رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 365438

فوتبال مقتدرانه، ایرانیان سراسر جهان را به وجد آورد

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: حضور ایران در جام جهانی و بازی های جوانمردانه بازیکنان تیم ملی، باعث شده که ایرانیان سراسر جهان با شیوه های خاص خود به شادی و نشاط بپردازند و این شادی در ایران به یک وجدان جمعی در جامعه تبدیل شده است.

عالیه شکربیگی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: امروز باید به ورزش به عنوان یک امر اجتماعی نگاه کرد چون در همبستگی جامعه بسیار تاثیرگذار است. اکنون فوتبال همه را درگیر کرده است. فوتبال به عنوان یک ورزش دوست داشتنی با اوقات فراغت مفید برای خانواده ها در سراسر دنیا است.
وی ادامه داد: همان طور که مشاهده می شود در مسابقات جام جهانی بیشترین جمعیت در استادیوم هایی است که ورزش فوتبال در جریان است و وقتی تماشاچیان را ملاحظه می کنید همه همراه خانواده سفر دور و درازی تحمل می کنند تا در کشوری دیگر تیم های ملی خودشان را تشویق کنند و آنها را به کنش گری مثبت می بینیم.
وی تصریح کرد: تیم های ملی کشورهای دنیا که پس از پیمودن مراحلی به جام جهانی می رسند، هویت ملی یک کشور را تشکیل می دهند و به عنوان نمایندگان رسمی کشور هستند. همیشه این نیست که از طریق سیاست؛ خصوصیات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را به دنیا بشناسانیم چون معتقدیم ورزش یک عامل مهم و تاثیرگذار در شناخت ویژگی های اجتماعی و فرهنگی یک ملت است و تعصب روی بازی فوتبال بیشتر از هر ورزش دیگری است.
این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: مردم ایران به لحاظ فرهنگی بسیار غنی و از نظر اخلاقی شایسته هستند اما به دلیل فراز و فرودهای رسانه ای مردم ایران درست به دنیا شناخته نشده اند بنابراین در میدان ورزش می توانیم از این موقعیت استفاده کنیم و غنی بودن فرهنگ و تمدن ایرانیان را در یک میدان برابر به جهانیان به منصه ظهور برسانیم.
وی اضافه کرد: مردم دنیا باید بدانند که مردم ایران با وجود همه بازی های رسانه ای که علیه آنهاست این فرهنگ غنی و دیرینه را دارند که همیشه در میدان رقابت همبستگی آنها بالاست و اتحاد و وحدت خوبی دارند و این گویای همبستگی بین ایرانیان در سراسر دنیا است چون تیم ملی نماینده همه ما ایرانیان است و می تواند نگاه جهانی را در بیرون به سوی ما ایرانیان جلب کند و در جامعه نیز اوقات فراغت مفیدی را به همراه داشته باشد.

* نقش فوتبال در همبستگی مردم
این جامعه شناس ادامه داد: اجتماعی بودن فوتبال نقش بالایی در همبستگی مردم در جامعه دارد و همین مسابقه جام جهانی باعث می شود ما با فرهنگ های مختلف دنیا آشنا شویم.
وی تصریح کرد: در دو طرف زمین دروازه هایی وجود دارد که تیم ها مقابل هم هستند و شاید به نوعی جنگ و جدال محترمانه بین تیم ها برقرار است. در عین حال که رقابت وجود دارد، صلح را هم نشان می دهد برای اینکه تنها ابزاری که بازیکنان دارند یک توپ است که با حس نوعدوستی و صلح با هم بازی می کنند و از دروازه های خودشان دفاع می کنند.
شکربیگی ادامه داد: بازیکنان ایران با بازی مقابل مراکش آن چنان از دروازه خودشان دفاع کردند که جهانیان را به تعجب واداشتند.
وی اظهار داشت: مردم ایران که در طول تاریخ دور و درازی که داشته مورد هجوم کشورهای بیگانه بوده است توانسته اند در مسابقه ای مانند ورزش که صلح و دوستی را به ارمغان می آورد، حفاظت از دروازه خودشان را به گونه ای به نمایش بگذارند که پیام دوستی، لبخند و صلح را به جهانیان می دهند.
شکربیگی اضافه کرد: اگر مسئولان می خواهند دلسوزانه برای مملکت کار کنند باید به مقوله ورزش که یک امر اجتماعی است و در همبستگی خانواده ها و جامعه نیز نقش دارد، بیشتر توجه کنند و در سیاستگذاری مسئولان برای آموزش نسل های جدید مورد توجه باشد.

* مردم و ناجا هدفی واحد برای پیروزی تیم ملی را دارند
وی درباره نقش ناجا به عنوان یک نهاد با اهدافی همچون حفظ نظم در جامعه نیز گفت: در واقع غرور ملی در بازی فوتبال به نوعی به نمایش گذاشته می شود و تمام نهادهای ایران از نظامی، اقتصادی، سیاسی و همه مردم دغدغه این را دارند که ایران پیروز شود و هدف ما واحد یعنی پیروزی تیم ملی ایران است.
وی تصریح کرد: به طور یقین نه مردم و نه ماموران ناجا فعالیت هایی برای آزار و اذیت همدیگر انجام نمی دهند و همه تلاش می کنند که کار حفاظت نیز به خوبی انجام شود و گاهی شاهد هستیم که دست های آنها برای پیروزی تیم ایران به آسمان بلند می شود و به طور جمعی بازی را می بینند و تشویق می کنند.
شکربیگی اظهار داشت: ناجا و مردم چون هدف واحدی آن هم برای پیروزی تیم فوتبال ایران دارند، این نقش را به نمایش می گذارند و این هدف می تواند در بین مردم و نهادهای نظامی، همبستگی ملی، همدلی و غرور ملی را ایجاد کند و این هدف واحدی است که در قالب ورزش فوتبال در میدان رقابت مشاهده می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که شاهد پیروزی تیم ملی ایران باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها