رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 368888

حسرت ملی با رانت سازی های سازمان یافته هرروز بیشتر می شود

دلار4200تومانی و نوکیسه های نفرت انگیز

ساعت24-شهروندان ایرانی در دی ماه پارسال درنزدیک به 100 شهر کوچک به شکل های گوناگون اعتراض و فریاد خود به وضعیت اقتصادی را به مدیران ا رشد اداره کننده ایران منتقل کردند.

اقتصاد
درتفسیر و تحلیل چرایی این رخداد بی سابقه دوجناح اصلی کشور دریک نقطه اشترک نظر داشتند: ناکارآمدی اقتصادی همان نقطه اشتراک میان دوجناح اصلی سیاسی ایران بود. اکثریت طیف های سیاسی دوجناح اصلی قدرت درایران و سایر فعالان سیاسی و حتی شمار قابل اعتنایی از افراد وگروههای داری رای و نظر کارشناسی باوردارند ساختار اقتصادی ایران ساختاری فسادساز و رانت ساز است. با این همه اما درباره دلایل این وضعیت اتفاق نظر نیست. طیف های سیاسی که ذیل جریان سیاسی اصولگرا قراردارند می گویند آموزه های لیبرالی پس از جنگ براقتصاد ایران استیلا پیدا کرده و تسلیم شدن دربرابر این نظریه به فساد منجر شده است. از سوی طیف هایی هستند که میگویند اینکه در ایران اقتصاد آزاد هرگزامکان تحقق نداشته و این داستان ساخته و پرداخته دوگروه است. یک گروه از سازندگان داستان تخیلی استیلا یافتن آموزه های لیبرالیسم بربرنامه ها و سیستهای اقتصادی ایران همان رانتخواران و فاسدان هستند که با ترفندهای تبهکارانه چنین داستانی را به روح و ذهن جامعه ایرانی تزریق کردند. یک گروه دیگر آن دسته از اقتصاددانانی اند که با گروه نخست ناخواسته هم مسیر شده و با استناد به کلیاتی که درذهن دارند و البته در درستی آن آموزه ها باید تردید کرد رانت خواری را توجیه و دامن فساد را پاک کرده اند. گروه نخست از سازندگان افسانه اجرای اقتصاد آزاد درایران توانسته اند ساختارهای اقتصاد ایران را با کمک دیوان سالاران آزمند و اقتصاددانان کم مایه چنان شکل و ماهیت دهند که قیمت های نسبی را از کار بیندازند و در بازارهای پول و ارز و کالا رخنه های رانت و چاههای ژرف فساد پدیدار سازند. این گروه بسیار خطرناک در همه سالهای پس از انقلاب و حتی پیش از آن با هوشمندی از عنوان رسید گی به محرومان درآمدهای بادآورده و ثروت انبوه به دست آورده اند. گروه دوم اما با کم مایگی در دانش اقتصاد و تنها از سر سرسختی و مبارزه با اندیشه اقتصاد آزاد به گروه نخست کمک رسانده و می رسانند. این داستان تلخ اما شوربختانه در میان روشنفکران و شماری از رسانه نگاران نیز رسوخ داشته ودارد. این فساد سازی سازمان یافته در برخی از دوره ها به دلیل دخالت خارجی ها روندی فزاینده را تجربه می کند و آش آنقدر شور می شود که صدای آشپز را هم در می آورد.

در سال 1391 بود که تحریم خارجی اقتصاد ایران را نشانه گرفت و در یک دوره کوتاه نرخ تبدیل هردلارآمریکا به ریال ایران سه برابر شد . دراین فرایند بود که فساد سازلان سازمان یافته نفوذ اجرایی و برتری ذهنی خود را به کارگرفته و با اختراع هردلار برابر با 1226 تومان و میخکوب کردن نرخ یادشده و باسهمیه بندی دلار با نرخ یادشده برای واردات انواع کالا و طبقه بندی کالاها اشد مجازات را برمردم ایران تحمیل کردند. این داستان با کمال تاسف درهمین دوره نیز رخ داده است. این بار دولت به هردلیل دلار را در سقف 4200 تومان میخکوب کرده اند. این داستان تکرار شده اما دستاوردهای بسیار تاسف باری داشته و دارد. بی اعتمادی شهروندان به کارآمدی نظام اقتصادی برخاسته از نظام سیاسی در ایران یکی از پیامدهای این رخدا دوباره است.

شهروندان به سلامت اداره کنندگان جامعه ایران کنون تردید دارند. بدترین رخداد نیز همین رسوایی اخلاقی است که برگرداندن آن به وضع مطلوب با توجه به شرایط کشور دشوار است. یکی از پیامدهای بسیار تلخ دیگر در این روند تاسف انگیز رانتی شدن و فسادآلود شدن کسب و کارها زاد و رشد نوکیسه هایی است که مایه آزار جامعه و از بدترین پیامدهابه حساب می آید.. نوکیسه هایی که خود یا پدران یا آشنایان و اقوام و دوستان و همکارانشان به اطلاعات ناپیدا برای جامعه ،زودتر دسترسی دارند . این نوکیسه های ساخته عمل تبهکاران سیاسی و ذهن های اقتصاددانان کم مایه هستند که به سرعت برق و باد خود را به صف دسترسی به دلار 4200 تومانی رساندند و داستانهایی حیرت انگیز و تراژیک ساختند که این روزها در رسانه های کشور نمونه هایی از آنها افشا می شود. این نوکیسه های زرنگ و باهوش و آینده این سرزمین را به سیاهی و بیهودگی می برند .


دراین روزهای پر از اطلاعات درست و نادرست که در سایتها و گروههای تلگرامی و سایر شبکه های اجتماعی منتشر می شود بسیار حسرت ها دردل جوانا ن این مرزو بوم بر می انگیزد و چه نکوهش هایی که جوانان و نوجوانان برخود و پدران روا می دارند که چرا عرضه نداریم که ما یک شبه ثروتمند شویم این نوکیسه های بی پروا که با دامن زدن به جلوه های نابرابری در جامعه تخم شورش و نافرمانی را می پاشند و نفرت و خشم را درمیان ایرانیان منتشر می کنند ساخته ذهن و عمل همان دوگروهی هستند که درصدر این این نوشته از آنها یاد کردم. تاسف بارتر از همه اینها شاید گم کردن ردپای آن اندیشه و عملی است که این تبهکاری را بازتولید می کند و نوکیسه های تازه ای را پرورش می دهد که بیایند و از ساختارهای فسادساز و رانت پرور بهره برداری کرده و بر پهنا و ژرفای نابرابری بیفزایند. رسانه های ایرانی نیز شوربختانه دراین داستان به جای دیدن واقعیت هایی که ساختار فساد آلود را زنده نگه می دارند و به جای یورش به ذهن وقلب رانت و فساد دنبال کاغذ بخر و واردکننده اتومبیلی می گردند که ردپایشان را همان فسادسازان گم کرده اند.
محمد صادق جنان صفت – روزنامه سازندگی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها