رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 365323

فرزندان ناخواسته و سقط‌های غیرقانونی؛ نتیجه مخالفت با پیش‌گیری از بارداری برای افزایش جمعیت

ساعت24- رئیس انجمن جنین شناسی ایران گفت: اینکه برای افزایش جمعیت در مقابل پیشگیری از بارداری بایستیم باعث می‌شود، فرزندان ناخواسته به وجود بیایند و فرزندان ناخواسته موجب بروز مشکل می‌شود و منجر به تصمیمات غیرقانونی توسط والدین می‌شود.

جنین.jpg
محمدمهدی آخوندی، رئیس انجمن علمی جنین شناسی ایران در رابطه با آمار نگران‌کننده سقط‌های غیررسمی و خارج از تایید پزشک در مراکزی غیررسمی، بیان داشت: در سال ۸۲ کنگره‌ای در کرمانشاه در رابطه با سقط با حضور نمایندگان مجلس، فعالان حوزه پزشکی قانونی و پزشکان برگزار شد، در این کنگره پنل کنگره پزشکی قانون سقط را اجرایی کردیم، بعد از کنگره نیز به سمت قانون سقط درمانی رفتیم.

او افزود: قانون سقط درمانی بسیار خوب و پیشرفته است، با توجه به اینکه بعد از انقلاب در مقطعی سقط به طور کامل ممنوع شد و سقط درمانی به هر ترتیبی صورت نمی‌گرفت، اما این قانون تصویب شد و عملا با کمک پزشکی قانونی اندیکاسیون‌های بسیار متعددی برای مجوز انجام سقط داده شد.

آخوندی در ادامه گفت: این قانون چندان سخت نیست و نیاز به تایید سه پزشک دارد تا سقط صورت گیرد؛ اما یک اشکال اساسی که این قانون دارد این است که مشخص نشد؛ باید آیین نامه اجرایی این قانون نوشته شود و بر اساس آیین نامه اجرایی وظایف وزارت بهداشت و پزشکی قانونی مشخص شود.

رئیس انجمن جنین‌شناسی ایران گفت: از طرف معاونت درمان وزارت بهداشت مسئول شدم که با کمک مسئولان پزشکی قانونی آیین نامه پیشنهادی را در این رابطه تهیه کنیم تا یک آیین نامه اجرایی باشد تا وظایف وزارت بهداشت، پزشکی قانونی در چارچوب این آیین‌نامه مشخص شود، اما متاسفانه وزارت بهداشت با توجه به اینکه در قانون تمهیداتی در رابطه با آیین نامه اجرایی نشده بود از اجرای آن خودداری کرد.

او افزود: حدود دو سال پیش گزارشی از پزشکی قانونی مبنی بر میزان تعداد سقط جنین داشته‌ایم که مجوز سقط را داشتند و تعداد آن حدود ۸۰۰ مورد بوده است، این در حالی است که گزارش‌های غیررسمی در این رابطه وجود داشت که این تعداد را ۸۰۰ هزار مورد سقط اعلام کرده است. این آمار سنخیت ندارد و علت عدم سنخیت این است که شرایط اخذ مجوز سقط را برای زنان فراهم نکرده‌ایم.

آخوندی تاکید کرد: فرصت برای تصمیم‌گیری سقط از جانب مادر که اقدام کند محدود و سه هفته‌ای است؛ یعنی از هفته چهاردهم تا شانزدهم طی سه هفته باید سه مجوز بگیرد، فرد نمی‌داند که اصلا این مجوز را باید از کجا دریافت کند نه قانون را می‌داند و نه مرجعی وجود دارد که به آن مراجعه کند و نه جایی است که سریعا این اندیکاسیون را بگذارد، باید مراکزی باشد تا بطور مشخص این کار را انجام دهد؛ مثل مراکز سقط درمانی که عملی نشده است.

رییس انجمن جنین شناسی گفت: متاسفانه قانونی را در کشور وضع می‌کنیم، اما کسی ارزیابی نمی‌کند که این قانون خوب یا بد بوده و چه آثاری داشته است، علت افزایش سقط‌های غیرقانونی باید بررسی شود.

رئیس انجمن جنین شناسی تاکید کرد: اینکه برای افزایش جمعیت در مقابل پیشگیری از بارداری بایستیم باعث می‌شود، فرزندان ناخواسته به وجود بیایند و فرزندان ناخواسته موجب بروز مشکل می‌شود و منجر به تصمیمات غیرقانونی توسط والدین می‌شود.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها