رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 364211

خرازی: تضمین عینی اروپا، شرط حفظ برجام

ساعت 24- رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان گفت: منتظر اقدامات عملی و تضمین‌های عینی اروپا برای حفظ برجام هستیم. اگر کشورهای اروپایی موفق نشوند تضمین‌های لازم را ارائه کنند، دیگر دلیلی برای تداوم برجام از سوی ایران وجود نخواهد داشت.

کمال خرازی
style="text-align:justify">سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه سفر و رایزنی‌های خود با مقامات کشورهای حوزه جنوب اروپا، در جلسه‌ای مشترک با پیترو پارولین، نخست‌وزیر و پل ریچارد گالاگر، وزیر امور خارجه واتیکان ملاقات و در خصوص تحولات دوجانبه، موضوع برجام و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کرد.

خرازی در این دیدار بیان کرد: ایران به عنوان مرکز عالم تشیع روابط بسیار خوب و مستحکمی با واتیکان دارد و گفت‌وگوهای دوره‌ای بین ادیان بین ایران و واتیکان شرایط مناسبی را برای همفکری جهت حل و فصل مسائل و افزایش درک متقابل به خصوص در قبال مسائل خاورمیانه فراهم کرده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود، مواضع پاپ فرانسیس در مورد تمایز بین افراط‌گرایی و جریانات تکفیری با اسلام واقعی قابل تحسین است ولی متأسفانه برخی کشورها به دنبال ترویج اسلام‌هراسی هستند.

نخست‌وزیر واتیکان نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان اظهار کرد: باور داریم که گفت‌وگوی همه ادیان می‌تواند بخشی از راه حل خروج از بن‌بست در موضوعات و بحران‌های مبتلا به امروز جهان باشد.

نخست‌وزیر واتیکان تأکید کرد: تمسک به هر شکلی از خشونت و سوء استفاده از دین، مذموم و از سوی واتیکان محکوم است.

وزیر امور خارجه واتیکان نیز در مورد برجام گفت: واتیکان و شخص پاپ همواره از توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما کاملا به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران باور داریم و امیدواریم اروپا بتواند تعهدات خود در توافق هسته‌ای را عملی نموده و برجام به حیات خود ادامه دهد.

وزیر امور خارجه واتیکان بیان کرد: اعتقاد داریم ایران نقش بسیار مهمی در خاورمیانه و تحقق صلح و ثبات در منطقه و اعتمادسازی میان مردم کشورهای خاورمیانه و دولت‌های منطقه بر عهده دارد.

وی افزود: بیت‌المقدس به همه ادیان الهی تعلق دارد و لازم است بر اساس قوانین بین‌المللی کنترل و مدیریت شود.

گالاگر همچنین بیان کرد: از نظر واتیکان داشتن بمب اتمی از سوی هر کشوری در جهان مردود است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در پاسخ وزیر خارجه واتیکان گفت: اقدامات یک‌جانبه آمریکا در ماه‌ها و روزهای اخیر منحصر به خروج از برجام نبوده و شاهد یک‌جانبه‌گرایی آن کشور و خروج از معاهدات و سازمان‌های مختلف بین‌المللی از جمله شورای حقوق بشر، یونسکو، پیمان آب و هوایی و... هستیم.

کمال خرازی درباره برجام نیز اظهار کرد: منتظر اقدامات عملی و تضمین‌های عینی اروپا برای حفظ برجام هستیم. اگر کشورهای اروپایی موفق نشوند تضمین های لازم را ارائه کنند، دلیلی برای تداوم برجام از سوی ایران وجود نخواهد داشت.

وی تأکید کرد که شکست برجام تبعات و آثار امنیتی برای منطقه، اروپا و نظام بین‌الملل خواهد داشت.

خرازی ضمن انتقاد از سیاست برخی دول اروپایی مبنی بر فروش تسلیحات به عربستان و کشتار و بمباران مردم بی‌گناه یمن، از نخست‌وزیر واتیکان خواست کشورهای اروپایی را متقاعد کند که از فروش سلاح به کشورهای عربی و خاورمیانه اجتناب کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پایان این دیدار ابراز امیدواری کرد که مسائل منطقه با حضور بازیگران منطقه و عدم دخالت قدرت‌های خارجی حل و فصل شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها