها را مجبور می‌کند تا ایران را تحریم کنند. ما از بابت تحریم‌ها در این مدت بسیار متضرر شده‌ایم و لازم نیست که برای یک مدت طولانی هزینه‌های زیادی را متحمل شویم.
جلالی‌زاده درباره اختلاف عقیده برخی گروه‌ها و جریان‌ها درباره مذاکره با آمریکا و انتقاد شدیدی که نسبت به اصلاح‌طلبان از طرف آنها مطرح می‌شود، می‌گوید: شاید یک جناح از بعضی مسائل استفاده‌های جناحی ببرد و یا در تحریک احساسات برخی از افراد تلاش کند اما آنچه اهمیت دارد، منافع ملی و منافع طولانی مدت کشور و مردم است. کشورهایی مانند ژاپن و آلمان در جنگ جهانی دوم را در نظر بگیرید، بسیاری از کشورها بیشترین ضرر را از این دو کشور متحمل شده‌اند اما از طریق برقراری روابط توانستند خرابی‌ها و ضررهای وارده را جبران کنند و به کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شوند.
این نماینده مجلس ششم با تاکید بر اینکه باید با روش‌های منطقی از آسیب‌های بیشتر به کشور جلوگیری کنیم، ادامه می‌دهد: در دنیای امروز با توجه به مشکلات و گرفتاری‌هایی که آمریکا و هم‌پیمانان آنها در منطقه برای ما ایجاد می‌کنند، نباید کاری کنیم که مشکلات بیشتر شود بلکه باید بهترین روش را برای مقابله با مشکل‌سازان و آمریکا اتخاذ کنیم.
منبع:اعتماد آنلاین
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها