رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 370599

شواهدی عجیب و باور نکردنی از حیات در سیاره مریخ + تصاویر

ساعت 24-محققان اعلام کرده‌اند به صدها ساختار در مریخ دست یافته‌اند که می‌تواند نشان دهنده وجود حیات در این سیاره باشد.

مریخ
محققان به تازگی اعلام کرده‌اند به صدها ساختار باستانی در سیاره مریخ دست یافته اند که می‌تواند نشان دهنده وجود میکروب در آنجا باشد.

این منطقه در مریخ که تپه‌های شبح (Ghost dunes) نام گذاری شده‌اند حاوی تپه‌هایی شنی با قدمتی افزون بر میلیاردها سال هستند.


ساختارهای کشف شده نشان دهنده دگرگونی‌های آب و هوایی و الگوی وزش باد در سیاره مریخ است و دانشمندان امیدوار هستند با بررسی آن‌ها به سوال همیشگی خود در زمینه وجود حیات فرازمینی دست یابند.


کارشناسان اعتقاد دارند فرم خاص این تپه‌ها می‌تواند سبب نگهداری میکروب‌ها از خطر نابودی به وسیله اشعه‌های کیهانی باشد.

نتیجه‌های این کشف و پژوهش درباره آن در جدیدترین شماره مجله تحقیق‌های ژئوفیزیک (the Journal of Geophysical Research) منتشرشده است.

دانشمندان در جریان پژوهش‌های خود بیش از ۴۸۰ تپه شنی در منطقه (Noctis Labyrinthus) و حدود ۳۰۰ تپه در منطقه (eastern Hellas Planita) کشف کرده اند.


طول تپه‌ها حدود ۷۵ متر است، کارشناسان اعتقاد دارند رسوب‌های برجای مانده در این تپه‌ها اطلاعات مفیدی درباره گذشته سیاره مریخ در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

محققان زمان شکل گیری این تپه‌ها را در حدود ۲ میلیارد سال پیش می‌دانند که در اثر تجمع مایع درکناره تپه‌ها و ورزش باد شکل آن‌ها دگرگون شده است.


اولین بارکشف شواهدی از وجود آب در گذشته دور سیاره مریخ به سال ۱۹۷۱ باز می‌گردد که کاوشگر Mariner ۹ تصاویری از مسیرهایی خشک در سیاره مریخ به زمین ارسال کرد که شبیه به مسیر رودخانه بودند.

اکنون کاوشگرهای مستقر در سیاره مریخ ازجمله کنجکاوی و فرصت درحال جست و جو حیات و نشانه‌هایی از وجود آب برسطح سیاره هستند.


محققان اعتقاد دارند در سیاره مریخ اقیانوسی از آب به وسعت اقیانوس اطلس برای مدت زمان بیش از ۱ و نیم میلیارد سال وجود داشته است، اما به تدریج در طول ۳ و ۷ دهم میلیارد سال پس ازآن، سیاره مریخ ۸۷ درصد از منابع آبی موجود درخود را از دست داده و به سیاره‌ای خشک تبدیل شده است.


کارشناسان اعتقاد دارند کشف این تپه‌ها شواهد ارزشمندی درخصوص امکان وجود حیات درسیاره مریخ را دراختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

محققان در نظر دارند به بررسی زمین شناختی سیاره مریخ بپردازند، زیرا اعتقاد دارند تپه‌های موجود درسیاره مریخ شباهت فراوانی به نمونه‌های زمینی خود دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها