رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 367969

اگر موهایتان را دوست دارید به این موزه نروید!+عکس

ساعت 24-آوانوس نام شهری کوچک در کاپادوکیه ترکیه است و مرکز سفال این کشور به شمار می رود. اما این شهر یکی از عجیب ترین و شاید چندش ترین موزه های جهان را نیز در خود جای داده است: موزه مو! البته شاید اطلاق موزه به چنین جایی چندان مناسب نباشد اما به هرحال در فضای دالان مانند این مکان که قدم می زنید با هزاران دسته مو مواجه می شوید که توسط بازدیدکنندگان خانم روی دیوارها نصب شده است.

6
div itemprop="text">
موزه مو گالیپ

داستان از کجا شروع شد؟

شهر آوانوس از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد به دلیل سفال هایش که از خاک رودخانه سرخ به دست می آید شهرت داشته است. اما امروزه توریست ها نام این شهر را نه به خاطر سفال هایش، بلکه به دلیل موزه عجیب و غریبش می شناسند. این موزه آنقدر شهرت پیدا کرده که بسیاری از گردشگران تنها برای بازدید از آن راه خود را کج می کنند و به این شهر سفر می کنند. این موزه به همت یک کوزه گر ترکی به نام Chez Galip به وجود آمده و در واقع در زیرزمین مغازه سفال این مرد قرار گرفته است. در موزه مو دسته های موی بیش از ۱۶۰۰۰ زن نگهداری می شود و تجمع این همه مو در دالان تنگ و تاریک موزه فضایی عجیب به وجود آورده است.

موزه مو در ترکیه

وقتی به این موزه می روید و با هزاران دسته موی رنگارنگ مواجه می شوید این سوال مطرح می شود که ایده اولیه چنین موزه عجیبی از کجا آمده است؟ در واقع داستان عاشقانه ای پشت این موزه وجود دارد: داستان موزه مو از ۳۰ سال پیش شروع شده است: گالیپ، کوزه گر داستان ما وقتی می خواست از زنی که عاشقش بود خداحافظی کند از او درخواست کرد چیزی به عنوان یادگاری به او بدهد. گالیپ به خاطر از دست زنی که دوستش داشت بسیار ناراحت بود و می خواست یادگاری از او داشته باشد که با نگاه کردنش یاد او بیفتد. زن دسته ای از موهایش را قیچی کرد و به عنوان یادگاری به مرد کوزه گر داد. کوزه گر این دسته موی عزیز را داخل مغازه اش آویزان کرد تا همیشه جلوی چشمش باشد.

بازدیدکنندگان و توریست هایی که برای خرید سفال و کوزه به مغازه این مرد می آمدند با دیدن دسته مویی که از دیوار آویزان شده تعجب می کردند و در مورد آن سوال می کردند و کوزه گر داستان را برای آن ها تعریف می کرد. به مرور زن های دیگر که جذب چنین داستانی می شدند دسته ای از موهایشان را قیچی می کردند و به عنوان یادگاری به مرد کوزه گر می دادند. به این ترتیب، کم کم دسته های زیادی از موهای مختلف زنانی از سرتاسر دنیا جمع شد و نیاز به محلی برای قرار دادن آن ها احساس می شد. گالیپ آن ها را در زیرزمین مغازه اش قرار داد تا اینکه تعداد آن ها بسیار زیاد شد.

عجیب ترین موزه ترکیه

افتتاح موزه مو

در سال ۱۹۷۹ مجموعه ای از این موها در معرض نمایش عموم قرار گرفت و به این ترتیب موزه مو رسما افتتاح شد. در حال حاضر، در موزه مو آوانوس بیش از ۱۶۰۰۰ دسته مو نگهداری می شود و نام این موزه در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است. امروزه هم بازدیدکنندگان خانمی که به این موزه می روند می توانند دسته ای از موهایشان را به عنوان یادگاری به موزه مو بدهند. البته این کار دلیل خوبی هم دارد: یک یا دو بار در سال در ماه های ژوئن و دسامبر از اولین مشتری که وارد مغازه گالیپ شود درخواست می شود به موزه مو در زیرزمین برود و از بین موهایی که به دیوار نصب شده ده دسته مو را انتخاب کند! برنده های خوش شانس به کاپادوکیه دعوت می شوند تا به طور رایگان در میهمان خانه ویژه موزه اقامت کنند و در کارگاه های کوزه گری شرکت کنند. گالیپ می گوید به این ترتیب می خواهد از تمام زنانی که به او کمک کرده اند چنین موزه شگفت انگیز و عجیبی را به وجود بیاورد تشکر کرده باشد.

موزه مو آوانوس

بازدید از موزه مو

برای بازدید از این موزه نیازی به پرداخت ورودی ندارید و بازدید از آن کاملا رایگان است. علاوه بر این، زنانی که از این موزه بازدید می کنند مجبور نیستند حتما موهایشان را به موزه بدهند. با این حال، بسیاری از زنانی که از سرتاسر دنیا به این موزه می آیند آنقدر جذب داستان شکل گیری موزه قرار می گیرند که خودشان داوطلبانه دسته ای از موهایشان را قیچی می کنند و به موزه مو تقدیم می کنند. قیچی در اختیار بازدیدکنندگان خانمی که دوست داشته باشند این کار را انجام بدهند قرار داده می شود و همین طور تکه کاغذی به آن ها داده می شود تا متنی دلخواه روی آن بنویسند. بسیاری از گردشگران حتی عکسی از خودشان یا عزیزانشان را هم به گالیپ می دهند تا در کنار موهایشان روی دیوار نصب کند. بازدید از موزه مو در کنار عجیب بودنش بسیار سرگرم کننده و جذاب است و می توانید ساعت ها به تماشای موهای رنگارنگی از کشورهای مختلف دنیا مشغول باشید و نوشته های روی کاغذها را بخوانید!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها