رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 371960

آخوندزاده: خروج آمریکا از برجام حرکت علمی دانشمندان ایرانی را متوقف نخواهد کرد

ساعت 24-دکتر "شاهین آخوندزاده"، دانشمند ایرانی یک درصد برتر دنیا و از محققان برجسته کشور، طی مقاله‌ای در مجله "نیچر" (nature) خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام را در پیشرفت‌های علمی کشور موثر ندانست و عنوان کرد: دانشمندان ما به انجام تحقیقات علمی خود ادامه خواهند داد.

به نقل ازنیچر، خروج یک‌جانبه "آمریکا" از برجام در ماه مه میلادی، موجب اعتراضات و محکومیت جوامع بین‌المللی از "دونالد ترامپ" شد.

در این راستا، دکتر "شاهین آخوندزاده" یکی از دانشمندان برجسته کشور و نخستین محقق رشته روانپزشکی در ایران و خاورمیانه که در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته است، طی مقاله‌ای در مجله معتبر "نیچر"(nature) نوشت: "من به عنوان معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران پشت دانشمندان ایرانی ایستاده‌ام. دانشمندانی که تصمیم گرفته‌اند برای پیشرفت‌های علمی ایران حتی سخت‌تر و بیش‌تر ازقبل تلاش خود را ادامه دهند".

وی ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ میلادی و گذراندن دهه‌هایی که با تحریم ایران از سوی آمریکا گذشت، ایران پیشرفت‌های چشمگیری در علم داشته است، به طوری‌که در سال ۲۰۱۲ میلادی، رتبه هفدهم را در تحقیقات علمی سراسر دنیا کسب کرده است.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: "برجام" تاثیرات زیادی در بهره‌برداری‌های علمی ایران نداشته است؛ زیرا در این دوره، بسیاری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی‌ ماند.

این تحریم‌ها روی میزان خرید کتاب، مجلات، تجهیزات آزمایشگاهی، هزینه‌های انتشارات، عضویت در نهادهای علمی و سفر به کنفرانس‌های علمی تاثیر گذاشت.

علاوه بر این‌ها، "وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا"، انتشار مقالات علمی دانشمندان ایرانی در نشریات و روزنامه‌های این کشور را متوقف کرد.

دکتر آخوندزاده در این مقاله اظهار کرد: من امیدوارم جامعه بین‌المللی علمی، در برخورد با خروج ترامپ از برجام، از تلاش‌های ایران برای شرکت و همکاری در دانش علمی بین‌المللی حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر شاهین آخوندزاده در سال 1395 بر اساس گزارش (ISI-ESI) به عنوان نخستین محقق رشته روانپزشکی در ایران و خاورمیانه وارد فهرست دانشمندان یک درصد برتر شده است، وی تحصیلات عالی خود را در سال 1364 در رشته داروسازی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1369 فارغ‌التحصیل شد. وی در سال 1374 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته نوروسایکوفارماکولوژی بالینی از دانشکده پزشکی دانشگاه گلاسگو شد. سپس تحصیلات فلوشیپ خود را در رشته نوروساینس (Neuroscience) دانشگاه پاریس فرانسه در سال 1378 به پایان رساند. دکتر آخوندزاده اکنون به عنوان عضو هیات علمی و استاد گروه روانپزشکی در گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به فعالیت است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها