رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 372477

پیشنهاد کمیسیون شوراها: تعیین ۱۰ وزیر منطقه‌ای

ساعت24-ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها در مورد طرح ایجاد وزارتخانه‌های منطقه ای گفت و توضیح داد پیشنهاد این کمیسیون تعیین ۱۰ وزیر منطقه‌ای است.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مورد طرح ایجاد وزارتخانه منطقه‌ای که در دستور کار کمیسیون شوراها قرار دارد، بیان کرد: اکنون مشکلاتی در استان‌ها وجود دارد که نه استانی و نه ملی است و به شدت همه را درگیر خود کرده است، همچنین ابعاد اینگونه مشکلات فراتر از یک وزارتخانه است برای مثال در حوزه آب درگیری‌هایی بین استان‌های همجوار وجود دارد.

این عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی استان‌ها که همسایه خارجی دارند با مشکلاتی مواجه هستند که حل آن نیازمند توجه بیش از یک وزارتخانه است و تداوم این مشکلات مسائل امنیتی و سیاسی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: برای حل مساله آتش سوزی هورالعظیم تنها سازمان محیط زیست نمی‌تواند مشکل را حل کند و به کمک وزارتخارجه و استانداری‌های خوزستان و ایلام و سایر نهادهای مرتبط نیز احتیاج داریم، برای حل چنین مشکلاتی باید وزارتخانه‌ای وجود داشته باشد و با سایر وزرا در ارتباط باشد.

ابوترابی با بیان اینکه وزرای منطقه‌ای باید رای اعتماد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را کسب کنند، ادامه داد: حُسن تشکیل وزارتخانه منطقه‌ای این است که نمایندگان، درگیر کارهای محلی و مناقشات دو یا چند استان نمی‌‍شوند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکیل وزارتخانه منطقه‌ای در راستای بند سوم سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 92 است، گفت: ایشان فرمودند باید بحث‌های رقابتی بین مناطق باشد و منطقه را بالاتر از استان ذکر کرده‌اند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه 10 وزیر منطقه‌ای تعیین شود و هر 3 استان یک وزیر منطقه دارد که به همه مشکلات منطقه‌ای را پیگیری کند، گفت: در این شیوه توجه نمایندگان بیشتر معطوف به نظارت و قانونگذاری می‌شود و نیازی نیست که پیگیر امور اجرایی شود.

ابوترابی افزود: شیوه‌نامه و اساسنامه تشکیل وزارتخانه منطقه ای را باید هیات وزیران تهیه کند، دو اصل 127 و 138 قانون اساسی هیچ گاه هیات وزیران اجرائی نشده، مطابق این 2 اصل وزیران می‌توانند اختیارات خود را تفویض کنند ولی تاکنون عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جدیدترین متُد اجرای این طرح را فرانسه انجام داده و کشور را به 9 قسمت تقسیم کرده‌اند، گفت: برای اجرای این طرح مطالعات تطبیقی سایر کشورها را انجام داده‌‎ایم.

خانه ملت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها