رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 370267

پاسخ رسمی وزرای خارجه و دارایی آمریکا به اروپا: در شرایط خاص، در صورت تامین منافع امنیت ملی آمریکا، استثناءهایی برای تحریم‌های ایران در نظر میگیریم

ساعت24-وزیران امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا خطاب به همتایان اروپایی خود تاکید کردند که واشنگتن ممکن است در شرایط بسیار خاص و در صورتی که در راستای منافع امنیت ملی آمریکا باشد استثنائاتی برای تحریم‌های ایران در نظر بگیرد.

پمپو
به گزارش بلومبرگ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا درخواست اروپا را برای در نظر گرفتن استثنائاتی در خصوص تحریم‌هایی که واشنگتن قرار است به طور مجدد علیه تهران وضع کند، رد کردند.

این دو وزیر آمریکایی در یک نامه خطاب به همتایان خود از انگلیس، فرانسه و آلمان تاکید کردند که واشنگتن به دنبال اعمال فشار اقتصادی بی‌سابقه علیه ایران پس از خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و از این رویکرد چشم‌پوشی نخواهد کرد مگر اینکه یک تغییر آشکار، قابل لمس و ادامه‌دار در سیاست‌های ایران مشاهده کند.

پمپئو و منوچین در ادامه نامه خود تصریح کردند: خروج رییس‌جمهور از برجام تنها برای یک دلیل ساده بود؛ این توافق ایمنی مردم آمریکا را تضمین نمی‌کرد بنابراین ما در شرایطی نیستیم که استثنایی برای این سیاست خود قائل شویم مگر در شرایط بسیار خاص و در صورتی که منافع امنیت ملی ما به طور آشکار تامین شود.

به گزارش بلومبرگ، این نامه در پاسخ به درخواست وزیران امور خارجه و دارایی انگلیس، فرانسه و آلمان است که ماه گذشته تاکید کردند از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام بسیار متاسفند و انتظار دارند که این کشور استثنائاتی را برای آنها قائل شود از جمله تضمین اینکه تاثیرات فرا مرزی تحریم‌های ثانویه آمریکا شامل افراد و شرکت‌های اروپایی نخواهد شد.

هر چند آمریکا از متحدان خود خواسته است تا واردات نفت ایران را از چهار نوامبر متوقف کنند احتمال در نظر گرفتن استثنائاتی در شرایط خاص را رد نکرده است. قیمت‌های نفت در یک ماه گذشته پس از اعلام سیاست جدید آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران و ارزیابی تاثیر این اتفاق بر بازارهای جهانی نفت افزایش یافته است.

به گزارش بلومبرگ، ایران در ماه مه روزانه 2.4 میلیون بشکه نفت صادرات کرده که آسیایی‌ها حدود دو سوم آن را خریداری کرده و اروپا باقی آن را از ایران دریافت کرده است. صادرات نفت ایران در سال‌های 2013 تا 2015 در مدتی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اروپا علیه تهران اجرایی می‌شد، به یک تا یک و نیم بشکه در روز کاهش یافت.

کارشناسان و تحلیلگران حوزه نفت تاکید می‌کنند که حذف نفت ایران از بازارهای جهانی حتی در صورتی که عربستان سعودی تولیدات خود را به عدد بی‌سابقه 10.8 میلیون بشکه در روز افزایش دهد، شرایط را در بازار نفت سخت خواهد کرد.

پمپئو و تیم او در حاشیه نشست ناتو در بروکسل که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد با مقامات اروپایی دیدار کرده‌اند که در این دیدارها گفت‌وگوهایی درباره ایران نیز انجام شده است اما مشخص نیست که چه اندازه این رایزنی‌ها در ارتباط با تحریم‌های ایران بوده است.

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که کشورهای اروپایی و شرکت‌هایشان به معنای واقعی انتظار مستثنی شدن از تحریم‌های آمریکا را ندارند و تاکنون نیز بسیاری از آنها تعاملات خود با ایران را متوقف کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این نامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس واشنگتن علیه تهران، مدعی شد که مشخص نیست ایران چه زمانی ممکن است در یکی از کشورهای ما به ایجاد خشونت، بی‌ثباتی و تروریسم بپردازد.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها