رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 372157

روایت «وال‌استریت‌ژورنال» از اقتصاد ایران

ساعت24-«وال استریت ژورنال» با چند فعال اقتصادی در ایران نیز صحبت کرده است و می‌نویسد تولیدکنندگان، تولیدات خود را به بیش از نصف کاهش داده‌اند و به دلیل کاهش ارزش ریال هزینه واردات مواد خام برای تولید نیز افزایش یافته است.

اردو
شرکت‌های ایرانی در تلاش برای پیدا کردن وام‌دهنده و تضمین‌کنندگان مالی برای واردات محصولات هستند. این وضعیت ناشی از ناآرامی اقتصادی ایجاد شده در نتیجه تلاش آمریکا علیه ایران است.

«وال استریت ژورنال» در این گزارش می‌نویسد: «بازار ایران نگران تبعات تحریم‌هاست. فشار زیادی روی دولت ایران است و تهران در حال گفت‌وگو با چینی‌ها برای ابراز اطمینان از این است که چین خرید نفت خود از ایران را کاهش نمی‌دهد و متوقف نمی‌کند. این موضوع را یکی از مقامات ارشد مطلع وزارت انرژی امریکا به «وال استریت ژورنال» اطلاع داده است. در سوی دیگر، حتی در صورتی که شرکت‌های ایرانی قادر به تامین مالی و کسب تضمین‌هایی در مورد واردات باشند، کاهش ارزش ریال به بیش از ۵۰ درصد در سال جاری میلادی در مقابل دلار سبب می‌شود تا واردات آنان گران و پرهزینه شود. «دانیالی» مدیر اجرایی شرکت توسعه پایانه‌های ولتاژ است و در زمینه زیرساخت‌های شبکه برق فعال است. او می‌گوید وضعیت وخیم است و آن شرکت قصد دارد فعالیت‌های خود را به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد در سال جاری به دلیل افزایش هزینه واردات کاهش دهد».

«وال استریت ژورنال» در ادامه می‌نویسد: «نشانه‌هایی وجود دارند که آشکار می‌شوند تحریم‌ها سبب می شوند تا ایران از سیستم مالی و تجاری جهانی دور بماند. این موضوع حتی پیش از زمان اعمال تحریم‌های تازه امریکا خود را آشکار ساخته است. تحریم‌ها در دو مرحله اعمال خواهند شد. نخست در تاریخ ۶ آگوست علیه تجارت ایران در حوزه طلا و فلزات گرانبها و بخش دوم از تاریخ ۴ نوامبر که تشدید تحریم‌ها علیه بخش حمل و نقل هوایی، معاملات نفتی و معاملات مالی ایران با موسسات مالی خارجی و بانک مرکزی ایران خواهد بود. این تحریم‌ها چالشی برای ایران خواهند بود. علیرغم آنکه اقتصاد ایران پس از برجام از شر برخی از تحریم‌ها خلاص شد با این حال، هنوز هم نرخ بیکاری در آن کشور بالاست و ایران از تورم دو رقمی رنج می‌برد. نارضایتی از وضعیت اقتصادی در سال جاری منجر به اعتراضاتی شد؛ حتی در میان بازاریان تهران. مجید یک بازاری است او می گوید برای تامین کالاهای خود مجبور است رشوه دهد. او می گوید معلوم نیست سه ماه دیگر وضعیت چگونه خواهد شد».

«وال استریت ژورنال» با چند فعال اقتصادی در ایران نیز صحبت کرده است و می‌نویسد تولیدکنندگان، تولیدات خود را به بیش از نصف کاهش داده‌اند و به دلیل کاهش ارزش ریال هزینه واردات مواد خام برای تولید نیز افزایش یافته است.

با این حال، این روزنامه اشاره می‌کند که صادرکنندگان ایرانی که باید از کاهش ارزش ریال خوشحال باشند نیز خرسند نیستند. یک فرش‌فروش ایرانی می‌گوید: درست است که می‌تواند با هزینه کمتری فرش را صادر کند اما به دلیل آنکه پرداخت‌ها به دلار و یورو و چهار ماه پس از فروش صورت می‌گیرد، نوسان بازار ارز سبب می‌شود تا فرش‌فروش‌ها هم نسبت به چشم‌انداز بازار و سود خود مطمئن نباشند. او می‌گوید این که هیچ‌کس نمی‌داند دو هفته یا یک ماه بعد چه می‌شود، بدترین وضعیت ممکن است.

افتاب

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها