رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 364228

افزایش خانوارهای تک نفره در ایران

ساعت24 - بر اساس آمار 2/7درصد خانوارها یعنی بالغ بر یک‌میلیون و 753‌هزار و 960 خانوار تک والد هستند که از این میزان 17درصد سرپرست مرد و 83‌درصد سرپرست زن دارند.

جمعیت کشور
div style="text-align:justify">

روزنامه آرمان: بر اساس آمار 2/7درصد خانوارها یعنی بالغ بر یک‌میلیون و 753‌هزار و 960 خانوار تک والد هستند که از این میزان 17درصد سرپرست مرد و 83‌درصد سرپرست زن دارند.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، از مجموع 24میلیون و 129‌هزار و 490خانوار کشور، 87‌درصد معادل 21‌میلیون و 67‌هزار و 737 خانوار دارای سرپرست مرد و 12‌درصد خانوار معادل سه‌میلیون و 61‌هزار و 753 خانوار دارای سرپرست زن هستند. در حالی که بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390، از بین 21‌میلیون و 110‌هزار و 481 خانوار هفت درصد(یک‌میلیون و 471‌هزار و 868‌هزار خانوار)تک والدی بودند؛ در آن سال 48/14‌درصد خانوارهای تک والدی سرپرست مرد و 52/82‌درصد خانوارها سرپرست زن داشتند. بنابراین با توجه به افزایش کل خانوارها در فاصله بین سرشماری سال‌های 1390 و 1395تعداد خانوارهای تک والدی 19درصد افزایش داشته است.

زنگ خطر افزایش آمار خانواده‌های تک نفره

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گسترش پدیده تنها زیستی را عامل موثر کاهش ازدواج دانست و نسبت به افزایش تمایل جوانان به زندگی مجردی هشدار داد. علی کرد با هشدار نسبت به افزایش گرایش جوانان به تنها زیستی و زندگی مجردی گفت: تنها زیستی می‌تواند خواسته یا ناخواسته و بنا به دلایلی همچون افزایش سن ازدواج، طلاق، فوت والدین، مشکلات اقتصادی، تحصیل و مهاجرت باشد؛ طی سال‌های اخیر زندگی مجردی افزایش یافته و بیم آن می‌رود که به فرهنگ تبدیل شده و بنیان خانواده‌ها را دچار چالش کند. او با یادآوری اینکه با افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج، زندگی مجردی، خانواده‌های تک نفر و پدیده تنها زیستی در کلانشهرها به‌ویژه تهران افزایش یافته است، افزود: عواملی مانند گسست جامعه، پدیده شهرنشینی، افزایش سن ازدواج و بی‌رغبتی نسبت به آن، تغییر کارکرد خانواده و شکاف نسلی در گسترش خانواده‌های تک نفره موثر بوده و به‌دلیل آنکه در کلانشهرها فرصت بیشتری برای اشتغال و تحصیل وجود دارد، بنابراین جوانان با مهاجرت به زندگی مجردی و تنهازیستی خو گرفته و تمایلی به ازدواج و زندگی متاهلی از خود نشان نمی‌دهند. نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه پدیده تنهازیستی گسترش آسیب‌های اجتماعی در کشور را به همراه دارد و معضلی اجتماعی است، گفت: اغلب افرادی که تنهازیستی را انتخاب می‌کنند تحصیلکرده هستند و این امر زنگ خطری جدی برای کاهش ازدواج و شیوع آسیب‌های اجتماعی است.

کرد با تاکید بر لزوم ریشه‌یابی زندگی مجردی، ادامه داد: بیکاری و مشکلات اقتصادی می‌تواند یکی از عوامل موثر در روی آوردن جوانان به سمت زندگی مجردی باشد، بنابراین نیاز است دولت در راستای رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری گامی‌جدی بردارد. او با بیان اینکه دولت باید زمینه ازدواج آسان را برای جوانان فراهم کند، تصریح کرد: باید کانون‌هایی در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها تحت عنوان ازدواج آسان تشکیل و به این منظور آیین نامه‌هایی تدوین شود؛ همچنین بهتر است آموزش‌های لازم به جوانان ارائه شود و مشوق‌های لازم برای ازدواج همچون وام‌های کم و بدون بهره در اختیار آنها قرار گیرد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: همچنین وزارت کشور نیز باید آیین نامه‌ای را تحت عنوان ازدواج آسان تدوین کند تا رغبت جوانان به ازدواج افزایش یابد، زیرا برخی از جوانان به هیچ‌وجه از پس تامین هزینه‌های زندگی مشترک بر نمی‌آیند؛ بنابراین تمایلی به زندگی متاهلی و ازدواج از خود نشان نمی‌دهند.

66درصد خانوارهای«تک نفره»زن سرپرست هستند

در آبان 96، یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه تاخیر در ازدواج مربوط به همه گروه‌های جامعه نیست و نمی‌توان آن را یک معضل اجتماعی دانست، گفت: این واقعه جمعیت‌شناسی بیشتر گریبان‌گیر اقشار تحصیلکرده است که در عین داشتن شغل، به‌دنبال درآمد بالاتر هستند. این افراد به‌دنبال این هستند تا با ازدواج در سنین بالاتر انتخاب اصلح داشته باشند و اندیشیده‌تر عمل کنند. شهلا کاظمی‌پور تعداد کل خانوارهای ایرانی در سال 95 را حدود 24‌میلیون نفر اعلام کرد و ادامه داد:‌درصد خانوارهای زن سرپرست در سال 85، بیش از 5/1‌میلیون نفر ( 4/9‌درصد ) بوده که این تعداد در سال 95 با رسیدن به بیش از سه‌میلیون نفر به 7/12درصد افزایش یافته است.

او با اشاره به افزایش تعداد خانوارهای تک نفره در یک دهه اخیر تصریح‌کرد: در سال 85 بیش از 880‌هزار خانوار تک نفره در کشور مورد شمارش قرار گرفته بود که این رقم در سال گذشته به بیش از دو‌میلیون نفر رسیده است. از این تعداد بیش از 68‌هزار خانوار مرد سرپرست و بیش از یک‌میلیون 350‌هزار خانوار زن سرپرست هستند. به عبارت دیگر می‌توان گفت 12‌درصد از مجموع 24‌میلیون خانوار کشور، زن سرپرست هستند. به‌گفته او آمار خانوارهای تک نفره به نسبت کل خانوارهای کشور در سال 85، 2/5‌درصد بوده که این عدد در سال 95 به 5/8‌درصد رسیده است. این در حالی است که 4/66‌درصد از کل خانوارهای «تک نفره» زن سرپرست هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها