رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 371056

کاهش جرم و جنایت با تحریک الکتریکی مغز

ساعت24 - طبق یافته‌های دانشمندان انجام یک جلسه تحریک الکتریکی مغز، تصمیم فرد برای ارتکاب جرم را تغییر و آگاهی اخلاقی او را افزایش می‌دهد.

مغز
div style="text-align:justify">

روزنامه اعتماد: طبق یافته‌های دانشمندان انجام یک جلسه تحریک الکتریکی مغز، تصمیم فرد برای ارتکاب جرم را تغییر و آگاهی اخلاقی او را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه صنعتی نانیانگ در سنگاپور پس از مشاهده ارتباط اختلال قشر پیش‌پیشانی با افعال خشونت‌آمیز، بالقوگی تحریک مغز برای مقابله با جنایت را کشف کردند.

کاهش جرم و جنایت با تحریک الکتریکی مغز

آنها از ٨٦ بزرگسال سالم درخواست کردند دو سناریوی فرضی را بخوانند و سپس آنها را در یک جلسه ٢٠ دقیقه‌ای تحریک الکتریکی مغز شرکت دادند؛ یکی از سناریوها از تعرض جسمی و دیگری از تعرض جنسی حکایت کرده بود. بلافاصله پس از جلسه تحریک الکتریکی مغز، از شرکت‌کنندگان خواسته شد میزان علاقه‌شان را به رفتاری مطابق رفتار شخصیت منفی داستان‌ها بگویند.

افرادی که مغزشان تحریک شده بود، میزان علاقه‌شان را بین ٤٧ تا ٧٠ درصد کمتر از کسانی که در جلسه تحریک مغز شرکت نکرده بودند، اعلام کردند. پروفسور اولیویا چوی، روانکاوی که در دانشگاه صنعتی نانیانگ فعالیت می‌کند، می‌گوید عصب‌پژوه‌ها مدت‌ها پیش ارتباط میان اختلال در قشر پیش‌پیشانی و نمود رفتارهای ضداجتماعی را ثابت کردند اما تحقیقات آنها مشخص نکرد آیا کاهش فعالیت مغزی آغازگر اقدامات خشونت‌آمیز است یا خیر: «با انجام این آزمایش قصد داشتیم بدانیم آیا این ناحیه از مغز نقشی موقتی دارد یا نه.» چوی و همکارانش، آدریان رین و روی همیلتون از دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از فرآیندی به نام «تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌ای»، جریان ضعیف ٢ میلی‌آمپری را در قشر پیش‌پیشانی داوطلبان عبور دادند تا میزان فعالیت این بخش را افزایش بدهند.

محققان در گزارشی در مجله «Neuroscience» توضیح داده‌اند چطور تحریک مغزی میزان نیت فرد برای ارتکاب جرم را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود آنها مخالف این اعمال غیراخلاقی فکر کنند. اما حداقل در آزمایشگاه، تحریک مغزی میزان اعمال خشونت‌آمیز را کاهش نداد. در بخشی از این مطالعه به داوطلبان دو گروه عروسک‌هایی دادند تا با سوزن خشم خود را روی آنها خالی کنند که در نهایت بدن این عروسک‌ها پر از سوزن شد.

دانشمندان تاکید می‌کنند تایید اینکه تحریک مغزی به کاهش جرایم خشونت‌آمیز کمک می‌کند یا نه مستلزم آزمایش و مطالعات بیشتری است. رین معتقد است اگر موثر بودن این روند مشخص شود می‌توان این روش و همچنین روش‌های مرسوم را برای جنایتکاران محکوم به کار گرفت. او می‌گوید: «اغلب مردم وقتی به جرم و جنایت فکر می‌کنند نقش محله‌های جرم‌خیز، فقر، تبعیض نژادی و اقلیتی در این مقوله را حساب می‌کنند.

اما ما معتقدیم بیولوژی هم سهمی دارد که در گذشته سهم آن مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت. مطالعاتی که با فرآیند تحریک الکتریکی مغز صورت گرفت، نشان می‌دهد رویکردی تازه و متفاوت برای آزمایش کردن و کاهش دادن سطح جرم و خشونت در جامعه وجود دارد.» کارولین دی برناردی لوفت، روانکاوی که در دانشگاه کویین ماری لندن به مطالعه تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌ای مشغول است، می‌گوید این مطالعه روی جنایتکاران انجام نشده بنابراین اثبات کاهش میزان جرم در زندگی را نمی‌توان اثبات کرد.

رین احتمال می‌دهد تحریک مغزی نتیجه‌ای معکوس داشته باشد: «تحریک کردن مثل این‌ است که مغز را هل بدهی و اگر جریان فکری (خوب یا بد) را که در مغز شما می‌گذرد افزایش دهد، ممکن است همه‌چیز بدتر شود.» او در ادامه می‌گوید یکی از راه‌های جلوگیری این روند این است که تحریک الکتریکی در زمانی از مغز افراد عبور داده شود که آنها در حال انجام فعالیت‌هایی باشند که به منظور بالا بردن آگاهی اخلاقی است. در حال حاضر دانشمندان امیدوارند فرآیند تحریک مغزی را روی افراد بیشتری آزمایش کنند. دانشمندان با افزایش سطح فعالیت‌ها در ناحیه‌ای به نام قشر قدامی پیش‌پیشانی، امیدوارند به کنترل بیشتر احساسات که به ارتکاب جرایم بدون عمد منجر می‌شود، کمک کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها