رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 364914

انتقادشافعی از آمارهای اعلام شده بانک مرکزی

هرچه گشتیم مصداق وامهای متفرقه را متوجه شویم، نتوانستیم

ساعت24-بانک مرکزی ایران در5 سال اخیر می توانست دست کم در زمینه تصحیح تولید و توزیع آمارهای اقتصادی تخصصی گامهایی بردارد و با روشنگری در این بستر کم تنش راه را برای تحلیل رخدادها بازکند اماهمین یک کارراهم دراین حوزه انجام نداد. درحالی که سالهای طولانی است درردیف وامهای پرداختی بانکها از عنصری به نام سایر یا متفرقه نام برده می شود که ذیل آن مقاد یر کلانی وام پرداخته می شود اما بانک مرکزی هرگز در باره مصداقهای این وامها توضیح نمی دهد .

اقتصاد
این عنصر متفرقه واقعا چیست ؟ همین موضوع با انتقاددرست رییس اتاق بازرگانی مواجه شده است . شافعی درجمع روسای کمیسیونهای تخصصی اتاق ضمن گلایه از افت سهم تسهیلاتی که به صنعت و تولید اختصاص یافته تصریح کرد: دراین‌بین بخش بازرگانی و متفرقه بیشترین سهم از تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند که هرچه کوشیدیم مصداق متفرقه را متوجه شویم، نتوانستیم.رئیس اتاق ایران در این نشست از برنامه پارلمان بخش خصوصی برای توسعه مناسبات اقتصادی با اروپا سخن گفت و تشریح کرد: در این راستا، از سفرای چندین کشور اروپایی دعوت کردیم و مذاکرات خوبی با آنها انجام دادیم. به باور بخش خصوصی، اتاق‌ها می‌توانند در تنش‌زدایی‌ها، مؤثر عمل کنند. از طرفی باید توجه داشت که در کشورهای اروپایی، اتاق‌ها جایگاه رفیعی دارند و اگر دولت به بخش خصوصی چراغ سبز نشان دهد، اتاق ایران می‌تواند در رفع بخشی از چالش‌های کشور مؤثر عمل کند.شافعی، ادامه داد: از طرفی متأسفانه دولت آنچه می‌گوید را عمل نمی‌کند و برای همین مشکلات کشور حل نمی‌شود.وی همچنین از تصمیم هیات رئیسه اتاق ایران در مورد تشکیل ستادی با حضور برخی نخبگان به‌منظور رسیدگی به مشکلات روز کشور خبر داد.رئیس اتاق ایران مشکلات امروز اقتصاد ایران را منوط به تحریم‌ها ندانست و تأکید کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم دمل چرکینی است که در طول چندین سال گذشته شکل گرفته و امروز به دلیل بروز تحریم‌ها سر درآورده و همه را آزار می‌دهد.شافعی همچنین از افت سهم تسهیلاتی که به صنعت و تولید اختصاص یافته سخن گفت و تصریح کرد: دراین‌بین بخش بازرگانی و متفرقه بیشترین سهم از تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند که هرچه کوشیدیم مصداق متفرقه را متوجه شویم، نتوانستیم.
نشست کمیسیون مشترک اتحادیه اروپا در ایران
به اعتقاد محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران، آنچه در این نشست مطرح شد، تصویر ناخوشایندی بود که می‌توان برای آینده اقتصاد کشور پیش‌بینی کرد. البته روسای کمیسیون‌ها، پیشنهادهایی هم برای بهبود شرایط و جلوگیری از بروز برخی مشکلات جدید در آینده داشتند که اگر از سوی دولتمردان موردتوجه قرار گیرد و آنها حاضر به اجرایی کردن این موارد شوند، می‌توان تا حدی به آینده امیدوارتر بود.محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات اتاق ایران در این راستا از برگزاری نشست کمیسیون مشترک اتحادیه اروپا طی هفته آینده در ایران خبر داد که قرار است در این آن موضوع توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و اروپا در بخش صنعت و تولید بررسی شود. به اعتقاد این فعال اقتصادی حضور اعضای این کمیسیون در کشور فرصتی است تا مطالبات و درخواست‌های ایران مطرح و پیگیری شود.


وی تأکید کرد: استفاده از تعرفه‌های ترجیحی، انتقال دانش و تکنولوژی و بحث آموزش از مواردی است که می‌توانیم در مورد آنها در این نشست مذاکره کنیم.
لزوم حذف محدودیت‌های داخلی
خسرو فروغان گران‌سایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران نیز از محدودیت‌هایی که در داخل برای حرکت تولید و صنعت کشور گذاشته می‌شود، انتقاد کرد و گفت: چرا باید در شرایطی که تولید کشور به باز شدن راه‌ها و تسهیل در فرایندها نیاز دارد، برعکس عمل کرده و موانع را بیشتر می‌کنیم.وی ادامه داد: اتاق ایران باید معاونت حقوقی خود را فعال کرده و این معاونت بخشنامه‌های مختلفی را که این روزها مرتب از سوی دولت صادر می‌شود را بررسی کند، چراکه تعداد زیادی از آنها با قانون مغایرت دارند و متأسفانه در این وضعیت بحرانی ما را مجبور به تبعیت از این بخشنامه‌ها می‌کنند.در این میان محسن حاجی‌بابا، نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران از ضرورت پیوستن ایران به FATF گفت. وی تأکید کرد: اگر ایران از پیوستن به FATF امتناع کند بهانه‌ای به دست تحریم کنندگان می‌دهد تا فشارها را علیه ما بیشتر کرده و در نتیجه وضعیت ازآنچه هست بدتر می‌شود.به باور بخش خصوصی اگر ایران هرچه سریع‌تر بستر لازم برای پیوستن به FATF را فراهم نکند، خودبه‌خود در آینده با چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌شود. البته آنها نسبت به تداوم همکاری‌های اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا نیز بدگمان بوده و معتقدند، شرکت‌های اروپایی به دلیل وابستگی‌های مختلفی که به آمریکایی‌ها دارند، قادر نیستند منافع ایران را تضمین کنند و مجبورند خلاف خواسته خود به همکاری با ایران خاتمه دهند
خوش‌بینی‌ها همیشگی نیستند
در ادامه ناصر ریاحی، رئیس کمیسیون حمایت قضائی اتاق ایران دلیل اقدامات اخیر دولت را خوش‌بینی مسئولان نسبت به آینده دانست و تأکید کرد: مسئولان در مورد آینده خوش‌بین هستند اما در آینده این دیدگاه می‌تواند خلاف واقع باشد؛ چراکه متأسفانه آنچه امروز در مورد تولید و تجارت برنامه‌ریزی می‌شود، ضد حمایتی بوده و شرایط را برای فعالان اقتصادی سخت‌تر می‌کند.
عدنان موسی پور نیز آمار رشد 21 درصدی صادرات را زیر سؤال برد و گفت: بر اساس واقعیت‌های امروز کشور، یا این آمار اشتباه است یا با توجه به افزایش نرخ ارز، تمایل به صادرات افزایش پیدا کرده که در این صورت دولت باید از اتخاذ تصمیمات اشتباه در حوزه ارز پرهیز کند.
کوروش پرویزیان، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران نیز پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای را داد که وظیفه پایش مذاکرات و توافقاتی که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود را بر عهده بگیرد تا از این طریق انسجام لازم در این حوزه شکل بگیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها