رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 370694

ایران با جمهوری آذربایجان و نخجوان توافقنامه گمرکی امضا کرد

ساعت 24- گمرک جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تسهیل تجارت با جمهوری های آذربایجان و خودمختار نخجوان توافقنامه های جداگانه ای را امضا کرد.

style="text-align:justify">رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در سرکنسولگری کشور ما در جمهوری نخجوان حضور یافت و مسائل و مشکلات موجود در نقاط مرزی مشترک را بررسی کرد.

به نوشته تارنمای گمرک جمهوری اسلامی ایران، «فرود عسگری» در این سفر با «صفر مهدی اف» رییس گمرک جمهوری آذربایجان و «واصف تالبوف» رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان، نشست های دوجانبه و جداگانه ای داشت.
در نشست با رییس گمرک جمهوری آذربایجان توافقنامه ای در هفت محور و در دیدار با رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان توافقنامه با هشت بند امضا شد.
در این نشست ها، بر ضرورت شتاب بخشی به رفع مسائل و مشکلات گمرکی تاکید شد.

**رفع نواقص گمرکی در مرزهای بیله سوار و جلفا
رفع مشکلات فنی تبادل اطلاعات با تشکیل کمیته کارشناسی و تبادل داده های دستگاه های ایکس ری از محورهای توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای تسهیل و توسعه تجارت بود.
در این نشست با توجه به فعالیت شبانه روزی گمرک های بیله سوار و جلفا مقرر شد نواقصی مانند غیبت شرکت های حمل و نقل و بیمه در ساعت های پایانی شب حل و فصل شود.
رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تبادل اطلاعات «کارنه تیر» و برگزاری دوره های آموزشی کشفیات مواد مخدر و انسان برای کارکنان گمرک جمهوری آذربایجان را مطرح کرد که با استقبال طرف مقابل روبرو شد.
به گزارش ایرنا، کارنه تیر سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نیازی نیست.
مسوولان 2 کشور توافق کردند با توجه به درخواست مدیران گمرک نخجوان، موضوع ترانزیت خارجی دام و گل و گیاه از مبدا جمهوری نخجوان به مقصد جمهوری آذربایجان بررسی و مراتب به وزارت جهاد کشاورزی منعکس شود.
همچنین قرار است وضع تعرفه‌های ترجیحی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بررسی شود.
به گزارش ایرنا، در سه ماهه امسال مجموع صادرات به جمهوری آذربایجان 130 هزار و 714 تن به ارزش 81میلیون و 838هزار دلار بود.
در این مدت حجم واردات از این کشور به 11میلیون و 830هزار تن و ارزش سه میلیون و 632هزار دلار رسید.

** بررسی درخواست ترانزیت گل و گیاه و دام زنده از مبدا نخجوان
در نشست رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران و رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان بر اجرای کامل پنجره واحد تجاری با هدف بازرسی کالا و وسایل نقلیه عبوری بین گمرک های جلفا و پلدشت و تبادل برخط الکترونیکی اطلاعات، تبادل داده های ایکس ری و سازماندهی برگزاری دورهای آموزشی برای تقویت مبارزه مشترک با قاچاق توافق شد.
2 طرف بر یکسان سازی حق بیمه، اجرای شبانه روزی عملیات گمرک های بیله سوار و آستارا، حضور ماموران قرنطینه در گمرک پلدشت برای ترانزیت دام زنده و گل و گیاه، صدور مجوز خط ویژه برای عبور مسافران مخصوص و تسهیل صدور روادید توافق کردند.
رییس مجلس عالی نخجوان همکاری ایران برای اعمال تعرفه ترجیحی و ترانزیت گل و گیاه و دام زنده از مبدا نخجوان را خواستار شد که قرار است موضوع از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود.
به گزارش ایرنا، نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان است که نهم فوریه سال ۱۹۲۴ میلادی به صورت جمهوری خودمختار تاسیس شد.
نخجوان در جنوب قفقاز و شمال رود ارس قرار دارد و از شمال و مشرق به جمهوری ارمنستان، از جنوب به ایران و از غرب به ترکیه محدود می شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها