رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 364620

شهید چمران،عضو نهضت آزادی بود یا نه؟/مهدی چمران: نه

ساعت24-مهدی چمران در باره عضویت شهیدمصطفی چمران در نهضت آزادی به خبرگزاری مهر گفت:مصطفی انجمن دانشجویان ایرانی در آمریکا را شکل داد، این انجمن دست ساواکی ها بود که مصطفی آن را از آنها گرفت و خودش به عنوان رئیس آن انتخاب شد.

مهدی چمران
همچنین انجمن اسلامی دانشجویان ایران را تشکیل داد که هنوز هم هست. البته انجمن دانشجویان مسلمان را نیز با شرکت همه دانشجویان کشورهای مسلمان تشکیل داد. همچنین کنفرانس دانشجویان ایرانی را درست کرد تا زمانی که در آمریکا بود، مسئولیتش بر عهده خود ایشان بود.

به طور کلی وقتی در ابتدا به آمریکا رفته بود چون نهضت مقاومت ملی و جبهه ملی هنوز ادامه داشت چیزهایی با عنوان نامه جبهه می نوشت اما وقتی نهضت آزادی تشکیل شد، او به لبنان آمده بود و درگیر مسائل جنگ داخلی و مشکلات شده بود. البته اسم آن را شاخه خارجی نهضت آزادی گذاشته بودند ولی می توان گفت هیچ گونه فعالیتی نداشت. اگر چه ممکن است دکتر یزدی زمانی که در خارج بوده این کارها را می کرده اما از دکتر چمران دست نوشته و فعالیتی به نام نهضت آزادی نداریم. زمانی هم که به ایران آمد یادم هست که دقیقا گفت دوران این احزاب سپری شده. این عین جمله اوست که تأکید داشت این احزاب خیلی خوب بودند و با اعضای آنها بسیار دوست و صمیمی بود. آقای بازرگان استاد او بود و مصطفی بسیار به او علاقه داشت و احترام می گذاشت ولی در مورد عقاید و جایی که به سیستم های فکری و اعتقادی و عملیاتی می رسید، او خودش را آن گونه نمی دانست که هرچه آنها بگویند انجام دهد. همانگونه که همراه هیئت دولت برای استعفا به قم نزد امام نرفت و یا آن نامه ای که آنها نوشته بودند را امضاء نکرد.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها