رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 369911

لغو انتخابات ریاستی در کردستان عراق/ پارلمان کردستان عراق تعلیق پست ریاست اقلیم را تمدید کرد

ساعت24-پارلمان منطقه کردستان عراق انتخابات ریاستی را لغو و تعلیق این پست را تمدید کرد که این امر با مخالفت احزاب اسلام‌گرا و اپوزیسیون همراه شد. »، بر اساس قانون تعلیق پست ریاست منطقه کردستان، انتخابات ریاستی در منطقه کردستان برگزار نخواهد شد و امور در این منطقه بر اساس قانون توزیع اختیارات ریاستی میان سایر قوا که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد، اداره خواهد شد.

پارلمان منطقه کردستان عراق انتخابات ریاستی را لغو و تعلیق این پست را تمدید کرد که این امر با مخالفت احزاب اسلام‌گرا و اپوزیسیون همراه شد. »، بر اساس قانون تعلیق پست ریاست منطقه کردستان، انتخابات ریاستی در منطقه کردستان برگزار نخواهد شد و امور در این منطقه بر اساس قانون توزیع اختیارات ریاستی میان سایر قوا که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد، اداره خواهد شد. پارلمان منطقه کردستان عراق انتخابات ریاستی را لغو و تعلیق این پست را تمدید کرد که این امر با مخالفت احزاب اسلام‌گرا و اپوزیسیون همراه شد.پارلمان منطقه کردستان عراق انتخابات ریاستی را لغو و تعلیق این پست را تمدید کرد که این امر با مخالفت احزاب اسلام‌گرا و اپوزیسیون همراه شد.


پارلمان منطقه کردستان در نشست روز چهارشنبه (دیروز ۱۱ جولای)، به عدم برگزاری انتخابات ریاستی در این منطقه با اکثریت آراء، رای داد.

گفته می‌شود این تصمیم، بر اساس ماده یک و دو قانون ریاست منطقه کردستان، اتخاذ شد.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، بر اساس قانون تعلیق پست ریاست منطقه کردستان، انتخابات ریاستی در منطقه کردستان برگزار نخواهد شد و امور در این منطقه بر اساس قانون توزیع اختیارات ریاستی میان سایر قوا که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد، اداره خواهد شد.

پارلمان منطقه کردستان عراق، سه‌شنبه ۱۰ جولای، پیش‌نویس دو لایحه پیشنهادی فراکسیون‌های حزب دموکراتیک کردستان و جنبش التغییر (گوران) درباره تعلیق پست ریاست منطقه کردستان را بررسی کرد.

شبکه «رووداو» کردستان نیز اعلام کرد که «دلیر ماوتی» رئیس فراکسیون «اتحادیه میهنی» در پارلمان منطقه کردستان در این‌ خصوص گفت که هر یک از این دو فراکسیون یک طرح پیشنهاد داده بودند. بر اساس این دو طرح، تعلیق پست ریاست منطقه کردستان تا زمان تدوین قانون اساسی جدید برای این منطقه ادامه می‌یابد.

«بیستون فائق» از فراکسیون التغییر، نیز با تایید این امر گفت که دلیل این پیشنهاد این بود که از ورود منطقه کردستان به مرحله خلأ قانونی جلوگیری شد و این مسئله نیز به محض آغاز دور پنجم پارلمان پیگیری خواهد شد.

اعتراض احزاب اسلام‌گرا و اپوزیسیون

اما این مسئله با اعتراض و مخالفت احزاب اسلام‌گرا و اپوزیسیون در منطقه کردستان عراق همراه شد و احزاب «الاتحاد الاسلامی»، «الحرکة الاسلامیة» و«الجماعة الاسلامیة» و «الجیل الجدید»؛ برگزاری انتخابات ریاستی همزمان با انتخابات پارلمانی در این منطقه را خواستار شدند.

«آری عبدالطیف» رئیس فراکسیون «الحرکة الاسلامیة» در پارلمان کردستان طی کنفرانسی خبری اعلام کرده که لازم بود انتخابات ریاست اقلیم کردستان در موعد مقرر خود و همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار شده و احزاب مختلف نامزدهای خود برای این منصب را معرفی می کردند.

وی تمدید واگذاری اختیارات منصب ریاست اقلیم به پارلمان و نخست‌وزیری اقلیم را غیرقانونی خواند.

«مروان گلالی» رئیس فراکسیون «الجماعة الاسلامیة» نیز در همان کنفرانس خبری گفت که احزاب اسلام‌گرا پیشتر با ارائه طرحی مشترک به پارلمان خواهان نهایی کردن این مسئله در دوره کنونی پارلمان و برگزاری انتخابات ریاست اقلیم همزمان با انتخابات پارلمان شده بودند و با تعلیق این منصب مخالفت کرده و این اقدام را غیرقانونی می دانند.

همچنین شبکه تلویزیونی ان، آر، تی گزارش داد که جنبش سیاسی الجیل الجدید نیز ضمن مخالفت با تداوم تعلیق منصب ریاست اقلیم، تأکید کرده که نمی توان به دلیل اینکه مسعود بارزانی بر اساس قوانین اقلیم، نمی تواند بار دیگر برای تصدی این منصب نامزد شود، منصب ریاست اقلیم معلق و منحل شود.

به نوشته خبرگزاری «کردپرس» این حزب تأکید کرد که تعلیق این منصب به معنای ماندن مناصب ریاست اقلیم و نخست وزیری در اختیار حزب دموکرات است و لازم است انتخابات ریاست اقلیم برگزار شده و شخص جدیدی برای این منصب از سوی مردم انتخاب شود.

«شارپرس» نیز گزارش داد که «بهزاد زیباری» رئیس فراکسیون الاتحاد الاسلامی نیز مخالفت این حزب با تعلیق منصب ریاست اقلیم را اعلام کرده و این منصب را منشأ بحرانهای سیاسی و اقتصادی برای اقلیم دانست.

پست ریاست منطقه کردستان از بدو تأسیس در اختیار حزب دموکرات کردستان و مسعود بارزانی رهبر این حزب بوده است.

در نشست دیروز پارلمان منطقه کردستان، نمایندگان احزاب اتحادیه میهنی کردستان، حزب دموکرات وجنبش تغییر به تداوم تعلیق پست ریاست منطقه کردستان رأی مثبت دادند و احزاب الجماعة الاسلامیة و الاتحاد الاسلامی و الحرکة اسلامیة، با آن مخالفت کردند.

منبع: عصر ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها