رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 370519

توصیه هایی که دختردار ها باید بخوانند

ساعت 24-امروز را به نام «روز دختر» نامگذاری کرده اند. روز دختر می تواند یکی از مهم ترین کانون های زمانی در طول سال برای اهمیت دادن به دختران نوجوان باشد.

دختران در سنین نوجوانی موقعیت ها و اتفاقات مختلفی را تجربه می کنند. گویی آنها از دروازه ای می گذرند به سرزمینی بزرگ تر و البته ناشناخته تر می رسند، سرزمینی پر از اتفاقات جدید ، تجربه های نو و موقعیت های مخاطره آمیز.

دنیای جدید دنیای حساسیت برانگیزی است. سن نوجوانی از 13 سالگی آغاز می شود اما برخی از دخترها زودتر وارد آن می شود (حالت برعکسش هم وجود دارد). خلق و خوی دختران در این سن دستخوش تغییر می شود، تغییری که می تواند یک بحران تمام عیار برای این نوجوان و خانواده اش باشد.

با توجه به تغییرات فیزیکی و ذهنی رفتار با آنها نباید به صورت همیشگی باشد.

مژده غفوری روان شناس کودکان و نوجوانان باید و نبایدهای متعددی برای نوع رفتار با دختران نوجوان پیشنهاد می کند.

او مشکل رفتاری بسیاری از دختران نوجوان را در «افراط و تفریط» های والدین و سایر بزرگ ترهای خانواده قلمداد می‌کند. در واقع هر گونه افراط و تفریط باعث می شود جهت رفتاری دختر نوجوان تغییر کند.

دختران نوجوان روحیه بسیار حساسی دارند و در برابر شرایط مختلف در صورتی که رفتار درستی با آنها نشان ندهند به تدریج آسیب پذیر می شوند. چگونه با دختران رفتار کنیم؟

این روان شناس در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: «برای دختران نوجوان قوانین زیادی وجود دارد. این قوانین را رعایت کنید تا مشکل و بحرانی به وجود نیاید. یک اشتباه ممکن است دختر کم سن و سال را با درگیری های ذهنی زیادی روبرو کند. قوانین درباره رفتار با دختران زیاد است. بگذارید از این قوانین برایتان بگویم. نخست اینکه هرگز او را در سنین بحرانی تحقیر نکنید و به خصوص در جمع آنها را مورد انتقاد قرار ندهید. حتی زمانی که با او تنها هستید سعی کنید با کلمات و جملاتی مناسب از او انتقاد کنید. سرکوب کردن و انتقاد شدید اللحن اصلا صحیح نیست و چه بسا نتیجه معکوس داشته باشد.»

وی افزود: «یکی دیگر از گام های بسیار اشتباه و نادرست رفتار با دختران نوجوان کنترل شدید آنهاست. کنترل شدید باعث می شود تمایل آنها به سوی ممنوعه هایی که والدین تعیین کردند بیشتر شود و این خود نتیجه معکوسی به دنبال خواهد داشت. کنترل شدید بر روی فرزندان تبعاتی منفی به دنبال خواهد داشت. فروکش کردن اعتماد به نفس نزد آنها و روی آوردن آنها به دروغ گویی. کنترل تلفن همراه آنها کار درستی است اما این کار نباید به صورت مداوم و علنی باشد.»

غفوری در ادامه گفت: «در رابطه با ترتیب دختران نباید افراط و تفریط داشت، نباید آنها را در موقعیت های صفر و صد قرار داد. او باید مسئولیت پذیر باشد نه دردانه ای که در خانه هیچ کاری به او نمی دهند. اما از سوی دیگر نباید بیش از اندازه مسئولیت روی دوش او گذاشت و در رابطه با کارهای خانه همانند یک فرد بالغ از او انتظار داشت.»

وی تصریح کرد: «گرفتن راهنمایی از او باعث رشد فکری می شود. دختری که مدام در معرض درخواست راهنمایی از سوی والدینش قرار می گیرد به فرد مسئولیت پذیرتری تبدیل می شود. در نقطه مقابل نظرخواهی نکردن از نوجوان به خصوص در مورد مسائلی که به او مربوط می شود کاهش اعتماد به نفس او را به دنبال خواهد داشت. با او صحبت کنید. از او مشورت بخواهید. زمانی که اظهارنظر می کند، مکث توأم با تفکر داشته باشید تا به باارزش بودن زمینه های ذهنی خودش فکر کند.»

این روان شناس کودکان و نوجوانان یادآور شد: «مساله دیگری که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد این است که خط مشی بنیادی در رابطه با نوع پوشش او تعیین شود. سلیقه برای نوع پوشش می تواند در طی سال ها تغییر کند اما اگر نوجوان در این سن به این نتیجه برسد که چه سبکی را که شایسته تر است انتخاب کند بسیار بهتر خواهد بود. او در سنین نوجوانی به ظاهر خود بسیار اهمیت می دهد و مدام خود را با دیگران مقایسه می کند پس بهتر است به منظور جلوگیری از این موضوع که خود را زشت بپندارد به او اعتماد به نفس کافی در رابطه با ظاهرش داده شود.»

غفوری گفت: «بگذارید او حرف بزند. حرف هایش را نادیده نگیرید. بگذارید از اتفاقات مدرسه و باشگاه ورزشی اش بگوید. از سویی احترام به حریم شخصی و قلمرو او (اتاقش) بسیار مهم است. او نیاز دارد تا حریمی آرام برای خودش داشته باشد که آن را با کسی شریک نیست. »

وی در پایان گفت: « فراموش نکنید که شما خودتان هم روزی این دوران و فراز و نشیب‌ها را داشته‌اید. دختران اگر در سن و سال کم و در دوران نوجوانی رفتارهای بهتری از سوی والدین خود ببینند در آینده به افراد با اعتماد به نفس تر و قوی تری تبدیل خواهند شد.»

جامجم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها