رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 376518

طولانی ترین پل بامبو در جهان

هر سال پل بامبو در کامپونگ چام تخریب و از نو ساخته می شود .این پل ناپایدار و طویل در شرق کامبوج از این سو تا آن سوی آب های کدر رودخانه مکونگ که در وسط مکونگ قرار گرفته و جزیره رودخانه کوه پن در وسط مکونگ را به سواحل غربی رودخانه کامپونگ چم ششمین شهر بزرگ کامبوج متصل می کند .

بامبو 1

پل بامبو فصلی است در فصل های خشک وقتی آب رودخانه مکونگ برای عبور بسیار کم عمق می شود پل بامبو ساخته می شود . به دلیل شدت جریان رودخانه در فصل های بارانی امکانی برای پایداری پل نیست به همین دلیل قبل از اینکه آب رودخانه بالا بیاید ساکنین پل را تخریب می کنند و از بامبوها در سازندگی های دیگر استفاده می کنند و در فصل های بارانی مردم بوسیله قایق از رودخانه عبور می کنند .

وقتی جریان آب و عمق آن کم می شود ساختن پل جدید شروع می شود . ابتدا شاخه های بزرگ بامبو را در بستر رودخانه قرار می دهند و لایه های باز شده بامبو به صورت حصیری سطح پل را تشکیل می دهد . پایه های بیشتر در زوایای دیگر فونداسیون این پل را می سازند . این پل مقاوم و پهن است که محل عبور وسایل نقلیه سبک است اما وقتی از دور به آن نگاه کنید مانند پلی است که با چوب کبریت ساخته شده است .

به دلیل انعطاف بامبو نسبت به آجر وقتی موتور سیکلت یا اتومبیل در حال عبور است راننده وسیله نقلیه احساس می کند در حال موج سواری است .

در حدود دو کیلومتری پل بامبو ، پل بتنی جدید امسال راه اندازی خواهد شد در مقایسه با پل بامبو که فقط قابلیت حمل 4 تن را دارد پل بتنی با 800 متر ارتفاع قابلیت حمل 30 تن وسیله نقلیه را خواهد داشت و انتظار می رود تا 50 سال آینده دوام داشته باشد .

برخی از روستاییان جزیره کوه پن از ساخته شدن پل بتنی جدید خوشحال هستند که با ساخته شدن این پل وقتشان تلف نمی شود و اینکه این پل ایمن تر است و هیچ پولی برای گذر از پل بتنی نباید پرداخت کنند اما از طرفی از دست دادن پل بامبو سبب کم شدن گردشگران در این منطقه می شود و بسیاری از ساکنان نگران تاثیر منفی از دست دادن پل بامبو بر اقتصاد کل جزیره هستند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها