رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 372016

جاذبه های گردشگری قشم

رپورتاژ / جزیره قشم بزرگ ترین جزیره خلیج فارس و جزو استان هرمزگان محسوب می شود که از طبیعتی شگفت انگیز و پیچیده برخوردار می باشد.

دوستداران طبیعت؛ جاذبه های طبیعی این جزیره را عجایب هفتگانه می خوانند و عقیده دارند در پهنه ای ۱۴۰۰ کیلومتر مربعی، وجود چنین طبیعتی تنها با واژه “بی نظیر” قابل توصیف است.

جزیره قشم علاوه بر برخورداری از ویژگی های طبیعی، از موقعیت خاص استراتژیک در صحنه سیاست نیز برخوردار است.

جزیره قشم در دوران ساسانیان ابرکاوان (Abarkāvān) خوانده می شده است. در واقع واژه ی «کاوان»، که در زبان پارسی میانه به معنای «از تبار کاوه» است، به صورت یک اسم شخص در منابع یافته می شود. ممکن است که این نام به شکل درگاهان / درگوان، که به روستایی در کرانه ی شمالی جزیره ی قشم، سیزده مایلی غرب شهر قشم اطلاق شده است، برجای مانده باشد. به نوشته ی اصطخری و ابن حوقل، ابرکاوان جزیی از کوره ی اردشیر خره ی استان فارس بود.

در 23 ق. / 44-643 م. فرمان دار عرب بحرین و عمان، عثمان بن ابوالعاصی ثقفی، سپاهی را برای تسخیر این جزیره گسیل داشت؛ جمعیت این جزیره بیش تر از قبیله ی عبدالقیس ترکیب یافته بود. مرزبان کرمان در آن جا استحکاماتی را به همراه نیرویی کوچک نهاده بود اما در پی درگیری با اعراب به قتل رسید. آن گاه مسلمانان تهاجمات خود را به سوی جنوب ایران پیش بردند و در تَوّاج فرود آمدند.

ابرکاوان در اوایل عصر اسلامی، سرزمینی شکوفا و پررونق و برخوردار از شهری آباد و روستاهایی بسیار با کشتزارهایی پربار، درختان خرما و دیگر درختان میوه بود. شهر یک مرکز فعال دریانوردی – تجاری (و منبع آب شیرین برای کشتی ها) بود. مسجدی که فاتحان عرب بنا کرده بودند در 333 ق. / 45-944 م. هنوز پا بر جا بوده است (حدود العالم؛ مروج الذهب).

نزدیک به اواخر عصر اموی، این جزیره به پناهگاه خارجیان مبدل شده بود. در عصر یاقوت حموی (درگذشته ی 1229 م.) جزیره ی ابرکاوان شکوه و آوازه ی پیشین خود را به گستردگی از دست داده بود به طوری که هیچ کس نتوانسته بود به او جایگاه و موقعیت درست و دقیق جزیره را بگوید.

غار خربس، ساحل طلایی (پلاژ سیمین)

مجتمع تفریحی ساحل طلایی که به پلاژ سیمین قشم هم معروف هست، یه مجتمع اقامتیه که لب دریاست و علاوه بر اینکه یه هتل سه ستارس، ساحل تمیز و شنی اختصاصی داره. تو ساحل طلایی به جز شنا و گشت تو ساحل می‌تونید به ورزش‌ها و تفریحات آبی مثل جت اسکی و غواصی هم بپردازید. اگه اطلاعات بیشتری درباره هتل های قشم می‌خواید روی عبارت هتل های قشم کلیک کنید.

یکی دیگه از جاهای دیدنی قشم، مجموعه غارهای خربس هستن. غارهای خربس قشم تو فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شهر قشم قرار دارن.

به صورت کلی غارهای خربس از مجموعه ای از غار های تو در تو تشکیل شدن که با فرسایش خاک و عبور اون از تو سنگ ها به وجود اومدن.

بعد ها بومی ها برای پناهگاه خودشون اومدن این غارهاکه حدود ۳۰ متر بالاتر از زمینن رو شکل دادن و از اون استفاده کردن.در مورد تورقشم در سایت سفر باتو بیشتر بخوانید.

دره ستارگان قشم

دره ستاره ها هم که احتمالا معرف حضور هر کسی که به قشم سفر می‌کنه هست. دره ستارگان یا همون دره ستاره ها یکی از جاهای دیدنی قشم به حساب میاد که نزدیک روستای برکه خلف واقع شده و از نظر زمین‌شناسی قدمتی حدود ۲ میلیون سال داره که از فرسایش خاک اون منطقه طرح های خیلی جالبی تو این دره به وجود اومده.

خاک سست این منطقه باعث شده که فرسایش خیلی زیادی از طریق باد و بارون به وجود بیاد و وقتی که باد تو دره میپیچه صداهای عجیبی تو این به گوش میرسه که بعضی بومی ها میگن صدای اجنه است و برای همین شب ها نمیرفتن تو دره. برای رفتن به دره ستاره ها باید یه فرعی رو دو سه کیلومتر برید تا برسید به روستای پاک برکه خلف. پشت روستا دره ستاره ها قرار داره.

جزایر ناز قشم

جزایر ناز هم که احتمالا کم و بیش دربارش شنیدید و خوندید. اما مخصتر اینکه جزایر ناز درواقع دو تا جزیرن که وقتی آب دریا پایین میره، به قشم وصل می‌شن و موقعی که مد می‌شه ارتباطشون قطع میشه. اما دقت کنید که برای رفتن روی جزایر به جزر و مد دریا دقت کنید. ما تو مطلب بهترین زمان برای رفتن به جزایر ناز، زمان‌های تقریبی جزر و مد رو نوشتیم.

اگر موقع رسیدن به محل جزایر ناز، آب دریا بالا باشه، می‌تونید تو ساحل گشت بزنید و از دور جزایر رو تماشا کنید. اما شاید اصرار داشته باشید که حتما برید رو جزایر ناز. در این صورت می‌تونید مسیر رو ادامه بدید و وقتی موقع مناسب رسید برای تماشا برگرید. اگر هم وقت نشد می‌تونید روز بعد برگردید. خلاصه اینکه اومدید سمت ما، هر کدوم از جاهای دیدنی قشم رو نتونستید ببینید، این یکی رو از دست ندید.

روستای لافت

روستای تاریخی لافت از روستاهای برتر گردشگری ایران است. این روستا در شمال‌غربی جزیره قشم و شرق جنگل دریایی حرا واقع شده است. طبق تقسیمات سیاسی این روستا یکی از مراکز جمعیتی دهستان سلخ در شهرستان قشم، در استان هرمزگان است. آب و هوای این روستا در تابستان‌ها بسیار گرم و مرطوب است و در زمستان‌ها تنها کمی از گرمای هوا کاسته می‌شود. هوای این منطقه بسیار شرجی است و غیربومی‌های این منطقه تنها در ماه‌های سرد سال می‌توانند رطوبت بالای آن را تحمل کنند.

خانه‌های این روستا همگی حیاط مرکزی و بادگیر دارند. این بادگیرها در اندازه‌های مختلف ساخته شده و روستای لافت را به بندر بادگیرها تبدیل کرده است. هر چند سال یک بار خانه‌های روستا به روش‌های سنتی مرمت می‌شود و به همین دلیل این روستا شکل اولیه‌ی خود را حفظ کرده است. به دلیل آب و هوای بسیار گرم و رطوبت بالای این منطقه، معماری خانه‌ها به‌ گونه‌ای است که علاوه بر حفظ زیبایی و ارزش معماری، متناسب با شرایط سخت اقلیمی است. معماری روستای لافت، با ترکیب اتاق‌ها و راهروها و اتصال آن‌ها به حیاط، شبیه معماری نواحی مرکزی و کویری ایران است.

مساجد از شاخص‌ترین بناهایی است که در این روستا مشاهده می‌شود. در لافت ۷ مسجد وجود دارد و بافت‌های مسکونی گرد این مساجد جمع شده‌اند. مسجد جامع لافت مرکز اصلی روستا است. به هنگام برخاستن بانگ اذان، مردم برای اقامه‌ی نماز دست از کار کشیده و به مسجد می‌روند. زنان فقط شب‌های جمعه و اعیاد به مسجد می‌روند. مساجد روستا تک مناره‌ی سفید بوده و این امر حاکی از این است که اهالی روستا اهل تسنن هستند. مسجد علاوه بر اینکه محل عبادت اهالی هستند، پایگاه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها نیز هست. مردم روستا با قرآن بسیار مانوس هستند.در مورد تورهای ارزان و لحظه آخری قشم بیشتر بخوانید.

این روستای نه چندان بزرگ، آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. قلعه‌ی نادری و قلعه‌ی پرتغالی‌ها دو قلعه‌ تاریخی روستا هستند. دو آب انبار (برکه)، گنبد مدون و گورستانی تاریخی که قدمت سنگ نبشته‌های آن به هزار سال پیش بازمی‌گردد جاذبه‌های گردشگری روستا را تشکیل می‌دهند. در این روستا دو زیارتگاه به نام‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی وجود دارد.از دیگر جاذبه‌های گردشگری که در این روستا وجود دارد، «چاه‌های تلا» هستند.

غار نمک:

در فاصله ۹۰کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره ( تقریبا به موازات ساحل جنوبی ) کوه گنبدی شکل به ارتفاع ۲۳۷ متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد.
وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می سازد .

فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود ۲ کیلومتر است که توصیه می شود با پای پیاده پیموده شود. درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند.

جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است.
رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و شکل آن را پیوسته تغییر می دهد.
از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می جوشد و راه را به خارج می گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می آورد.

منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.
نمک های غار نمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد به همین دلیل می تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف شود.

با بررسی های به عمل آمده توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک معلوم شده که این غار، طولانی ترین غار نمک جهان ( به درازای ۶۴۰۰ متر ) است.

نظیر غار نمک جزیره قشم در کمتر نقطه ای از ایران دیده شده است. تحقیقاتی که اخیرا بر روی فضای داخلی غار نمک انجام شده است، حاکی از قابلیت ویژه آن است.

باقی ماندن و تنفس در داخل غار نمک قشم می تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی های تنفسی کمک کند.

ارزش دیدن مسیر غار نمک و محیط اطراف آن همراه با تسهیلات جهانگردی لازم به حدی است که بخش اعظم نیاز ایرانیان و خارجیان شیفته به دیدار از مناطق دیدنی منحصر به فرد کره زمین را برآورده می نماید.

کشف ردپای انسان های اولیه در بام قشم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها