رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 371417

ترامپ در مسیر تکرار سناریوی عراق علیه ایران؟چه‌کسانی درباره ایران به آمریکا اطلاعات غلط می‎دهند؟

ساعت24-به یاد بیاورید که رسانه های امریکایی زمانی که ایالات متحده به عراق حمله کرد چه واکنشی از خود نشان دادند به نظر می رسد سناریوها درباره ایران در حال تکرار هستند.

اقماری
سرویس بین الملل- نشریه «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به اشتباه دولت آمریکا و نمایندگان کنگره در حمایت از منافقین می نویسد: «به نظر می رسد دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به سرعت حمایت خود را از سازمانی اعلام کرده‌اند که هدف خود را تغییر رژیم در ایران ذکر کرده است. به عنوان مثال، در ماه گذشته در پاریس، سی و سه تن از از مقام های ارشد نظامی و سیاسی امریکایی از جمله «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و «بیل ریچاردسون» سفیر سابق امریکا در سازمان ملل متحد در همایش مجاهدین خلق (منافقین) حضور داشتند.

این نشریه افزوده است: مجاهدین خلق در سال ۱۹۶۵ میلادی تاسیس شد. یک گروه سیاسی که به شدت با حکومت سکولار شاه در ایران مخالف بود. در دهه ۷۰ میلادی آن گروه چندین اقدام تروریستی از جمله حمله به طرفداران اصلی شاه به ویژه شهروندان آمریکایی را انجام داد. در نتیجه، جای تعجبی نداشت که آن سازمان در سال ۱۹۹۷ میلادی از سوی وزارت خارجه امریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت.

با این حال، پس از سرنگونی صدام در عراق آن گروه امیدوار بود که امریکا اقدام مشابهی در ایران انجام دهد. اوباما، مجاهدین (منافقین) را از فهرست سازمان‌های تروریستی مدنظر امریکا خارج کرد. امروز آن سازمان به طور منظم در همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی منابعی را در راستای تغییر نظام در تهران ارائه می‌دهد. این وضعیت ما را به یاد ائتلاف نمایندگان دو حزب در کنگره در اواخر دهه ۹۰ میلادی می‌اندازد؛ فشار نمایندگان با پیروی از طرحی که توسط بیل کریستول و رابرت کاگان ارائه شده بود، برنامه‌هایی برای تصویب قانونی جدید که خواستار تغییر رژیم در عراق می‌شد.

طبق قانون موسوم به قانون آزادی عراق که توسط بیل کلینتون رییس جمهوری امریکا در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۱۹۹۸ میلادی به امضا رسید، گروه های سیاسی اپوزیسیون در تبعید عراقی از دولت امریکا به طور مستقیم کمک مالی دریافت کردند و کنگره ملی عراق یکی از گروه‌های دریافت کننده کمک از جیب مالیات‌دهندگان امریکایی بود.

در سال ۲۰۰۴ میلادی خبرنگار «نیویورکر» نوشت که دولت امریکا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به این گروه در طول دوازده سال پول داده است و دولت بوش مسئولیت دستکم ۳۹ میلیون دلار آن را برعهده داشته است. آن گروه و «احمد چلبی» رهبر آن یکی از پیشگامان گروه ها و افرادی هستند که اطلاعات غلط به دولت امریکا دادند تا آتش جنگ علیه عراق را فراهم کنند. چند سال پس از آن که نیروهای امریکایی صدام را از قدرت برکنار کردند، چلبی در کنار پیروان‌ خود اعتراف کردند که «قهرمانان ارائه اطلاعات اشتباه» بوده‌اند. با این حال، چلبی و کنگره ملی عراق در واشنگتن محبوب‌تر از عراق یا هر جای دیگری بودند. در انتخابات سال ۲۰۰۵میلادی عراق، او و جریان‌اش تنها ۰.۵ درصد از آرا را از آن خود کردند. در نتیجه پول مالیات‌دهندگان امریکایی صرف حمایت از گروهی می‌شد که هدف اولیه آن تامین اطلاعات گمراه‌کننده در مورد ماهیت تهدید متوجه از سوی صدام بود. جنگی که در پی آن در گرفت باعث شد تا جان بیش از چهار هزار امریکایی از دست برود و هزینه ۲ تریلیون دلاری برای امریکا برجای بماند. برخی برآورد کرده‌اند که هزینه آن جنگ برای امریکا ۶ تریلیون دلار بود. به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری خوبی نبود. در مورد مجاهدین (منافقین) آن گروه منابع مالی زیادی در اختیار دارد که معلوم نیست از کجا آمده است. تنها برای سخنرانی بولتون در سال ۲۰۱۷ میلادی در همایش آن گروه، او ۴۰ هزار دلار دریافت کرد.

این نشریه در پایان با هشدار نسبت به امکان تکرار سناریو عراق در مورد ایران می‌نویسد: «زمانی که «نیویورک تایمز» پوشش اخبار مرتبط با عراق در سال ۲۰۰۴ میلادی را انجام می‌داد، سردبیران آن روزنامه از چلبی نقل قول می‌کردند، آن هم به عنوان فردی که منبع بسیاری از اطلاعات نادرست و گمراه کننده بود. واقعیت آن است که این موضوع بدترین نشانه از به اشتراک گذاشتن اطلاعات غلط توسط رسانه‌ها بود.»

افتاب

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها