رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 370533

کنترل بیماری تب کریمه- کنگو در همدان

ساعت 24-مدیرکل دامپزشکی استان همدان اعلام کرد: با انجام اقدامات لازم، بیماری تب کریمه- کنگو در استان همدان کنترل شده است.

دکتر محمودرضا رسولی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال شاهد مواردی از بروز بیماری تب کریمه-کنگو در میان جمعیت دامی بوده‌ایم، افزود: در حال حاضر این بیماری در میان جمعیت دامی شایع نیست.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این بیماری بین انسان و دام مشترک و قابل انتقال است، بروز حتی یک مورد هم با اهمیت بوده و باید تحت کنترل باشد.

رسولی خاطرنشان کرد: با توجه به گرم شدن هوا و فعالیت کنه‌ها احتمال بروز بیماری تب کریمه- کنگو در بین جمعیت دامی وجود دارد بنابراین از همه دامداران خواستاریم در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام بدون دست‌کاری کنه، حتما مراتب را از طریق 1512 به اداره‌کل دامپزشکی اطلاع دهند.

وی جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام را عامل مهمی در کنترل بیماری تب کریمه- کنگو برشمرد و اظهار کرد: در این راستا از شهروندان خواستاریم کلیه نذورات خود را در کشتارگاه ذبح کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان ادامه داد: در حال حاضر همه گوشت استحصالی در استان مسیر پیش‌سرد را طی می‌کند همچنین گوشتی که در روستاها تولید می‌شود باید پیش از مصرف حتما 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.

وی با اشاره به اینکه سم‌پاشی دامداری‌ها نیز از دیگر عوامل کنترل و پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه- کنگو است، افرود: این اقدام توسط دامپزشکی در حال انجام بوده و لازم است دامداران در این زمینه با اکیپ‌های سم‌پاشی همکاری کنند.

رسولی یادآور شد: این بیماری در دام علامت خاصی ندارد و اغلب با تب و بی‌اشتهایی دام آغاز می‌شود بنابراین دامداران در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام هیچ‌گاه آن را جدا نکرده و در بین انگشتان خود له نکنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: ریشه بروز این بیماری در دام است و از طریق گزش کنه منتقل می‌شود که در انسان بسیار کشنده بوده و مرگ‌ومیر بالایی خواهد داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها