رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 364222

حباب بازار خودرو در مسیر تخلیه است

ساعت24 - در شرایطی که بازار خودرو ایران هفته گذشته رابا صعود شدید قیمتی پشت سر گذاشت، این هفته به‌دلیل تداوم کاهش تقاضا،کمی حباب آن تخلیه شد. چند هفته‌ای می‌شود که بازار خودرو کشور در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته است، به خصوص پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا مبنی‌بر خروج این کشور از برجام.

قیمت خودرو
div style="text-align:justify">

دنیای‌ اقتصاد: در شرایطی که بازار خودرو ایران هفته گذشته رابا صعود شدید قیمتی پشت سر گذاشت، این هفته به‌دلیل تداوم کاهش تقاضا،کمی حباب آن تخلیه شد. چند هفته‌ای می‌شود که بازار خودرو کشور در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته است، به خصوص پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا مبنی‌بر خروج این کشور از برجام.

در این مدت البته کاهش عرضه خودرو به بازار نیز مزید بر علت شد تا نمودار قیمت‌ها به شدت صعود کرده و بازار خودرو به نوعی با حباب قیمتی مواجه شود. افزایش قیمت‌ها در شرایطی رخ داد که تقاضای چندانی در بازار خودرو وجود نداشت و در واقع رکودی توام با تورم گریبان این بازار را گرفت.

در چنین شرایطی، مشتریان بر سر دوراهی خریدن و نخریدن مانده و سردرگم شدند، چه آنکه از یک سو بیم افزایش قیمت بیشتر را داشتند و از سوی دیگر نیز با ریسک کاهش قیمت مواجه بودند. بنابر گفته فعالان بازار، قیمت‌های نجومی خودرو طی چند هفته گذشته، عملا بسیاری از مشتریان را از بازار فراری داد و کمتر کسی حاضر شد در این شرایط اقدام به خرید کند. حالا اما اخبار رسیده از بازار حکایت از تخلیه بخشی از حباب بازار خودرو را دارد و به نظر می‌رسد این روند طی روزهای آتی ادامه داشته باشد. این امیدواری به کاهش بیشتر قیمت‌ها از دو جهت است؛ اول اینکه کاهش تقاضا تداوم دارد و این موضوع می‌تواند به نوبه خود سبب کاهش قیمت‌ها شود. نکته دوم نیز این است که طی روزهای آتی به احتمال فراوان با افزایش عرضه مواجه خواهیم بود و این موضوع در کنار تداوم کاهش تقاضا، می‌تواند به تخلیه هرچه بیشتر حباب قیمت کمک کند. در این شرایط البته انتظار بازگشت قیمت‌ها به مثلا دو ماه پیش، به نظر بیهوده می‌رسد و بعید است تا این حد کاهش قیمت در بازار رخ بدهد.

اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها در آن به چه شکل است و چه افت و خیزی گریبان محصولات داخلی را گرفته است. بنابه گفته فعالان بازار، ساندرو استپ وی، خودرو پر خبر داخلی در این چند هفته، کاهش قیمتی حدودا ۷ میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر ۸۵ میلیون تومان قیمت دارد. این محصول طی هفته گذشته از مرز ۹۰ میلیون تومان هم گذشت و رکوردی عجیب را از خود به جا گذاشت. در خانواده ساندرو اما مدل معمولی این محصول نیز کاهش قیمت ۴ میلیون تومانی را به خود دید، به نحوی که در حال حاضر با ۷۶ میلیون تومان قابل‌خرید است. این قیمت البته به مدل اتوماتیک ساندرو مربوط می‌شود و ساندروی دنده ای، ارزان‌تر است. از سوی دیگر اما پژو۲۰۷ اتوماتیک نیز در معرض نسیم ارزانی قرار گرفت و سه میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.این محصول در حال حاضر ۷۲ میلیون تومان قیمت دارد. اما بشنوید از پژو ۲۰۰۸، خودرویی که رکورددار افزایش قیمت در بین محصولات داخلی طی هفته‌های گذشته بود و قیمت آن به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسید. این محصول که با قیمتی کمتر از ۱۰۵ میلیون تومان تحویل مشتریان شده، طی چند هفته گذشته و پس از اعلام پژو مبنی‌بر احتمال ترک ایران، قیمتی نامتعارف را به ثبت رساند.

حالا از بازار خبر می‌رسد که پژو ۲۰۰۸ چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان ارزان شده و در حال حاضر می‌توان با ۱۹۰ میلیون تومان نسبت به خرید آن اقدام کرد. همچنین مزدا۳ نیز که قیمت آن به بالای ۲۰۰ میلیون تومان رسیده، با توجه به کاهش قیمت ۱۰ میلیون تومانی اش، هم اکنون ۱۹۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای داخلی، سمند EF۷ نیز با کاهش قیمت مواجه شده و در حال حاضر قیمتی حدود ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد. این محصول طی هفته‌های گذشته روندی صعودی را در قیمت پیش گرفت و تا مرز ۴۰ میلیون تومان نیز رفت. از سوی دیگر اما پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر ۴۶میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. مدل صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز در حال حاضر ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این در شرایطی است که ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمتی برابر با ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. فعالان بازار اما در مورد دنا پلاس نیز عنوان می‌کنند که این محصول با کاهش قیمتی البته جزئی طی هفته جاری مواجه شده است. بر این اساس، دنا پلاس در حال حاضر قیمتی برابر با ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. همچنین مدل معمولی دنا نیز با۴۹ میلیون تومان در بازار آزاد قابل‌خرید است.

از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد که این محصول در مدل SLX خود قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد تغییر خاصی در آن طی چند روز گذشته رخ نداده است. مدل معمولی ۴۰۵ نیز ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پژو ۴۰۵ یکی از محصولاتی است که احتمال می‌رود به‌دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای جدید (استانداردهای ۸۵گانه مصوب سازمان ملی استاندارد)، از چرخه تولید حذف شود، هرچند هنوز این موضوع قطعی نشده است. نمایشگاهداران خودروی پایتخت اما در مورد تیبای معمولی نیز از تثبیت قیمت این محصول صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، تیبای معمولی در حال حاضر ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در شرایطی است که مدل هاچ بک آن حدودا سه میلیون تومان بیشتر قیمت دارد. از بازار ساینا هم اما خبر می‌رسد که این محصول ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این به آن معناست که خودروی موردنظر تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته است. در خانواده پراید نیز افت و خیز قیمتی خاصی در این هفته گزارش نشده است. به‌عنوان مثال، پراید مدل ۱۳۱ در حال حاضر ۲۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این یعنی قیمت آن تقریبا ثابت مانده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها