رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 366011

ماجراجویی در شهری که جن ها آن را ساخته اند!

ساعت 24-شهر پترا یکی از عجایب هفتگانه ی جهان است که هنوز هم کسی نمی داند چه کسانی این شهر را ساخته اند. این سوال آنقدر برای بشر بحث برانگیز بوده است که در جایی که از جوابی منطقی نا امید شده اند، ساخت این شهر را حتی به جن ها ارتباط داده اند. امروز می خواهیم کوله های ماجراجوییمان را برداریم و به پترا در اردن برویم تا با گوشه گوشه ی این شهر آشنا شویم.

52
div itemprop="text">
ماجراجویی

شاید بتوان با قطعیت تمام گفت که بیشتر بار معروف شدن اردن و جاذبه هایش بر روی دوش پترای حیرت انگیز باشد. بی شک پترا یکی از محبوب ‌ترین جاذبه ‌های توریستی اردن است و علاوه بر آن یکی از عالی‌ ترین نمونه های معماری بر روی زمین باشد. پترا که روزگاری لقب شهر گمشده‌ را داشت، دارای یک مجموعه ‌ی نفیس از مقبره‌ هایی در دامنه‌ های کوه است.

در جنوب کشور اردن، و در میان بیابان های کوهستانی آن شهر باستانی و بسیار زیبا و مرموز پترا واقع شده است. برخی افسانه ها می گویند که این شهر توسط جن ها ساخته شده و به تسخیر آن ها در آمده! پترا در داخل کوه ساخته شده و در واقع صخره های سرخ رنگ کوه را تراشیده و این شهر را ساخته اند. این شهر زیبا و اسرار آمیز به عنوان میراث جهانی در یونسکو و همانطور که گفتیم، یکی از عجایب هفتگانه‌ ی جدید جهان که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، به ثبت رسیده است و در مجله‌ Smithsonian به عنوان یکی از ۲۸ مکانی که قبل از مرگ باید دید، معرفی شد.

قدمت این شهر که مردم محلی به آن رز بیابان می گویند، به حدود ۳۲۰ سال پیش از میلاد باز می‌ گردد. کلمه پترا در زبان یونانی به معنای صخره است و به این دلیل که این شهر کهن در دل صخره ها کنده شده است، روی آن نام پترا را گذاشته اند. شهر تاریخی پترا که در زمان های دور پایتخت حکومت نبطی ها بوده است، در کشور اردن قرار دارد.

پترا

این شهر باستانی تا حدود ۲۰۰ سال مرکز حکومت نبطی ها بود و همان دوران، دوران شکوفایی این شهر محسوب می شد. به دلیل معماری و نوع ساختی که دارد، در گذشته توانسته ایستادگی های زیادی در برابر حکومت های دیگر مخصوصا حکومت رومیان کند. پترا که در آن دوران در اوج شکوفایی خود بود، از نظر بازرگانی و تجاری یک قدرت مهم شد و به یک مرکز مهم داد و ستد کالاهای مختلف مثل ادویه هندی، عاج فیل، ابریشم مصری و طلای چین تبدیل شد.

این رونق تجاری، حاکمان رومی را وسوسه کرد تا به این شهر لشکرکشی و حمله کنند و این اتفاق هم افتاد و رم توانست شهر را از آن خود کند. در این زمان شهر پترا به عنوان پایتخت نبطی‌های عرب تأسیس شد. نبطی‌ها عشایر عربی بودند که از نزدیکی پترا به مسیرهای تجاری و تبدیل شدن آن به یک مرکز تجاری سود زیادی بردند.

این قوم همچنین در ساخت شیوه‌های کارآمد جمع آوری آب در بیابان و استعدادشان در حجاری سازه‌های عظیم درون صخره‌های سخت شهرت داشتند. همین موضوع سبب ساخت چنین اثر باشکوهی شد. این شهر نماد اردن و پربازدیدترین جاذبه‌ ی گردشگری این کشور به شمار می ‌رود که ناحیه ‌ای به وسعت ۲۶۴ کیلومترمربع را در بر می ‌گیرد. این شهر لوکیشن مورد علاقه ی بسیاری از سازندگان فیلم هالیوودی است.

شهری که جن ها آن را ساخته اند

پترا بسیار گرم است، در اوج تابستان دمای هوا تا ۳۶ درجه ‌ی سانتی ‌گراد می ‌رسد و در عوض فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از پترا محسوب می‌ شود. در این مدت دمای هوا مطلوب که حدود ۱۸ تا ۲۵ درجه ی سانتی ‌گراد می شود، می رسد.

یکی از مکان های دیدنی پترا، قصر البنت است که به عقیده خیلی از افراد، ساخته ی دست بشر نیست و موجودات فرا زمینی آن را ساخته اند چرا که بشر از ساخت چنین مکانی آن هم در آن دوران عاجز بوده است. بعضی ها هم بر این عقیده اند که این موجودات حتی مدتی را در آنجا زندگی کرده و بعدا بدون بر جای گذاشتن هیچ اثری از خود، آنجا را ترک کرده اند. حتی وقتی با افراد محلی این منطقه صحبت کنید هم در تمام گفته هایشان حرف از موجودات ماورایی است.

آن ها می گویند که حتی شب ها هم صدای این موجودات را می شنوند و به همین دلیل توریست ها به هیچ وجه در شب به این منطقه نمی روند و افراد محلی هم از مناطق سنگی این شهر می ترسند و به صورت گروهی از آن بازدید می کنند. حتی باستان شناسانی که از این منطقه دیدن کرده اند هم وجود این سر و صداها را تایید کرده اند اما هنوز واقعا مشخص نیست که شهری در این مقیاس و با تمام ظرافت ها چطور در دل کوه کنده شده است.

برای این که به شهر پترا بروید چند مسیر را می توانید انتخاب کنید. اول این که از سمت شمال اردن به پترا بروید که مسیری هموار و مسطح انتظار شما را می کشد. دومین گزینه ی شما،‌ حرکت از سمت جنوب است که باید از میان دشت پترا و کوه هارون عبور کنید. ولی امروزه گردشگران مسیر جدیدترین را که از سمت شرق می گذرد انتخاب می کنند، چراکه این مسیر از تنگه ی سیق می گذرد؛ تنگه ای باریک و زیبا که به جذابیت های بازدید شما از پترا قطعاً‌ می افزاید. معماری و گذشته‌ منحصر به فرد این شهر باعث شد تا در میراث جهانی یونسکو ثبت شود.

پترا را چند جهت یکی از بهترین مسیرها برای سفرهای ماجراجویانه است از جمله آن که؛ نزدیک ترین عجایب هفتگانه ی جهان به ایران است، شهری به جای مانده از دوران باستان است و بسیاری از ساختمان ها در دل کوه کنده شده اند. وسایلی که در سفر ماجراجویانه ی خود به پترا همراه دارید بهتر است که شامل یک جفت کفش راحت، کلاه آفتاب گیر، عینک آفتابی و ضد آفتاب باشد. همچنین مطمئن شوید مقداری آب آشامیدنی و خوراکی های فسادناپذیر هم به همراه داشته باشید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها