رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 365353

دریاچه ای که ناگهان ناپدید می شود!

ساعت 24-در استرالیا دریاچه ای عجیب هست که بارها در طول زمان خشک شده اما به کمک طبیعت دوباره حیات در آن به جریان افتاده است : دریاچه جورج، دریاچه ای غیر قابل پیش بینی که اگر امروز پر از آب باشد شاید تا فردا به دریاچه ای خشک و مرتعی بی آب تبدیل شود! دریاچه جورج تا مدت ها ذهن زمین شناسان را به خود مشغول کرده بود! چه چیزی باعث می شود که سطح آب این دریاچه تا این حد تغییر کند؟

4
div itemprop="text">
دریاچه جورج

در حدود ۴۰ کیلومتری شمال شرقی کانبرا در استرالیا و دقیقا در کنار جاده فدرال دریاچه ای بزرگ هست که گاهی نیست! این دریاچه گاهی غیب می شود و بارها در طول تاریخ خشک شده اما دوباره حیات خود را به دست آورده است. بستگی به این دارد که در چه روزی از سال به کنار این دریاچه بروید گاهی با دریاچه ای بزرگ روبرو می شوید و گاهی هم با علفزاری باتلاقی! البته دریاچه جورج (Lake George) اصلا قابل پیش بینی نیست و آب های آن مثل سراب می روند و می آیند. یکی از داستان های جذاب این دریاچه به شبی برمی گردد که در عرض چند ساعت آب کیلومترها بالا آمد، شدت آب در حدی بود که بعد از پر شدن دریاچه، آب به اندازه ی ۱۵۵ کیلومتر مربع پراکنده شد و قسمت ساحل شرقی اش حتی به جاده هم رسید. اما زمانی که دریاچه به سمت خشک شدن می رود شدت خشکی تا حدی است که حتی حیوانات در میان گیاهانی که در بستر آن رشد می کنند می چرند.

دریاچه جورج در استرالیا

دریاچه جورج یکی از قدیمی ترین دریاچه های دنیاست و زمان پیدایش آن به یک میلیون سال قبل برمی گردد. در ابتدا هیچ دریاچه و جریان کوچکی از رشته کوه های «گریت دایونیگ» به سمت رودخانه Yass در جریان نبود اما بعدها قسمتی از زمین بالا آمد و گودالی به وجود آمد که مثل یک سد طبیعی مانع از ریزش آب به رودخانه شد و به این ترتیب دریاچه شکل جورج گرفت. دریاچه جورج هیچ خروجی ای ندارد پس در طول هزار سال تمامی املاح و نمک هایی که به این دریاچه ریخته شده بر روی هم تلمبار شده اند و میزان املاح آب این دریاچه به شوری آب دریاهاست.

در اوایل دهه ۱۸۰۰، این دریاچه بسیار بزرگتر از امروز بود آنقدر بزرگ که از ماهی هایش استفاده های زیادی می شد اما در دهه ۱۸۴۰ مقدار آب آن تا حدی خشک شد که ماشین ها می توانستند تا وسط دریاچه پیشروی کنند. اما وضعیت به همین منوال پیش نرفت و چند دهه بعد دوباره مقدار آب دریاچه بیشتر و بیشتر شد تا حدی که عده ای تصمیم گرفتند تا در کنار آن ریزورتی مجهز به قایق و کشتی درست کنند. اما در شروع قرن بعد، آب دریاچه دوباره خشک شد و کشتی ها و قایق ها بدون استفاده در کناره ساحل رها شدند.

جاذبه های استرالیا

به گفته ی زمین شناس استرالیایی «پاتریک دی دکر»، سال ۱۹۷۱ آخرین باری بود که دریاچه پر از آب بود. در دهه ۱۹۶۰ در دریاچه، ماهی های زیادی بود و در آن صنعت ماهی گیری به راه افتاده بود. اما در اواخر دهه ۱۹۶۰، دریاچه تقریبا خشک شد و ماهی های آن از بین رفتند. در سال ۱۹۸۶ آب دریاچه دوباره خشک شد، حدود ۱۰ سال بعد دوباره مقداری آب در آن جریان پیدا کرد اما در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ کاملا خشک بود. از این سال به بعد دوباره دریاچه پر آب شد به طوری که در سپتامبر ۲۰۱۶ سطح آب دریاچه کاملا بالا آمده بود.

اینکه چه چیزی باعث تغییرات وسیع سطح آب این دریاچه می شود تا مدت ها معمایی رمز الود بود. بعضی از مردم معتقد بودند که آب دریاچه از چشمه های پنهان زیر زمینی تامین می شود و وقتی در بستر دریاچه شکافی به وجود می آید دریاچه کاملا بدون آب می شود. اما به گفته زمین شناس معروف استرالیایی، دریاچه جورج در واقع یک گودال و فرورفتگی بزرگ است که وقتی پر از آب می شود شکل و شمایل یک دریاچه را به خود می گیرد. در زیر بستر دریاچه همیشه آب وجود دارد که به طرز عجیبی کاملا شورند اما با افزایش بارندگی ها دریاچه کاملا پر از آب می شود.

دریاچه ای عجیب در استرالیا

دریاچه جورج کاملا از بارندگی و دیگر جریان ها تغذیه می شود و چون دریاچه خروجی ندارد تنها چیزی که باعث ناپدید شدن آب می شود تبخیر است. شاید بپرسید تبخیر در دریاچه های دیگر هم اتفاق می افتد ولی چرا آن ها خشک نمی شوند؟ دریاچه جورج نسبت به دریاچه های دیگر عمق بسیار کمتری دارد برای همین تاثیر یک پدیده طبیعی مثل تبخیر تاثیر زیادی روی مقدار آب آن می گذارد. اینکه این دریاچه چطور در عرض چند ساعت می تواند پر و خالی شود دلیل دیگری مثل وزش بادهای شدید هم دارد. در واقع، وزش بادهای شدید که از یک سمت به سمت دیگر دریاچه اتفاق می افتد تاثیری مثل سونامی دارد.

دریاچه جورج در زمانی که پر از آب است به زیستگاه پرندگان مهاجر، پستانداران، خزندگان و دوزیستان تبدیل می شود و در کناره های آن می توانید بیش از ۲۰۰ گونه از پرندگان و حیوانات را تماشا کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها