رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 372044

ایران از بسته اروپا رضایت ندارد

ادعای یورو نیوز: توهم موگرینی در طرح دورزدن تحریم‌های ایران

ساعت24-درحالی که ایران بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام با اتحادیه اروپا وارد گفت وگوی تازه ای شد و حتی رییس جمهور حسن روحانی به اتریش و سوییس رفت تا تضمین های لازم اقتصادی ازاین اتحادیه برای ماندن دربرجام را بگیرد حال به نظر می رسد ایران به هدفش نرسیده است.

بسته
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران درگفت وگوی خود با یورونیوز به نارضایتی ایران از بسته اتحادیه اروپا اشاره کرد ه است. ظریف در این مصاحبه گفت که مذاکرات در این باره در جریان استو ادامه داد اروپا برای حفظ برجام به ایران «تعهد سیاسی» داده اما این تعهد کافی نیست.او از کشورهای اروپایی خواسته است اگر به ادامه برجام علاقه دارند، با خروج شرکت های این کشورها از ایران مقابله کنند.وی تصریح کرده است : «ایران نباید تنها طرف حاضر در توافق باشد که هزینه کرده است. ما باید شاهد فعالیت و تبادلات بانکی و افتتاح حساب باشیم».مقامات جمهوری اسلامی و اروپا جزئیات بسته پیشنهادی اروپا به ایران را اعلام نکرده‌اند و تنها برخی از آنها گفته‌اند که در این بسته برخی از خواسته‌های تهران مانند مبادلات مالی، حمل و نقل و فروش نفت مد نظر قرار گرفته است.
ادعای یورونیوز
درحالی که فدریکا موگرینی در همه دوران مسئولیتش در مقام نماینده سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا تلاش کرده است راه را برای بقای برجام باز نگهدارد اما تاکنون دست کم درباره امریکا به جایی نرسیده است. یورونیوز در گفت وگو با یک کارشناس وبه نقل از او ادعا می کند موگرینی در داستان دورزدن تحریم های آمریکا علیه ایران با توهمی بزرگ مواجه است واین توهم بزرگ را بازتاب می دهد. موگرینی در پاسخ به خبرنگاران در ساختمان شورای اروپا گفته است : «اتحادیه اروپا و ایران موازین حقوقی را به کار می‌گیرند که می‌تواند شرکت‌های اروپایی فعال در ایران را از تحریم‌های آمریکا مصون بدارد. اتحادیه اروپا مفاد حقوقی برای دورزدن تحریم‌ها را فعال کرده است و ما همچنین تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا ایران از منافع اقتصادی برجام از جمله برداشتن تحریم‌ها منافع کاملی کسب کند.قانون دور زدن تحریم‌های آمریکا از ششم ماه اوت یعنی زمانی که اولین مرحله از تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود، فعال خواهد شد. فاز دوم تحریم‌ها علیه ایران چهارم ماه نوامبر شروع خواهد شد.با تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از برجام، واشنگتن ضمن اعلام بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد که صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند و کشورهای طرف قرارداد ایران را تهدید کرد که در صورت ادامه تجارت با ایران مجازات خواهد کرد.


در همین زمینه یورونیوز با یک استاد دانشگاه و پژوهشگر و مشاور اتحادیه اروپا گفتگو کرده است . این پژوهشگر برخی مسایل را دراین باره طرح کرده است که درا دامه به انها اشاره می شود. این کارشناس می گوید :خطاهای محاسباتی اروپا در زمینه برجام و خصوصا پس از خروج آمریکا از برجام بی شمار است. می‌توان گفت که اروپا در زمینه عملیاتی اشتباهات زیادی مرتکب شده است.درباره سخنان فدریکا موگرینی ابتدا باید گفت مثلا در طول دو سالی که برجام کاملا از طرف تمام امضاکنندگان محترم بود، بانک‌های اروپایی در هیچ کدام از تراکنش‌های بزرگ با ایران شرکت نمی‌کردند. این بانک‌ها کاملا غایب بودند. غیبت بانک‌های اروپایی قبل از این که آمریکا از برجام خارج بشود در تبادلات تجاری و اقتصادی با ایران کاملا محسوس بود.در این دو سال شرکت‌های بزرگ اروپایی بودند که در ایران حضور داشتند. البته در فاصله همین دو ماه اخیر بسیاری از همین شرکت‌های بزرگ دست از همکاری با ایران کشیده‌اند. بیشتر از ۵۰ شرکت اروپایی از بازار ایران به صورت علنی و محسوس با وجود ضررهای مالی و حقوقی به دلیل قراردادهای بدی که بسته بودند خارج شده‌اند.بنابر این اروپا با رفتن آمریکا از برجام خود را در بدترین شرایط موجود قرار داد. در واقع می‌توان گفت که اروپا همانطور که بارها گفته‌ام اصلا آمادگی حفظ برجام بدون آمریکا را نداشت.به همین خاطر است که می‌گویم کارکردی که خانم موگرینی پیشنهاد می‌دهد اولا به دلیل حقوقی اصلا عملی نخواهد شد. دلیل آن هم ساده است، چرا که در موضوع دورزدن تحریم‌های آمریکا به لحاظ کریدور مالی و یا دفاع از شرکت‌هایی که با جمهوری اسلامی کار می‌کنند، آن گونه که اتحادیه اروپا پیش‌تر با کوبا در دهه ۹۰ موفق به انجام آن شد، نخواهد بود . عدم شفافیت مالی در تمام عرصه‌های اقتصادی اجازه اجرای قانون دور زدن تحریم‌ها را نمی‌دهد .چرا که اتحادیه اروپا اصلا به یک موضوع مرکزی اساسی توجه نمی کند، مساله مرکزی تنها دفاع از منافع اقتصادی و تجاری شرکت‌های اروپایی با ایرانی نیست، مساله مرکزی این است که باید ثابت بشود که تروریسم در ارتباط با تجارت و اقتصاد بین شرکت‌های اروپایی و ایران قرار نمی‌گیرد. موگرینی، در شرایطی این خوش‌بینی بدون پایه را در اروپا دامن می‌زنند که درست دو روز پیش، شورای نگهبان به طور قطعی هم شرعی و هم حقوقی مساله FATF از دستور کار مجلس برداشته و آن را غیرشرعی دانسته است.این بدان معناست که شفاف سازی تمام شاهرگ‌های مالی و کارکردی را که اتفاقا اروپا درگیر آن خواهد بود، جمهوری اسلامی اساسا نمی‌پذیرد. بنابراین به نظرم نه در کوتاه مدت، به دلیل اینکه شتاب تحریم‌ها بسیار بالاست و نه تنها در ماه اوت، بلکه در ماه نوامبر ایران تمام قدرت‌های اقتصادی‌اش را از دست خواهد داد.«مقررات مسدود کردن تحریم‌ها» ماده تبصره قانونی است که اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۶ در پارلمان اروپا به تصویب رساند و آن را اجرایی کرد. پیشتر شرکت‌های اتحادیه اروپا با استفاده از این مقررات رابطه تجاری خود با چین در دوران تحریم را حفظ کرده‌اند. کمیسیون اروپا روز جمعه ۱۸ مه ۲۸ اردیبهشت برنامه مبارزه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرایی کرد. هدف از این برنامه محافظت از منافع تجاری شرکت‌های اروپایی در ایران است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها