رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 372232

رئیس پنتاگون: وزیر خارجه باید اختیار صدور معافیت تحریم‌های کاتسا را داشته باشد

ساعت24-وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که وزیر خارجه این کشور برای صدور معافیت‌ها برای برخی خریداران محصولات دفاعی و نظامی روسیه، باید اختیار و مجوز داشته باشد.

وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور باید برای برخی کشورهای طرف قرارداد با روسیه به منظور خریدهای تسلیحاتی و دفاعی، اختیار صدور معافیت داشته باشد.

ژنرال «جیمز متیس» با اشاره به تحریم‌های «کاتسا» علیه روسیه افزود: «البته همزمان با اعمال هزینه‌های ضروری (علیه مسکو) به دلیل رفتار شرورانه آنها، دادن اختیار صدور معافیت در برابر کاتسا برای وزیر خارجه (پامپئو) ضروری است».

به گفته رئیس پنتاگون، صدور این معافیت‌ها برای کشورهایی که هم اکنون خریداران محصولات دفاعی و تسلیحاتی روسیه هستند، سبب می‌شود که «روابط امنیتی نزدیک‌تری با آمریکا ایجاد کنند و همزمان به گذار از اتکای به تجهیزات نظامی روسیه ادامه دهند».

از نظر وزیر دفاع آمریکا، سوال مهم در این است که آیا آمریکا خواهان تقویت «شرکای خود در مناطق کلیدی و مهم است و یا اینکه برای آنها هیچ گزینه دیگری به جز روی آوردن به روسیه، باقی نگذارد».

قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها موسوم به کاتسا مصوب کنگره آمریکا، قانونی است که هدف از آن مقابله با ایران، روسیه و کره شمالی اعلام شده است.

پس از امضای رئیس‌جمهور و تبدیل شدن کاتسا به قانون، برخی اعضای کنگره آمریکا دولت دونالد ترامپ را به تعلل در اجرایی کردن این قانون متهم کرده‌اند اما کاخ سفید این اتهام را رد کرده است.

حالا پایگاه «واشنگتن اگزمینر» با اشاره به این بیانیه وزیر دفاع آمریکا در گزارشی نوشت: «آیا جیمز متیس خواهد توانست به معافیت‌های درخواستی در قبال تحریم‌های روسیه برسد؟»

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «در حالی که کنگره به خط پایانی نهایی کردن بودجه سالیانه دفاعی نزدیک می‌شود، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه (دیروز) تلاش دقیقه نودی در ارتباط با تحریم‌های روسیه انجام داد».

بنا بر گزارش واشنگتن اگزمینر، لایحه بودجه دفاعی ۲۰۱۹ آمریکا قرار است تا اوایل هفته آینده میلادی (دوشنبه یا سه شنبه) نهایی شود.

اظهرنظر رئیس پنتاگون درباره لزوم در نظر گرفتن معافیت‌ها برای قانون تحریم‌های کاتسا، به دنبال اظهارنظرهای مقام‌های ارشد خارجی از قبیل وزیر دفاع هند در مخالفت با این قانون مطرح شد.

وزیر دفاع هند که کشورش به دنبال خرید سامانه «اس ۴۰۰» از روسیه است، هشدار داده که دهلی نو، کاتسا را قانون داخلی آمریکا می‌داند و تنها به تحریم‌های سازمان ملل توجه می‌کند.

انتهای پیام/

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها