رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 365371

نقشه خاص موبایل قاپ‌ها برای گوشیهای خاص

ساعت 24-«برای سرقت با هم هم قسم شدیم و هر سه نفر روی گردن‌مان عکس یک پرنده خالکوبی کردیم تا نماد باندمان باشد.» این اعترافات یکی از اعضای باند پرنده است که چند روز قبل دستگیر شد.

او و همدستانش با پرسه زدن در خیابان‌های شمال پایتخت فقط گوشی‌های آیفون سرقت می‌کردند و در ادامه با شگردی خاص رمز گوشی‌ها را از صاحبان‌شان می‌گرفتند.

به گزارش همشهری، رسیدگی به این پرونده از چندی قبل با شکایت مرد جوانی در کلانتری 124قلهک آغاز شد. شاکی به مأموران تجسس گفت: در پیاده روی خیابان شریعتی قدم می‌زدم و با گوشی‌ام صحبت می‌کردم که ناگهان مرد جوانی از پشت سر گوشی‌ام را قاپید و سوار یک موتورسیکلت شد و فرار کرد.

یک روز از این شکایت گذشته بود که مرد دیگری در اظهاراتی مشابه گفت که گوشی‌اش در خیابان شریعتی سرقت شده است. او گفت: بعد از آنکه سارقان گوشی آیفونم را دزدیدند و فرار کردند می‌خواستم آنها را تعقیب کنم که یک موتورسوار توقف کرد و گفت می‌خواهد به من کمک کند. او من را سوار کرد اما به سارقان نرسید و کمی آن طرف‌تر به این بهانه که موتورش خراب شده من را پیاده کرد. اظهارات دومین شاکی نشان می‌داد موتورسواری که وانمود می‌کرده می‌خواهد به او کمک کند همدست سارقان بوده است.

ارسال ای‌میل جعلی

چند روز از ثبت این شکایت‌ها می‌گذشت تا اینکه 3نفر از شاکیان بار دیگر به کلانتری رفتند و ادعا کردند تبهکاران با ترفندی ویژه توانسته‌اند رمز گوشی های‌شان را به‌دست بیاورند. یکی از آنها گفت: چون گوشی من آیفون است و امنیت بالایی دارد خیالم راحت بود که سارقان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

چند روز قبل ای‌میلی دریافت کردم که فکر کردم از طرف شرکت سازنده گوشی است. در ای‌میل از من خواسته شده بود رمز گوشی‌ام را اعلام کنم من هم همین کار را کردم اما بعد فهمیدم ای‌میل از طرف سارقان بوده و آنها با فرستادن ای‌میل دروغین به سادگی فریبم داده‌اند و با به‌دست آوردن رمز گوشی‌ام احتمالا راحت‌تر آن را فروخته‌اند. 2نفر دیگر از شاکیان هم حرفهای‌شان درست مثل این شاکی بود و این موضوع نشان می‌داد سارقان کاملا در کارشان حرفه‌ای هستند.

شمار شاکیان این پرونده به 15نفر رسیده بود و در بین آنها افراد مختلفی اعم از دختر و پسر و پیر و جوان دیده می‌شدند. اما نقطه اشتراک همه آنها گوشی‌های آیفون‌شان بود. برخی از این سرقت‌ها در نزدیکی مکان‌هایی اتفاق افتاده بود که مجهز به دوربین مداربسته بود و افسران تجسس کلانتری با بررسی تصاویر ضبط شده دریافتند که سارقان برای انجام هر سرقت از لباس‌های مختلفی استفاده می‌کنند. آنها گاهی کلاه به سر می‌گذاشتند یا از ماسک استفاده می‌کردند. با این حال آنها توانستند هویت یکی از سارقان را که مجرمی سابقه دار بود به‌دست بیاورند.

او جوانی 28ساله بود که پیش از این چندین مرتبه به اتهام سرقت دستگیر شده بود. به دستور قاضی خسروی فارسانی، بازپرس شعبه پنجم دادسرای ناحیه 3، متهم دستگیر شد و به ده‌ها فقره سرقت اعتراف کرد و با اطلاعاتی که در اختیار مأموران قرار داد یکی دیگر از همدستانش دستگیر شد.

اعترافات باند پرنده

هر دو متهم دستگیر شده روی گردن‌های‌شان نقش یک پرنده خالکوبی شده بود. آنها گفتند به اتفاق همدست دیگرشان از مدتی قبل روی گردن های‌شان این نقش را خالکوبی کرده و باند موبایل قاپی تشکیل داده‌اند. آنها مدعی بودند عهد کرده‌اند که فقط گوشی‌های آیفون سرقت کنند. یکی از متهمان گفت: هر کسی را که می‌دیدیم با گوشی آیفون در حال صحبت کردن است به‌عنوان طعمه شناسایی می‌کردیم.

یکی از ما برای قاپیدن گوشی از موتور پیاده می‌شد وپس از فرار او موتورسوار دیگر مراقب اوضاع بود تا کسی ما را تعقیب نکند. گاهی هم برای گمراه کردن مالباخته‌ها وانمود می‌کرد می‌خواهد در دستگیر کردن سارقان کمک کند تا سارق فراری شود. وی ادامه داد: ما وقتی تعداد آیفون‌های سرقتی به 50مورد می‌رسید گوشی‌ها را به یک مالخر می‌فروختیم و پول مان را می‌گرفتیم اما آنطور که فهمیدیم مالخر برای صاحبان گوشی‌ها ای‌میل می‌فرستاد و ادعا می‌کرد از طرف شرکت سازنده است و از این طریق رمز گوشی‌ها را به‌دست می‌آورد.

احتیاط هنگام مکالمه

سرهنگ ضرغام آذین، رئیس‌کلانتری 124قلهک با اعلام جزئیات این پرونده گفت: لازم است شهروندان هنگام صحبت کردن با تلفن همراه احتیاط کنند؛ چرا که به‌دلیل وجود اطلاعات شخصی در گوشی ممکن است درصورت سرقت گرفتاری‌های زیادی برای‌شان پیش بیاید. به گفته وی 2نفر از متهمان در بازداشت به‌سرمی‌برند و تحقیقات برای دستگیری سایر اعضای این باند در جریان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها