رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 363814

دولت نمیتواند به زودی بدهیهای خود به شهرداری را پرداخت کند/راهکار فوری برای مطالبات پیمانکاران نداریم/آخرین وضعیت پلاسکو و ایران مال

ساعت 24- علی اعطا با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو گفت: طبیعی است که برای ساخت مجدد ساحتمان پلاسکو باید روال قانونی طی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: مجموع بدهی‌های دولت به شهرداری که مکلف به پرداخت آن است بالغ بر ٧ هزار و ٢٣٢ میلیارد تومان است و علاوه بر آن باید یک میلیارد دلار نیز از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی به شهرداری پرداخت شود.

علی اعطا با بیان این مطلب که با وجود شرایط فعلی نمی‌توان امیدوار بود که دولت به بتواند به زودی بدهی‌های خود به شهرداری را پرداخت کند، تصریح کرد: تاکنون هیچ پرداختی از سوی دولت به شهرداری صورت نگرفته است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو بیان داشت: طبیعی است که برای ساخت مجدد ساحتمان پلاسکو باید روال قانونی طی شود. تصمیم گیری در خصوص تخریب و بازسازی ساختمان پلاسکو و یا مقاوم سازی آن بر عهده ذی نفعان است که به چه صورتی عمل کنند و به شورای شهر تهران مربوط نمی‌شود.

وجود ٣٠٠ گود رها شده در تهران


اعطا در خصوص گودهای رها شده در پایتخت گفت: بحث گودهای رها شده یکی از موضوعات مهمی است که در مورد آن صحبت‌های زیادی شده و شهرداری اطلاعات لازم را در خصوص این گودها با مشخصات دقیق برای شورا ارسال کرده است که نشان می‌دهد در مجموع نزدیک به ٣٠٠ گود رها در تهران وجود دارد. البته همه این گودها ناایمن نیستند و فقط رها شده اند. بنده تاکید می‌کنم که همه این گودها به یک علت رها نشده اند و برخی به دلیل مشکلات مالی، قانونی و اخذ مجوز رها شده اند؛ مثل گود پر خطر برج میلاد که به دلیل مسائل مالی و اخذ مجوز رها شده است و ما پیگیر آن هستیم که زودتر تکلیف این گود روشن شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت برج باغات تصریح کرد: بعد از اینکه مصوبه برج باغات که مربوط به شورای دوم بود لغو شد شهرداری مکلف بود ظرف مدت دو ماه یک پیشنهاد جایگزین داشته باشد و به شورای شهرسازی ارسال نماید. علاوه بر لغو برج باغات در شورا باید به سمتی حرکت کنیم که طرح جامع نیز مطرح شود. علاوه بر این شهرداری پیشنهاد داده که همچنان ساخت و ساز در باغات داشته باشیم، اما باید این ساخت و سازها خیلی کمتر از گذشته صورت گیرد.

شهرداری با تورم نیروی انسانی مواجه است

اعطا با اشاره به روند استخدام‌های شهرداری بیان داشت: به طور کلی شهرداری با تورم نیروی انسانی مواجه است و طبیعی است که هر سیستم مدیریتی باید جلوی استخدام‌های بی رویه و بی ضابطه را بگیرد. بر اثر نظارت رسانه‌ها و نظارت همگانی که به واسطه حضور رسانه‌ها محقق شده، اگر استخدام بی ضابطه‌ای در شهرداری صورت گیرد باید جلوی آن گرفته شود.

وی ادامه داد: شورای شهر موافق بزرگتر شدن بدنه شهرداری نیست؛ ولی از اساس نباید ورود افراد جدید به سیستم را قطع کرد. البته برای انجام این استخدام باید بر اساس قانون عمل کرد و شورا توجیه شود که این استخدام به چه دلیل صورت گرفته است و ما در تلاشیم نظارت بر استخدام‌های شهرداری از طریق کمیسیون نظارت حقوقی انجام گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به تخلفات ساختمانی صورت گرفته در شهر تهران ابراز داشت: اصولا گزارش تخلفات ساختمانی یه کمیسیون‌های ماده ١٠٠ مربوط می‌شود و به کمیسیون معماری و شهرسازی ارتباطی ندارد؛ ولی کمیسیون شهرسازی در صورت مشاهده چنین تخلفاتی می‌تواند پرونده مربوط به تخلف را به کمیسیون‌های ماده ١٠٠ ارجاع دهد.

وی در رابطه با شیشه‌ای شدن نمای ساختمان‌ها افزود: در مورد نمای ساختمان‌ها یک رویه کلی وجود دارد و ما کمیته تصویب نما در سطوح مناطق ٢٢ گانه داریم که در این کمیته‌ها یک ناظر از شورا عضو است. تمام بناهایی که در سطح منطقه قرار است ساخته شود باید با تایید کمیته نما صورت گیرد چرا که کنترل بر ساخت نماها را بر عهده دارد.


اعطا ادامه داد: در مورد بناهای خاص که به لحاظ کاربری و موقعیت، واجد اهمیت‌ خاصی هستند همچون ساختمان مجلس و بانک مرکزی که مربوط به نمای بناهای خاص است، در کمیسیون معماری و شهرسازی تصمیم گیری می‌شود که شورا ناظری در این کمیسیون ندارد. البته برخی از این بناها به دلیل زیباسازی می‌توانند از ضوابط قانونی عبور کنند.


وی ادامه داد: به زودی لایحه‌ای از شهرداری به شورا ارسال می‌شود که فرآیند تصویب نما قاعده‌مند شود و ما اساسا صفر تا صد فرآیند تصویب نماهای ساختمانی را در این لایحه خواهیم داشت. در شورای پنجم در مورد ساختمان مجلس و بانک مرکزی پیگیری خاصی صورت نگرفته است.

اعطا خاطرنشان کرد: در بحث هماهنگی دولت و شهرداری از ابتدا گفته شده که این شعار نبوده ولی به لحاظ مالی انتظارات ما محقق نشده و بخش عمده آن به شرایط حال حاضر ما بر می‌گردد، اما این به این معنی نیست که تخلفی وجود دارد. شهرداری معتقد است که بدهی‌های دولت مبلغی حدود ١٤ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان است که حدود٨ میلیارد از این بدهی دولت برای کمک به توسعه حمل و نقل عمومی و جریمه رانندگی و بلیت مترو است که دولت باید به شهرداری برداخت می‌کرده، اما بررسی‌های ما نشان می دهد که دولت مبلغی بالغ بر ٥ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است.

ایران مال در سال‌های گذشته با حجم گسترده‌ای از تخلفات ساخته شده است


وی با اشاره به تخلفات پروژه ایران مال افزود: ایران مال در سال‌های گذشته با حجم گسترده‌ای از تخلفات ساخته شده است و در حال حاضر گزارشی از شهرداری به شورا ارسال شده که نشان می‌دهد حجم گسترده‌ای از تخلفات در این پروژه صورت گرفته است و فعلا رقم تخلفات را اعلام نخواهم کرد. بنا است در جلسه آینده کمیسیون ماده ١٠٠ فرم خلاف جدیدی که شهرداری از میزان تخلفات این پروژه تهیه کرده را بررسی کنیم. در رابطه با رونده ایران مال دو گزارش تهیه شده که یکی از این گزارش‌ها توسط سازمان بازرسی شهرداری تهیه شده و سوابق تخلفات این پروژه از ابتدا در آن بررسی شده که در این گزارش محاسبه‌هایی از میزان تخلفات و متراژ صورت گرفته و گزارش دیگری کمیسیون معماری و شهرسازی تهیه کرده که با اتکا به اسناد به محاسبه تخلفات پرداخته اند ولی این دو گزارش ملاک تصمیم گیری نهایی نیستند و در نهایت فرم خلاف شهرداری را راستی آزمایی خواهیم کرد و پس از آن رای نهایی توسط کمیسیون صادر خواهد شد.

راهکار فوری برای مطالبات پیمانکاران نداریم

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف مطالبات پیمانکاران گفت: علارغم اینکه مطالبات پیمانکاران موضوعی مهم و دارای اولویت است، اما راهکار فوری برای مطالبات پیمانکاران نداریم و نباید توقع داشت به زودی این مطالبات پرداخت شود. در بودجه سال ٩٧ به نسبت سال ٩٦ حدود ٤٢ درصدپرداخت مطالبات به پیمانکاران افزایش پیدا کرده است.

اعطا در خصوص تجمع شهروندان در فضای باز برای تماشای جام جهانی ابراز داشت: تجمع در فضای باز نیازمند اخذ مجوز است و ما باید به این سمت برویم که این اتفاق را تسهیل کنیم و علاوه بر این پیگیر رقم‌های زیادی که بابت تماشای جام جهانی در فضاهای باز همچون برج میلاد و باغ کتاب از شهروندان دریافت می‌شود، هستیم.

اعطا در خصوص عدم جمع‌آوری زباله‌های برج میلاد توسط شهرداری منطقه ۲ گفت: این موضوع مربوط به اختلاف کلی‌تری است که باید حل شود. متأسفانه ساخت و سازها، درون شهرداری روند قانونی را طی نمی‌کنند و در برج میلاد نیز این اتفاق افتاده است که اگر این موضوع حل شود، این جریان کوچک نیز برطرف می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص اظهارات میرلوحی که اعلام کرده بود پرونده املاک واگذار شده در شهرداری به ۱۳۰۰ ملک رسیده است، گفت: مستندات این موضوع در اختیار من نیست و اطلاع دقیقی از آن ندارم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها