رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 364298

بازار مسکن دوباره به لاک رکود خزیده است؟

ساعت24-بررسی های میدانی نشان می دهد حجم معاملات مسکن در بازار تهران با کاهشی قابل توجه در دو هفته اخیر روبرو شده است . کاهشی که اعضای صنف مشاوران املاک از آن به عنوان رکود این بازار یاد می کنند.

مسکن مهر
افزایش قیمت مسکن در سه ماه گذشته ، هجوم سرمایه ها به این بازار را در پی داشت . رشد معاملات در بازار نیمه هوشیار مسکن از یک سو و افزایش قابل توجه قیمت ها از سوی دیگر زمینه را برای رشد قیمت مسکن فراهم کرد اما این بار به نظر می رسد معادلات پیشین بر این بازار حکمرانی نمی کند چرا که به فاصله کوتاهی کاهش حجم معاملات سردی تنور این بازار را به همراه دارد .

در بازار مسکن چه می گذرد؟

مهدی سلطان محمدی ، تحلیلگر اقتصاد مسکن در این خصوص معتقد است : رشد قیمت ها در بازار مسکن شهرهای بزرگ امری و طبیعی و گریز ناپذیر است .

وی با تاکید بر اینکه توسعه این شهرها ، زمین را برای ساخت و ساز کمیاب کرده است، گفت: این وضعیت در بسیاری از شهرهای بزرگ و توسعه یافته اروپایی نیز به چشم می خورد و تهران نیز به عنوان بزرگترین شهر کشور از این قاعده مستثنی نیست از این رو باید پذیرفت که رشد قیمت ها در کل می تواند منطقی باشد و قیمت مسکن در تهران نیز با همین مولفه ها بالاتر از دیگر شهرهاست و فاصله ای قابل توجه را حفظ می کند.

این تحلیل در شرایطی از سوی وی ارائه می شود که افزایش قیمت مسکن در برخی مقاطع حالت انفجاری به خود گرفته و تجربه جهش قیمت مسکن در مقاطع زمانی مختلف از ذهن ها پاک نشده است.

امسال نیز در حالی مسکن برای قیمت های بالاتر فرش قرمز گسترانید که بررسی ها نشان می دهد اقتصاد ایران بار دیگر زیر سایه تحریم قرار دارد و این انتظار وجود داشت در تنگی و سختی قیمت ها در کالاهای چون مسکن دستخوش افزایش قابل توجه نشود اما سلطان محمدی می گوید لزوما در دوره های تهدید قیمت ها در بازار مسکن کاهش نمی یابد چرا که غیر عادی شدن شرایط اقتصاد حرکت سرمایه ها را به دنبال دارد و در نتیجه رشد قیمت ها در بازار مسکن نیز محتمل است همان طور که در سال 1391 نیز در دوره تشدید تحریم ها جهش قیمت مسکن اتفاق افتاد .

وی می گوید آنچه در بازار می گذرد، اتفاقی غیر طبیعی نیست، بازار در حال تطبیق خود با شرایط تازه اقتصادی، یعنی افزایش نرخ ارز، کاهش سود بانکی و همچنین جابجایی سرمایه های سرگردان در بازار است .

رکود زودهنگام رسید

اگر از شمال شهر تهران به سمت مرکز شهر بیایید با انبوه واحدهای در حال ساختی روبر می شوید که دوره ساختشان کمی طولانی تر از روند معقول است . برخی مشاوران املاک معتقدند این طولانی شدن به بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز باز می گردد و رونق زودگذر سه ماهه هر چند تنفسی مصنوعی برای برخی از آنها محسوب می شد اما نتوانست تغییری چندان را ایجاد کند .

از سوی دیگر به کف رسیدن معاملات در ماه مبارک رمضان اتفاقی گریز ناپذیر بود که سنت بازار ایران محسوب می شود . یکی از مشاوران املاک در شمال تهران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بازار مسکن درگیر بحران پیچیده ای است . از یک سو هزینه ساخت و ساز افزایش یافته و از سوی دیگر معاملات چندانی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که ایا افزایش معاملات در سه ماه گذشته نشانه بازگشت رونق به این بازار نیست؟ گفت: در این مطنقه رشد قیمت واقعی اتفاق افتاد اما واحدهایی که با قیمت های بالاتر فروش رفتند غالبا واحدهایی بودند که بین 60 تا 70 متر قیمت داشتند. در حقیقت هنوز خانه هایی که کمتر از یک میلیارد تومان دارند، حتی در شمال شهر برای مردم مطلوبیت ندارند و افراد زیادی قادر نیستند پای معامله خانه های میلیاردی بروند . یکی از مشاوران املاک در مرکز شهر نیز بالا بودن تقاضا برای خانه های کوچک را تایید کرد.

او گفت: درست است که در منطقه یک تا شش انبوهی خانه میلیاردی وجود دارد اما این خانه ها با قیمت های میلیاردی معامله نشده اند، بلکه در روند افزایش قیمت ها میلیاردی می ارزند.

عدم کشش بازار واقعی است؟

در عین حال مسئولان اتحادیه املاک معتقدند که بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد و تداوم این وضعیت می تواند زمینه را برای خزیدن دوباره این بازار در لاک رکودی فراهم کند .

مسکن در 10 سال گذشته ،از پس انفجار قیمت ها در سال 1385 و 1386 با رکودی کشدار روبرو شد . هر چند در این سال ها قیمت ها روند افزایشی خود را حفظ کرده اند اما با این حال نبود تقاضا برای خرید و فروش دولت را مجاب کرد که طرح های تشویقی با هدف افزایش قدرت خرید به اجرا بگذارد . با توجه به گفته های مشاوران املاک در تهران به نظر می رسد رونق حاصل شده نیز به خانه هایی با متراژ کوچک باز می گردد، خانه هایی که تقاضای دریافت کنندگان تسهیلات بر آن ها بیش از سایر متراژها متمرکز است.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها