رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 364236

واقعیتی کمتر بیان‌شده درباره سرشیر فراورده‌های سنتی

ساعت24 -آنچه بر روی ماست و شیر محلی می‌بینیم فقط چربی و خامه نیست،علاوه بر چربی، شامل سلول‌های مرده پستان، سلول‌های خونی وجرم‌های دیگری است که نه تنهامطلوب نبوده بلکه در مواردی نیز می‌تواند باعث بیماری شود.

لبنیات
ماریا قادری فرح اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، نبود آگاهی و نگرانی‌های مصرف کنندگان از سلامت و کیفیت فرآورده‌های لبنی و بی‌پاسخ ماندن سوالهای گوناگون موجود در ذهن آنان و برخی پاسخ‌های رسانه ای غیر کارشناسی باعث افزایش چشمگیر مراکز تهیه و عرضه لبنیات سنتی شده است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان افزود: گروهی باور دارند که فراورده‌های صنعتی بدون چربی لازم و حتی فاقد چربی طبیعی شیر هستند. ولی واقعیت آن است که چربی طبیعی شیر در فصلهای مختلف سال و بر اساس نژاد و تغذیه دام متفاوت است.

قادری تصریح کرد: در صنعت بر اساس نوع فراورده (بدون چربی، کم چرب و پرچرب) مقدار چربی تنظیم می‌شود تا مصرف کننده بر اساس نیاز و حتی محدودیت‌های خود، فراورده متناسب را انتخاب‌ کند درحالیکه در لبنیات سنتی مصرف کننده هیچگونه اطلاعی از میزان چربی محصول خریداری شده ندارد.

به گزارش ایفدانا-وی در مورد علت وجود چربی به صورت یک لایه (سرشیر یا رویه ماست) در فراورده‌های سنتی و نبود آن در فراورده‌های صنعتی گفت: در صنعت برای یکنواختی محصول و ایجاد ویژگی‌های مطلوب تر، چربی‌شیر، زده شده تا همه ذرات اندازه‌ای یکسان داشته باشند. بنابراین چربی را به صورت لایه ای بر روی محصول مشاهده نمی‌کنیم.

قادری افزود: آنچه بر روی ماست و شیر محلی می‌بینیم فقط چربی و خامه نیست، علاوه بر چربی، شامل سلول‌های مرده پستان، سلول‌های خونی و جرم‌های دیگری است که نه تنها مطلوب نبوده بلکه در مواردی نیز می‌تواند باعث بیماری شود در حالیکه این جرم‌ها هنگام ورود شیر به کارخانه‌های صنعتی و قبل از تولید هرگونه محصول، از آن جدا شده و دفع می‌شود.

منبع:تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها