رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 372770

جزئیات زلزله 5.7 رویدر استان هرمزگان با پیش‌لرزه 4.7

ساعت24-رئیس بخش شبکه شتابنگاری ایران با بیان اینکه زلزله 5.7 رویدر با پیش‌لرزه‌ای با بزرگای 4.7 همراه بوده است، گفت: منطقه‌ای که در آن زلزله مهم رخ داده، تراکم جمعیتی کمی دارد.

زلزله

مهندس اسماعیل فرزانگان به زلزله صبح روز گذشته رویدر استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: این زلزله در منطقه مرزی میان استان فارس و هرمزگان رخ داد که ایستگاه شتاب‌نگاری "علی‌آباد" این زمین‌لرزه را ثبت کرد.

وی ایستگاه علی‌آباد را ایستگاهی در نزدیکی شهرستان لار در استان فارس دانست و اظهار کرد: شتابی که از این زلزله به ثبت رسید، در ایستگاه علی آباد حدود 120 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است.

فرزانگان با تاکید بر اینکه این زلزله دارای یک پیش‌لرزه نیز بوده است، خاطر نشان کرد: قبل از رویداد اصلی زلزله، یک پیش‌لرزه با بزرگای 4.7 رخ داد و بلافاصله بعد از آن زمین‌لرزه اصلی با بزرگای 5.7 اتفاق افتاده است.

رییس بخش شبکه شتابنگاری ایران شتاب پیش‌لرزه را در ایستگاه علی‌آباد 17 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه عنوان کرد و ادامه داد: منطقه رویداد منطقه‌ای است که به لحاظ جمعیتی تراکم در آن زیاد نیست و روستاها از یکدیگر فاصله دارند و به نظر می‌رسد خسارات قابل توجهی در آن رخ نداده باشد.

فرزانگان تاکید کرد: داده‌های ایستگاه‌های پیرامونی ایستگاه علی‌آباد رکوردی از این زلزله ثبت نکرده است و تنها ایستگاه علی‌آباد لار در استان فارس این رخداد لرزه‌ای را ثبت کرده است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: ما در این شبکه در حال تخلیه اطلاعات از ایستگاه‌های پیرامونی این زمین‌لرزه هستیم.

فرزانگان زلزله 5.7 رویدر را یک زلزله محلی توصیف کرد که از این نوع زمین‌لرزه‌ها در منطقه زاگرس به وفور رخ می‌دهد، ادامه داد: پس از گذشت 13 سال از راه‌اندازی ایستگاه علی‌آباد تا قبل از زمین‌لرزه روز گذشته رویدر، این ایستگاه 5 زمین‌لرزه را ثبت کرده بود که با دو زمین‌لرزه مهم روز گذشته در مجموع 7 زلزله را به ثبت رسانده است.

وی با تاکید بر اینکه ما به استان فارس و هرمزگان نگاهی ویژه داریم، یادآور شد: استان فارس یکی از لرزه‌خیزترین استان‌های کشور است و زمین‌لرزه‌های زیادی در آن رخ می‌دهد و ما هم همواره نگاه ویژه‌ای به این استان داشته‌ایم.

فرزانگان، هرمزگان را یکی دیگر از استان‌های لرزه‌خیز کشور توصیف کرد و ادامه داد: به طور کلی استان‌هایی که در منطقه زاگرس قرار دارند، مانند استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر رویکرد ویژه‌ای به آنها داریم و ایستگاه‌های شتابنگاری متعددی را در این استان‌ها نصب کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رویدر استان هرمزگان در ساعت 9 صبح روز 31 تیر بعد از یک زلزله با بزرگای 4.7 در عمق 22 کیلومتر، زلزله 5.7 ریشتر در عمق 8 کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زلزله در 48 کیلومتری رویدر استان هرمزگان، 53 کیلومتری درز و 57 کیلومتری مزایجان استان فارس بوده است. زلزله‌های 4 در عمق 15 کیلومتری و 3.4 ریشتر در عمق 19 کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

زلزله‌های 3.2 در عمق 10 کیلومتری، 2.7 در عمق 10 کیلومتری، 4.9 در عمق 19 کیلومتری و 3.8 در عمق 19 کیلومتری از جمله پس‌لرزه‌های زلزله 5.7 رویدر بوده است.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها